نخستین مرکز معاینه فنی خودروهای سنگین در مشهد باحضور استاندار و شهردار مشهد مقدس، امروز، سه‌شنبه ١٠ ۵بهمن‌ماه به بهره‌برداری رسید.

نخستین مرکز معاینه فنی خودروهای سنگین در مشهد به بهره‌برداری رسید

به گزارش قدس خراسان، یک سه‌شنبه امید دیگر در مشهد با افتتاح یک کارگاه تخصصی در هنرستان جهان پهلوان تختی در ناحیه ۵ آموزش و پرورش مشهد آغاز شد.

مدیر آموزش و پرورش ناحیه ۵ مشهد در این مراسم بیان کرد: غریب به ۸۰ هزار دانش آموز و ۳۳۰ مدرسه در مقاطع مختلف شامل ۱۰۴ دبستان دولتی و غیردولتی، ۶۸ مدرسه متوسطه، ۳۳ مدرسه در مقطع متوسطه دوم، ۲۷ مدرسه فنی و حرفه‌ای و کارو دانش و ۲۲ هنرستان در این ناحیه وجود دارد.

احمد مسجدی ادامه دارد: علی رغم تلاش‌های فراوان مسوولان آموزش و پرورش، اما هنوز در بحث هنرستان که نیاز امروز و تاکید مقام معظم رهبری است، فاصله داریم. در محدوده شهرک شهید رجایی و باهنر، حداقل ۴ هنرستان کمبود داریم. جمعیت دانش‌آموزان در محدوده باهنر و الزهرا، خصوصاً در منطقه جنوبی شهرک شهید رجایی زیاد است در حالی که اصلاً هنرستان نداریم اما درصدد هستیم به ظرفیت‌های جدیدی دست پیدا کنیم.

وی در پایان مطرح کرد: تعداد هنرجویان سه پایه تحصیلی در این ناحیه ۶ هزار و ۴۰۰ نفر است که یک رشد ۵۱۴ نفری نسبت به سال گذشته داشتیم. در حالی که به فضای فیزیکی اضافه نشده است و این نشان دهنده ضرورت ایجاد هنرستان‌های جدید است. علی رغم تمام کمبودها در فضا، موفقیت‌های زیادی داشتیم و هنرجویان توانمندی پرورش یافتند. در یکی از هنرستان‌های ناحیه، امکان تولید روزانه ۱ تن مواد شوینده وجود دارد اما باید ظرفیت‌های مختلف به کمک بیایند تا بتوانیم از این موقعیت استفاده کنیم. سال گذشته بعد از سرما و یخبندان در استان، خیلی از آموزشگاه‌ها دچار یخ‌زدگی شد که با همت خود دانش‌آموزان مشکلات حل شد. در یکی از هنرستان‌های دخترانه ناحیه نیز کارگاه تولید شیرینی و لباس فرم نیز ظرفیت بالایی دارد و. می‌تواند شهرستان را پشتیبانی کند.

افتتاح ۲۴۶ کلاس درس در دهه فجر

معاون پشتیبانی اداره کل نوسازی مدارس استان نیز بیان کرد: بابت نعمت همدلی مدیران مشهد و دیگر شهرستان‌ها، به درگاه الهی شکر به جا می‌آوریم. حذف بروکراسی‌های طولانی با سکانداری مسؤولان، تلاش ما را ثمربخش‌تر و بهره‌وری را سریع‌تر کرد. از جمله موارد قابل توجه مولدسازی است که الحق تلاش‌ها به ثمر نشسته و ادارات خود را آماده تخلیه و جابه‌جایی کردیم تا اتفاقات بزرگ رخ بدهد.

محمدرضا خدادادی گفت: کارگاه افتتاح شده در این هنرستان با ۶۰۲ مترمربع فضا در دوطبقه ایجاد شده است و تمام اعتبار آن دولتی و به نام شهید احمدی روشن نام گرفته است.

وی اعلام کرد: در دهه فجر جاری این مژده را می‌دهیم که ۵۸ پروژه و ۲۴۶ کلاس و ۲۶۹۰ مترمربع فضای آموزشی تقدیم دانش‌آموزان خواهیم کرد و سه شنبه‌های امید و افتتاح نیز تا روز بزرگداشت معلم در سال آینده ادامه خواهد داشت. پیش بینی ما این است که در برنامه درازمدت، تأمین فضا با همت مسؤولان به گونه‌ای باشد که ۱ مترمربع افزایش سرانه آموزشی داشته باشیم و به میانگین کشوری یعنی عدد ۵.۲ برسیم. بیشترین سهم نیز مربوط به حاشیه شهر مشهد است که الحمدلله سرعت گرفته.

