عضو کمیسیون انرژی مجلس شورایاسلامی گفت: گران کردن بنزین در دستور کار قرار ندارد. اما باید زمینه برای اجرای طرح اختصاص سهمیه بنزین به نفر آماده شود. کسی که پرمصرف است باید هزینه ی انرژی مصرفی خود را بپردازد و منطقی نیست برای مصارف غیرمعمول یارانه پرداخت کنیم.

 گران کردن بنزین در دستور کار قرار ندارد اما با فراهم شدن زیرساخت باید سهمیه بنزین به همه تعلق بگیرد

ما هنوز قانون بالادستی ای در خصوص اعطای سهمیه بنزین به نفر نداریم. در برنامه هفتم توسعه و قانون هدفمندی یارانه ها این موضوع آورده نشده است. مرکز پژوهش‌های مجلس در جریان بررسی لایحه بودجه۱۴۰۳، پیشنهاد توزیع یارانه بنزین به افراد را ارائه کرده است.

بر اساس این پیشنهاد، دولت باید از خرداد ماه سال آینده به سرپرست خانوارهای فاقد خودرو به ازای هر نفر، ماهانه ۱۵ لیتر سهمیه بنزین اعطا کند که این سهمیه از محل حذف سهمیه خانوارهای دارای سه خودرو و بیشتر تامین می‌شود.

با اختصاص سهمیه بنزین به نفر، قرار نیست سهمیه کاهش پیدا کند. کماکان متناسب با میزان پیمایش به اعطای سهمیه ی بنزین به دارندگان خودرو می پردازیم. اما در یک حرکت اصلاحی به اعطای یارانه بنزین به افرادی که خودرو ندارند نیز اقدام می کنیم.

اختصاص سهمیه بنزین به نفر باعث می شود عدالت بیشتری در تخصیص یارانه ها داشته باشیم. در شرایط فعلی، کسی که بیشتر از بنزین استفاده کند، یارانه ی بیشتری می گیرد و کسانی که اصلاً خودرو ندارند از یارانه بی بهره هستند. با اختصاص بنزین به نفر، این مشکل را حل می کنیم و همگان به صورت برابر از یارانه ی انرژی بهره مند می شوند.

در طرح اختصاص سهمیه بنزین به نفر، افرادی که بیشتر از سهمیه ی یارانه ای می خواهند از بنزین استفاده کنند، باید آن را با قیمت آزاد خریداری کنند. در این شرایط، افراد به فکر مدیریت مصرف خواهند بود تا مجبور نشوند بنزین را از بازار آزاد خرید کنند.

رمضانعلی سنگدوینی، عضو کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به این موضوع که طرح اختصاص سهمیه بنزین به نفر به لحاظ عدالت اجتماعی به نفع کشور است، تصریح کرد: این طرح به لحاظ مدیریت مصرف نیز برایمان مزیت دارد.

وی ادامه داد: ما جزو کشورهایی هستیم که مصرف بسیار بالایی در حوزه ی انرژی داریم. در همه ی زمینه ها اعم از گاز، برق، آب، بنزین و... به صورت بی رویه از انرژی استفاده می کنیم. به نحوی که سالانه بالغ بر 100 میلیارد دلار انرژی را دور می ریزیم. با توجه به این واقعیات لازم است سیاست هایی را در راستای مدیریت مصرف به کار بگیریم.

عضو کمیسیون انرژی مجلس خاطرنشان کرد: قطعاً اختصاص سهمیه بنزین به نفر به مدیریت مصرف سوخت کمک می کند و از این نظر نیز اجرای این طرح برایمان مزیت دارد.

سنگدوینی گفت: هر طرحی که در حوزه ی انرژی به مدیریت مصرف منجر شود و مردم را متوجه اهمیت انرژی کند، مفید است. وقتی مردم متوجه شوند که اگر مصرف شان کاهشی باشد، به نفع خودشان است، قطعاً به مدیریت مصرف می پردازند و صرفه جویی خواهند داشت.

وی ادامه داد: این یک اصل است که هر کسی به دنبال منفعت خودش است. در طرحی مانند اختصاص سهمیه بنزین به نفر، افراد می بینند که اگر صرفه جویی داشته باشند، بخشی از نفعش به خودشان برمی گردد. به همین دلیل مدیریت مصرف خواهند داشت.

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: در هر حال این مسیر باید طی شود و باید زمینه برای اجرای طرح اختصاص سهمیه بنزین به نفر آماده شود. کسی که پرمصرف است باید هزینه ی انرژی مصرفی خود را بپردازد و منطقی نیست برای مصارف غیرمعمول یارانه پرداخت کنیم. در طرف مقابل، کسی که خودرو ندارد و انرژی مصرفی نمی‌کند باید از این یارانه همانند دارنده خودرو برخوردار شود. می توانیم با اجرای طرح هایی مانند اختصاص سهمیه بنزین به نفر مردم را به سمت مدیریت مصرف بنزین و کاهش قاچاق سوق دهیم.

وی تاکید کرد: کسی که بخواهد بیش از سهمیه در نظر گرفته شده مصرف داشته باشد باید هزینه آن را بپردازد، منابع عمومی برای تمام مردم است و باید به درستی توزیع شود.

سنگدوینی گفت: گران کردن بنزین در دستور کار قرار ندارد. اما چنانچه زیرساخت فراهم شود باید سهمیه بنزین به همه افراد جامعه تعلق یابد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.