مشکلی که بیشتر شب‌ها و هنگام خواب سروکله‌اش پیدا شده و با تکان دادن یا کش آوردن پاها موقتاً برطرف می‌شد. از دیدگاه خیلی ازمبتلایان می‌توانست ناشی از سن بالا، خستگی کار روزانه، کمبود ویتامین و این جور چیزها باشد و اصلاً بیماری به حساب نمی‌آمد.

اتهام شیرین!

حوالی امروز/ مشکل«پای بی‌قرار» نه به شوخی‌های سریال «پایتخت» و دستِ بی‌قرارِ«بهبود» ربطی دارد و نه فقط به پای آدم خلاصه می‌شود! ساده‌تر اینکه این سندرم با وجود اسمش که کمی خنده‌دار به نظر می‌رسد، اصلاً شوخی‌بردار نیست و در حالت‌های حادّش می‌تواند علاوه بر پا، دست و حتی تمام بالاتنه شما را درگیر کند تا خدای ناکرده احساس کنید به «بدن بی‌قرار» دچار شده‌اید!

خطر مرگ زودرس
تا همین۲۰ سال پیش باوجود اینکه خیلی‌ها گزگز پا، سوزن سوزن شدن، درد و احساس ناخوشایند در پاهایشان را بارها تجربه کرده بودند اما کسی آن‌جور که باید آن را جدی نمی‌گرفت. مشکلی که بیشتر شب‌ها و هنگام خواب سروکله‌اش پیدا شده و با تکان دادن یا کش آوردن پاها موقتاً برطرف می‌شد. از دیدگاه خیلی از مبتلایان می‌توانست ناشی از سن بالا، خستگی کار روزانه، کمبود ویتامین و این جور چیزها باشد و اصلاً بیماری به حساب نمی‌آمد.
اما وقتی کم‌کم بیماران و شکایت‌هایشان از درد و ناآرامی شبانه بالا گرفت و جوان‌ها و حتی کودکان هم بعضاً در میان مبتلایان به «پای بی‌قرار» دیده شدند، هم پزشکان و هم بیماران متوجه شدند مشکل آنچنان که فکر می‌کردند پیش پا افتاده نیست. حدود ۱۱ سال پیش هم وقتی پژوهشگران دانشگاه هاروارد و بیمارستان بریگام اعلام کردند مبتلایان به سندرم پای بی‌قرار بیشتر از دیگران در معرض خطر مرگ زودرس قرار دارند، ماجرای پیدا کردن درمان برای این درد مرموز جدی‌تر شد.

آزمایش کنید
 اگر همین حالا در اینترنت جست‌وجو کنید مطالب زیادی درباره علل و همچنین درمان‌های احتمالی خانگی و دارویی و... آن پیدا می‌کنید. اینکه عواملی مثل کمبود آهن، خستگی ناشی از فعالیت‌های شدید ورزشی روزانه، واریس، دیابت، فشارخون بالا و... می‌توانند عامل بی‌قراری پا باشند و یا روش‌های تمدد اعصاب، خواب درست و حسابی، ماساژ پا، دوش گرفتن پیش از خواب و... به کاهش آثار و عوارض این بیماری کمک می‌کنند، بارها و بارها اعلام و در منابع مختلف منتشر شده است.
سال گذشته هم دانشمندان اعلام کردند مصرف مواد غذایی حاوی منیزیم مثل دانه‌ها و مغزها و سبزیجات سبز و برگدار می‌تواند تا حدودی به کاهش نشانه‌های این بیماری کمک کند. با این همه سندرم پای بی‌قرار هنوز هم یک درد تقریباً درمان نشدنی اما قابل کنترل محسوب می‌شود که علت قطعی هم برایش پیدا نشده و واقعاً می‌تواند همان طور که بالاتر گفتیم حتی بالاتنه شما را درگیر کند. خبر خوب اینکه دیروز « فرارو» به نقل از «دیلی میل» نوشت احتمالاً دانشمندان متهم و عامل اصلی بروز این بیماری را پیدا کرده‌اند و متوجه شده‌اند افرادی که مواد غذایی حاوی شکر زیاد را از رژیم غذایی‌شان حذف می‌کنند علائم سندرم پای بی‌قراردر آن‌ها برطرف شده یا بهبود می‌یابد. هرچند نه گفتن به مواد غذایی شیرین سخت است اما به آزمایش کردنش می‌ارزد.
منبع: قدس آنلاین

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.