استاندار خراسان رضوی نیز در ادامه این مراسم بیان کرد: کسری فضای آموزشی از مشکلات جدی استان است که به جد دنبال برطرف کردن آن هستیم. تاکید بر این است که هنرستان‌ها همجوار مراکز تولید و کارخانجات باشند و نیاز است بخش خصوصی را بسیج کنیم.

یعقوبعلی نظری گفت: خوشحالیم مساله مهارت آموزی و هنرستان در دستور کار مسؤلین است و امیدواریم همزمان با کسری فضاها، هدایت دقیقی در امور آموزشی و مهارتی انجام بگیرد.

پس از آن از مجتمع آموزشی المهدی که اولین مجتمع آموزشی خیر ساز در حاشیه شهر مشهد است بازدید به عمل آمد. این مجتمع ویژگی‌های خاصی همچون امکان تحصیل رایگان برای دانش‌آموزان دختر در همه مقاطع تحصیلی، فضای استخر و ورزش و یک فضای آموزشی در حال توسعه دارد.

افتتاح اولین زمین چمن مصنوعی ویژه دانش‌آموزان استثنایی در استان

افتتاح اولین زمین چمن مصنوعی ویژه دانش آموزان استثنایی در استان نیز دیگر برنامه‌ای بود که در این بازدید با حضور مسؤولان شهری و استانی رقم خورد. این زمین چمن که در دبیرستان استثنایی آفرینش واقع در منطقه شهید آوینی افتتاح شد، امکان استفاده برای دانش آموزان سایر مدارس منطقه را نیز فراهم کرده است.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی در حاشیه افتتاح این مجموعه در جمع خبرنگاران مطرح کرد: اداره نوسازی، آموزش و پرورش، شهرداری و دیگر دستگاه‌های اجرایی در تقلا هستند طرح سه‌شنبه‌های افتتاح را به ثمر برسانند. بحمدلله تاکنون ۲۴۳ کلاس را از اول آذر تاکنون به بهره‌برداری رساندیم. مابقی پروژه‌های آموزش و پرورش نیز با سرعت بیشتر در حال پیگیری است تا هر سه‌شنبه به وعده خود عمل کنیم.

امیر شوشتری ادامه داد: برکت دیگر این طرح این بود که در کنار افتتاح هر پروژه، یک پروژه دیگر را نیز کلنگ زنی می‌کردیم که به سرعت گرفتن روند افتتاح طرح‌ها کمک می‌کند.

وی در خصوص افتتاح زمین چمن ویژه دانش آموزان استثنایی گفت: این پروژه با همت معاونت تربیت بدنی اداره کل آموزش و پرورش و سازمان استثنایی کشور برنامه ریزی شده‌است. این زمین با ۸۰۰ متر مربع مساحت، برای دانش آموزان مدارس اطراف نیز قابل استفاده خواهد بود. اگر در آموزش و پرورش می‌گوئیم ۳۰ درصد طرح‌ها با همت خیرین افتتاح می‌شود، در آموزش و پرورش استثنایی ۸۰ درصد پروژه‌ها به همت خیرین به بهره‌برداری می‌رسد که باعث افتخار است. ضمن این که باید بگوییم تاکنون ۹۰ درصد طرح‌های ما در مناطق کم برخوردار و حاشیه شهر بوده که باعث افزایش شور و نشاط به ویژه در بین دانش آموزان خواهد شد.

مرکز معاینه فنی خودروهای سنگین به کاهش آلودگی هوا کمک می‌کند

اما در این بازدید، نخستین مرکز معاینه فنی خودروهای سنگین در مشهد نیز به بهره‌برداری رسید که مجهزترین مجموعه معاینه فنی خودروهای سنگین در شرق کشور است و با صرف اعتبار ۱۰۰ میلیارد تومانی ساخته شد.

شهردار مشهد مقدس در مراسم بهره‌برداری از این مرکز گفت: آلودگی هوا و مسائل زیست‌محیطی از موضوعات بسیار مهم در سطح جهان مخصوصاً کلان‌شهرها بوده و در مشهد نیز به یکی از دغدغه‌های جدی بدل شده است.

محمدرضا قلندر شریف آماری در خصوص وضعیت آلودگی هوای شهر مشهد ارائه داد و گفت: وضعیت آلودگی هوا در مشهد نسبت به سال‌های گذشته و به‌ویژه سال قبل مناسب نیست. در ۳۱۵ روز سال جاری ۱۶ روز هوای پاک داشتیم که در سال گذشته ۳۵ روز بوده است. تعداد روزهای قابل قبول امسال ۲۱۰ و سال گذشته ۲۰۵ روز، روزهای ناسالم برای گروه‌های حساس امسال ۷۷ و سال گذشته ۶۹ روز، روزهای ناسالم برای همه گروه‌ها امسال ۹ و سال قبل ۶ روز و روزهای بسیار ناسالم امسال ۳ روز بوده در حالی که سال گذشته روز بسیار ناسالم نداشتیم.

