روزنامه گاردین با بررسی ویژگی‌های منحصر بفرد «محور مقاومت» در مقایسه با ائتلاف‌های سنتی غربی نوشت «زمان آن فرا رسیده که سران غربی رویکرد خود را درباره این اتحاد تغییر دهند و بپذیرند که در حال جنگی غیرقابل پیروزی علیه ائتلافی ایدئولوژیک، متحد و سرسخت متشکل از بازیگران قدرتمند هستند».

رسانه انگلیسی: غرب در جنگ با محور مقاومت به پیروزی نمی‌رسد

به گزارش قدس آنلاین، نبردی که «محور مقاومت» علیه اسرائیل و آمریکا به راه انداخت، اولین بار در تاریخ است که ائتلافی از بازیگران غیردولتی به‌طور جمعی از یک بازیگر غیردولتی دیگر، یعنی حماس دفاع می‌کنند.

گاردین روز چهارشنبه در گزارشی با این مقدمه نوشت: محور مقاومت به رهبری ایران، شبه‌نظامیان سوری، گروه‌های فلسطینی حماس و جهاد اسلامی، حزب‌الله لبنان، یگان‌هایی در عراق و حوثی‌ها (انصارالله یمن) را در بر می‌گیرد که چیزی بیشتر از یک گروه شبه‌نظامی مورد حمایت ایران است. این یک اتحاد ایدئولوژیک محسوب می‌شود.

این روزنامه با اشاره به حملات حزب‌الله لبنان، مقاومت اسلامی عراق و ارتش یمن به اهداف آمریکایی و صهیونیستی در سه ماه گذشته در حمایت از متحدان فلسطینی‌ خود، افزود: اما ایالات متحده، اسرائیل و انگلیس به جای اینکه این گروه‌ها را با انگیزه‌ها و منافعشان بپذیرند، همچنان آن‌ها را به شبکه‌ای فراملی از گروه‌های نیابتی ایران می‌دانند که معتقدند، می‌توان آن‌ها را تهدید و بمباران کرد تا تسلیم شوند، نکته‌ای که توسط موج حملات هوایی شبانه دیگری (در شامگاه دوشنبه) روشن شد. این یک سوءبرداشت اساسی از پویایی‌های زیربنایی درون این محور و وحدت تزلزل‌ناپذیر اعضای آن است که همه این‌ها می‌تواند مداخله قدرت‌های غربی در منطقه را پرهزینه‌تر کند.

گاردین می‌نویسد: برخلاف ائتلاف‌های سنتی غربی که به‌طور موقت توسط کشورهای همفکر برای مبارزه با یک تهدید مشترک بدون هیچ‌گونه تعهد بلندمدت ایجاد می‌شوند، محور مقاومت به‌عنوان یک اتحاد پایدار ایجاد و سپس به یک ائتلاف زمان جنگ تبدیل شد. آنچه اعضای اصلی را به هم پیوند می‌داد، ارائه پشتیبانی نظامی و سیاسی متقابل برای مقابله با اسرائیل بود. در حالی که ایران از حزب‌الله لبنان، حماس و دیگر گروه‌های فلسطینی حمایت می‌کرد، سوریه نیز خاک خود را به عنوان یک مسیر تدارکاتی امن برای حزب‌الله و به عنوان پناهگاه امن برای رهبران حماس ارائه کرد.

این روزنامه در ادامه به کمک‌های ایران و حزب‌الله برای مقابله با داعش در سوریه اشاره کرد و نوشت: علاوه بر نقش این ائتلاف در سوریه، ایران و حزب‌الله در سال ۲۰۱۴ مستقیماً در عراق مداخله کردند تا به این کشور نیز در مبارزه با داعش کمک کنند. جدیدترین گروهی که با آن‌ها ملحق شده، انصارالله یمن است که از زمان آغاز جنگ تحت رهبری عربستان سعودی علیه یمن در سال ۲۰۱۵ از هم‌پیمانان خود کمک و آموزش نظامی دریافت کرده است.

رسانه انگلیسی در ادامه نوشت: آنچه این محور را به یک اتحاد منسجم و بادوام تبدیل می‌کند، ستون‌های ایدئولوژیک عمیق و اهداف استراتژیک مشترک آن است. همه بازیگران آن با یک برنامه ضد امپریالیستی و ضد صهیونیستی همراه هستند که موضوع فلسطین به عنوان نقطه کانونی آن است. آن‌ها امروز ۲ هدف مشترک دارند؛ وادار کردن اسرائیل به آتش‌بس بی قید و شرط در غزه و اخراج نیروهای آمریکایی از عراق و سوریه.

گاردین افزود: بازیگران غیردولتی در این اتحاد در پیگیری اهداف خود بر اساس باورهای سیاسی و منافع استراتژیک خود عمل می‌کنند. اگرچه ایران از این گروه‌های غیردولتی حمایت می‌کند، این پشتیبانی به نوعی اعمال قدرت که مشخصه روابط حامی و نیابتی باشد، تبدیل نشده است.

«برایان کاتز» مقام اطلاعاتی ایالات متحده نیز در این باره می‌گوید «آن‌ها به مجموعه‌ای از بازیگران سیاسی-نظامی بالغ، متعهد به دفاع متقابل، وابسته به یکدیگر از نظر نظامی و متحد به هم از نظر ایدئولوژیک تبدیل شده‌اند. در اصل، ماهیت این اتحاد، بنیادی و مبتنی بر هم‌زیستی است، نه سلسله مراتبی و بر مبنای معامله.

اتحادی که با چنین سطح بالایی از هماهنگی شناخته می‌شود که منعکس کننده یک وحدت هدف و دیدگاه است، ایالات متحده و متحدانش را ملزم می‌کند تا رویکرد خود را به‌طور اساسی نسبت به این مساله تغییر دهند. این فرض که اقدام نظامی «پایدار» علیه این بازیگران اراده آن‌ها را برای ادامه جنگ در هم خواهد شکست، به همان اندازه که خطرناک است، اشتباه است. برعکس، راه‌حل‌های نظامی که دامنه درگیری را گسترش می‌دهد، تنها پاسخ‌های هماهنگ‌تری را از سراسر محور مقاومت به دنبال خواهد داشت. رهبران غربی بهتر است به این واقعیت فکر کنند که آن‌ها صرفاً در تلاش برای محافظت از مسیرهای کشتیرانی در دریای سرخ نیستند، بلکه در حال جنگی غیرقابل پیروزی علیه ائتلافی ایدئولوژیک، متحد و سرسخت متشکل از بازیگران قدرتمند غیردولتی هستند.

روزنامه انگلیسی در پایان نوشت با توجه به اینکه اکنون انصارالله تهدید کرده‌ که دامنه کارزار خود را گسترش می‌دهد تا «تمام منافع آمریکا و انگلیس» را در منطقه شامل شود، حملات واشنگتن و لندن به یمن تنها چشم‌انداز یک جنگ منطقه‌ای تمام عیار را تقویت کرده است. از طرفی دیگر، با توجه به اینکه رژیم صهیونیستی در حال پیشروی برای جنگ با حزب الله است، جبهه لبنان و اسرائیل همچنان قابل اشتعال است. از آنجایی که حزب‌الله قدرتمندترین بازیگر غیردولتی در محور مقاومت است، چنین جنگی گسترده‌ترین و مخرب‌ترین جنگ متقابل خواهد بود. بنابراین، چیزی جز آتش‌بس در غزه نمی‌تواند از تبدیل منطقه به انبار باروت جلوگیری کند.

انتهای پیام

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.