یک کارشناس اقتصادی گفت: لایحه بودجه ۱۴۰۳ علاوه بر عدم تعادل انرژی در بخش بنزین، با چالش تورم نیز مواجه است. بنابراین اقدامات فوری در جهت به حداقل رساندن مصرف خودروهای داخلی بسیار مهم است که علاوه بر بحث شکستن انحصار خودروسازی های داخلی، تولید نیز باید منوط به تولید خودروهای دوگانه سوز باشد.

ارتباط بین ناترازی بنزینی و کسری بودجه و تورم حاصل از آن در بودجه ۱۴۰۳

محمد حبیب دولابی کارشناس اقتصادی در مورد کاهش مصرف بنزین در کشور و لزوم مدیریت مصرف بنزین در کشور به خبرنگار قدس آنلاین گفت: مسئله بنزین در کشور به یک مسئله بغرنج تبدیل شده است که نه تنها وضعیت فعلی برای کشور وضعیت مطلوبی است و مردم نیز از وضعیت بسیار بد خودروهای سواری خود خسته شدند؛ این وضعیت نیازمند اصلاحات اساسی در حوزه افزایش رقابت‌پذیری صنعت خودرو و همچنین کاهش مصرف بنزین در کلیه بخش های صنعت خودرو کشور است.

وی توضیح داد: برای رفع این مشکل باید اقدامات فوری برای اصلاح صنعت خودرو و ایجاد انگیزه در تولید و مصرف خودروهای کم مصرف انجام شود. این امر می تواند از طریق ترکیبی از مقررات، مشوق های مالیاتی و سرمایه گذاری در تحقیق و توسعه فناوری های سوخت جایگزین به دست آید. با تشویق به استفاده از خودروهای کم مصرف، کشور می تواند وابستگی خود به واردات بنزین را کاهش داده و بار مالی ناشی از عدم تعادل انرژی در بخش بنزین را کاهش دهد.

دولابی ادامه داد: علاوه بر این، باید برای تنوع بخشیدن به منابع انرژی کشور و کاهش اتکا به بنزین به عنوان سوخت اولیه حمل و نقل تلاش کرد. این امر می تواند با ترویج استفاده از سوخت های جایگزین مانند وسایل نقلیه الکتریکی، هیبریدی و گاز طبیعی حاصل شود.

وی افزود: باید مشوق هایی برای مصرف کنندگان و تولیدکنندگان برای تشویق تولید و پذیرش این وسایل نقلیه ارائه شود. علاوه بر این، باید در توسعه زیرساخت‌های توزیع سوخت جایگزین، مانند ایستگاه‌های شارژ وسایل نقلیه الکتریکی و ایستگاه‌های سوخت‌گیری گاز طبیعی، سرمایه‌گذاری شود.

این کارشناس اقتصادی گفت: یکی دیگر از عوامل موثر در عدم تعادل انرژی در بخش بنزین، نرخ بالای یارانه سوخت است که توسط دولت ارائه می شود. این یارانه ها نه تنها بر بودجه فشار وارد می کند، بلکه مصرف بی رویه بنزین را تشویق می کند. بنابراین، کاهش تدریجی و در نهایت حذف یارانه سوخت ضروری است و در عین حال اطمینان حاصل شود که افراد آسیب پذیر و کم درآمد از تأثیر این تغییرات محافظت می شوند.

دولابی به اصلاحات موردنیاز در صنعت خودرو اشاره کرد و گفت: لایحه بودجه ۱۴۰۳ علاوه بر عدم تعادل انرژی در بخش بنزین، با چالش تورم نیز مواجه است. بنابراین اقدامات فوری در جهت به حداقل رساندن مصرف خودروهای داخلی بسیار مهم است که علاوه بر بحث شکستن انحصار خودروسازی های داخلی و ورود خودروسازان خرد در این زمینه، باید تولیدات خودروهای داخلی نیز منوط به تولید خودروهای دوگانه سوز باشد. علاوه بر این، باید تلاش هایی برای بهبود کارایی مصرف انرژی در تمام بخش های اقتصاد انجام شود.

به گفته این کارشناس اقتصادی، این امر می تواند از طریق اقدامات صرفه جویی در انرژی، سرمایه گذاری در فن آوری های انرژی کارآمد، و ترویج منابع انرژی تجدید پذیر حاصل شود. به گفته وی، با کاهش اتلاف انرژی و افزایش سهم انرژی های تجدیدپذیر، کشور می تواند نه تنها وابستگی خود به بنزین را کاهش دهد، بلکه می تواند تاثیر عدم تعادل انرژی بر بودجه و نرخ تورم را نیز کاهش دهد.

دولابی گفت: ناترازی انرژی در بخش بنزین و تأثیر تورمی آن بر لایحه بودجه ۱۴۰۳ موضوعی حیاتی است که نیازمند توجه و اقدام فوری است. با انجام اصلاحات در صنعت خودرو و ترویج فناوری های سوخت جایگزین کشور می تواند به عدم تعادل انرژی، کاهش وابستگی به واردات بنزین، کاهش بار مالی بر بودجه و کاهش فشارهای تورمی کمک کند. علاوه بر بحث شکستن انحصار خودروسازی های داخلی و ورود خودروسازان خرد در این زمینه، باید تولیدات خودروهای داخلی نیز منوط به تولید خودروهای دوگانه سوز باشد. اتخاذ تدابیر فوری و جسورانه برای تضمین امنیت انرژی و ثبات اقتصادی کشور برای سیاستگذاران ضروری است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.