به گفته کارشناسان، سود شرکت‌های بزرگ صنعتی چین در سال ۲۰۲۳ در ادامه روند نزولی خود ۲.۳ درصد کاهش یافت اما چشم‌انداز با ثباتی برای سال جاری میلادی پیش‌بینی می‌شود.

کاهش سود بخش صنعتی چین در سال ۲۰۲۳ و چشم‌انداز روشن ۲۰۲۴

به گزارش قدس آنلاین، اداره ملی آمار چین (NBS) در گزارشی که روز شنبه منتشر کرد، خبر داد در سال ۲۰۲۳، سود شرکت‌های صنعتی چینی که درآمد اصلی کسب‌وکار سالانه آنها از ۲۰ میلیون یوان (۲.۸۲ میلیون دلار) فراتر رفت، به ۷.۶۹ هزار میلیارد یوان رسید که نسبت به سال قبل ۲.۳ درصد کاهش داشت.

داده‌های این اداره نشان می‌دهد شرکت‌های دولتی در سال ۲۰۲۳ به سود کل ۲.۲۶ هزار میلیارد یوان دست یافتند که ۳.۴ درصد نسبت به سال قبل کاهش داشت، در حالی که شرکت‌های خصوصی در مجموع ۲.۳۴ هزار میلیارد یوان سود داشتند که ۲ درصد افزایش داشت.

یو وینینگ، از مسئولان اداره ملی آمار چین روز شنبه در بیانیه‌ای گفت: با بهبود تدریجی تقاضای داخلی و افزایش پیوسته تولید صنعتی، سودآوری شرکت‌های صنعتی در مقیاس بزرگ بهبود خواهد یافت و پایه‌های توسعه باکیفیت اقتصاد صنعتی را بیشتر تحکیم می‌کند.

ژو کلی، مدیر اجرایی موسسه اقتصاد نوین چین، گفت: گرچه مجموع سود شرکت‌های بزرگ صنعتی در بحبوحه چالش‌های متعدد داخلی و خارجی کاهش یافته است، این روند کاهشی سیگنال مثبتی را ارسال کرده است که اقتصاد چین به تدریج در حال غلبه بر مشکلات مختلف و کسب ثبات در روند بهبود است.

وی افزود: از نظر روند متحرک سود صنعتی در طول سال ۲۰۲۳، سود شرکت‌های صنعتی بزرگ با توجه به افت ۲۲.۹ درصدی سالانه طی دو ماه اول سال میلادی، کاهش شدیدی را تجربه کرد.

بر اساس گزارش اداره ملی آمار چین، در ماه آذر، سود شرکت‌های صنعتی چین ۱۶.۸ درصد نسبت به سال قبل افزایش یافت و برای پنجمین ماه متوالی رشد کرد.

بنا به گزارش گلوبال تایمز، به طور کلی، بیش از ۶۰ درصد از صنایع چین در سال ۲۰۲۳ سود ثبت کردند. ژو گفت، با تعمیق بهینه‌سازی و ارتقای زنجیره صنعتی، کارایی صنعت تولید تجهیزات همچنان بهبود می‌یابد و نقش حمایتی آن برای بازیابی سود شرکت‌های صنعتی را بیشتر برجسته می‌کند.

منبع: خبرگزاری ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.