وی در ادامه بیان کرد: ۵۲ درصد از عوامل ریزگردها داخلی و ۴۸ درصد خارجی است. درصد آلایندگی عوامل مختلف در مشهد برای ماشین‌های شخصی ۳۲ درصد، نیروگاه‌ها ۱۹ درصد، کامیون‌ها ۱۳.۱ درصد، وانت‌ها ۶.۶ درصد، صنایع ۶ درصد، جایگاه‌های بنزین ۵.۲ درصد، موتورسیکلت‌ها ۵.۱ درصد و کمترین میزان متعلق به اتوبوس‌ها و حمل‌ونقل عمومی است.

قلندر شریف ضمن تاکید بر توجه ویژه بر حمل‌ونقل عمومی گفت: نگاه ویژه‌ای در مدیریت استان به توسعه حمل‌ونقل عمومی مخصوصاً حمل‌ونقل ریلی درون‌شهری وجود دارد. در این زمینه اقدامات ویژه‌ای صورت خواهد گرفت. باید حمل‌ونقل عمومی و پاک داشته باشیم و اقداماتی انجام دهیم که در حمل‌ونقل درون‌شهری حداکثر خروج خودروهای شخصی را داشته باشیم.

شهردار مشهد افزود: اتوبوس‌های درون‌شهری باید هر سه ماه معاینه فنی شوند که این مرکز همه اتوبوس‌ها و خودروهای سنگین شهرداری را پوشش می‌دهد. در اطراف شهر مشهد برای معاینه فنی خودروهای بسیار سنگین جایگاهی نداشتیم و از پذیرش آن‌ها خودداری می‌کردیم که از این به بعد در این مرکز انجام خواهد شد.

نوسازی ناوگان فرسوده و ارتقای کیفیت سوخت؛ راه‌حل اساسی کاهش آلودگی

در ادامه نایب رئیس شورای شهر اسلامی مشهد ضمن بیان اینکه یکی از مهم‌ترین مسائل ما در شهر مشهد بحث آلودگی هواست گفت: براساس مطالعات سیاهه انتشار ۶۵ درصد آلودگی هوای این کلانشهر از منابع متحرک تولید می‌شود. ١٣ درصد آلودگی هوا از کامیون‌ها و بیش از ١٧ درصد از اتوبوس‌ها، مینی‌بوس‌ها و سایر ناوگان دیزلی تولید می‌شود. درمجموع یک‌پنجم آلودگی هوای شهر متعلق به دیزل‌سوزی است که باید برای حل این مسئله ورود جدی داشته باشیم.

ایمان فرهمندی با اشاره به راهکارهای مختلف در راستای کاهش آلودگی هوا، ادامه داد: یکی از راهکارهای اساسی نوسازی ناوگان فرسوده و ارتقای کیفیت سوخت است که باید مورد توجه قرار گیرد. برقی‌سازی ناوگان نیز مسئله‌ای جدی است که البته این موضوع در اختیار مجموعه مدیریت شهری نیست. اما راهکارهای دیگری مانند محدودیت‌های زمانی و مکانی در اختیار شهرداری‌است که پیگیری می‌شود.

وی به اهمیت معاینه فنی خودروها در کاهش آلودگی هوا اشاره کرد و گفت: امروز با بهره‌برداری از این مرکز و معاینه دقیق و به موقع، کیفیت سوخت ارتقا یافته و آلودگی هوا کاهش می‌یابد.

وی افزود: باید برای بهره‌برداری از خط دو مرکز نیز همکاران تلاش کرده و محدودیت قانونی که در این راستا وجود دارد را به سرعت حل کنند. با فعالیت این مرکز پیش‌بینی می‌شود بتوانیم حداقل ٣ تا ۴ درصد آلودگی هوا را از میزان ۱۸ درصد کاهش دهیم.

همچنین جعفر شمس، مدیرعامل سازمان مدیریت حمل‌ونقل بار درون شهری مشهد نیز در ادامه این مراسم بیان کرد: ما با توجه به وظیفه ذاتی خود در مساله هوای پاک، افتتاح مرکز معاینه فنی خودروهای سنگین را در دستورکار قرار دادیم. این مرکز بنا به دستور معاونت عمران و حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری از ۵ شهریور ماه فعالیت خود را آغاز کرده و امروز شاهد افتتاحیه آن هستیم. این مرکز در مساحت ٧۵٠٠ متری و شامل دو خط است که خط یک آن افتتاح و خط دو نیز در سال‌های آتی به چرخه خدمت‌رسانی اضافه خواهد شد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.