مدیر عامل شرکت شهرک‌های صنعتی خراسان رضوی گفت: اگر واقعاً دچار بحران گاز بشویم، گاز صنایع قطع خواهد شد؛

صرفه‌جویی مصرف گاز  در بخش خانگی، از تعطیلی صنایع استان جلوگیری می‌کند

به گزارش قدس خراسان، با آغاز بارش برف از روز گذشته و به دنبال آن افزایش میزان مصرف گاز و وجود ناترازی در تأمین انرژی استان، این نگرانی را برای صنایع به وجود می‌آورد که آیا مانند زمستان گذشته با قطعی گاز مواجه خواهند شد یا خیر؟

مدیر عامل شرکت شهرک‌های صنعتی خراسان رضوی در گفت‌وگو با قدس خراسان عنوان کرد: اگر واقعاً دچار بحران گاز بشویم، گاز صنایع قطع خواهد شد؛ اما تاکنون شرکت گاز با صنایع استان به ویژه شهرک‌ها و نواحی صنعتی همکاری کرده و گاز واحدهای صنعتی قطع نشده است.

جعفر فرشچی گفت: در جلساتی که با حضور شرکت گاز داشته‌ایم، نظرشان این بوده که برق و گاز صنایع قطع نشود؛ اما اگر بحران مصرف گاز به وجود بیاید، ممکن است ما هم دچار این بحران بشویم؛ اما سعی بر مدیریت و تدبیر در مصرف است. 

گفتنی است در خراسان رضوی بخش خانگی به دلایل متفاوتی از جمله وجود وسایل گرمایشی پرمصرف و غیر استاندارد و عایق نبودن ساختمان‌ها رکورددار میزان مصرف گاز است و بر اساس نظر کارشناسان اگر هر مشترک تنها ۱۰درصد با روش‌هایی مانند پوشیدن لباس گرم، گرفتن درزهای در و پنجره‌ها و پوشاندن دریچه‌های کولر در میزان مصرف گاز صرفه‌جویی کند، از تعطیلی صنایع جلوگیری خواهد شد. 

همچنین باید متذکر شد به دلیل نحوه قیمت‌گذاری گاز به صورت پلکانی،  در صورت مدیریت نشدن مصرف گاز، مشترکان باید منتظر قبض‌های بالای یک یا ۲میلیون تومانی باشند. هر بخاری با ردیف‌های انرژی F و G و حتی بدون برچسب مصرف انرژی، در هر ساعت حدود یک مترمکعب مصرف گاز دارد و اگر در تقسیم‌بندی مشترکان توسط شرکت گاز، خانواری به عنوان مشترک پرمصرف در پله‌های ۱۱ و ۱۲  شناخته شود، هزینه هر ساعت مصرف گاز یک بخاری ۵ تا ۶ هزار تومان تخمین زده می‌شود که در مدت چند ساعت عدد قابل توجهی خواهد شد. 

طبق اعلام رئیس پژوهش و فناوری شرکت گاز خراسان رضوی، هر خانوار به صورت متوسط در روزهای سرد حدود ۲۰ تا ۲۵ مترمکعب گاز مصرف می‌کند که در روزهای خیلی سرد بیشتر از این حدود است و اگر در یک شبانه‌روز این مصرف کمتر شود، این میزان ذخیره و در بخش‌های دیگر مانند نیروگاه‌ها و صنایع استفاده خواهد شد.

خبرنگار: طاهره فجر داودلی

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.