چهل و چند سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی، در برخی از صحن‌ها و رواق‌های حرم مطهر امام رضا(ع)، می‌توان یاد و نشانی از گرامیداشت رشادت‌ها و بزرگداشت انقلاب اسلامی ملت ایران گرفت. این مطلب معرفی شماری از همین کتیبه‌های انقلابی است.

کتیبه‌های انقلابی

چهل و چند سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی، در برخی از صحن‌ها و رواق‌های حرم مطهر امام رضا(ع) و در کتیبه‌های به کار رفته در این قطعه از بهشت، می‌توان یاد و نشانی از گرامیداشت رشادت‌ها و بزرگداشت انقلاب اسلامی ملت ایران گرفت. این مطلب معرفی شماری از همین کتیبه‌های انقلابی است.

1- در سردر ایوان عباسی صحن انقلاب اسلامی حرم مطهر رضوی (صحن عتیق سابق) این‌گونه نگاشته شده است:

«... به‌رسم حق‌شناسی از مبارزات ملت مسلمان ایران به‌رهبری حضرت آیت‌الله العظمی امام خمینی متع الله مسلمین ببقائه و یادبود شهدا و مصدومین در این مکان شریف، اینجا به‌صحن انقلاب نام‌گذاری شد. (سوم رجب المرجب۱۳۹۹ قمری)... ».

کتیبه‌های انقلابی

2- اگر گذرتان به ورودی باب‌السلام حرم مطهر امام هشتم(ع) افتاد بر سردر این مکان و ورودی آن به صحن آزادی حتماً این کتیبه را خواهید دید. در این کتیبه این‌گونه نگاشته شده است:

«... در هنگامه رهایی ملت مسلمان ایران از قید بندگی به رهبری قاطع امام خمینی، این صحن مطهر به صحن آزادی نام‌گذاری شد(۲۷ جمادی‌الثانی۱۳۹۹ قمری)...».

کتیبه‌های انقلابی

3-  پس از حضور در صحن آزادی اگر به سمت ایوان ساعت و در جهت قبله بایستید، چشمتان به کتیبه زیبایی می‌افتد که درمتن آن این‌گونه آمده است:

«... به شکرانه پیروزی انقلاب اسلامی ملت ایران به رهبری امام خمینی و به امید سعادت در سایه دولت انقلابی جمهوری اسلامی ایران (۲۶ جمادی‌الثانی۱۳۹۹قمری)... ».

کتیبه‌های انقلابی

4- هنوز هم می‌توان سراغی از صحن سابق امام خمینی(ره) در بارگاه مطهر رضوی گرفت. اگر مسیرتان به صحن بعثت که مابین صحن آزادی و رواق امام خمینی(ره) قرار دارد، افتاد در قسمتی از ایوان ساعت حتماً این کتیبه را بخوانید:

«... در روزگار پیروزی بزرگ انقلاب اسلامی، این صحن به نام مبارک رهبر بزرگ حضرت امام خمینی مزین گردید. به امید تحقق آرمان‌های انسانی درعهد سازندگی انقلابی (۱۶ جمادی‌الثانی۱۳۹۹ هجری قمری)... ».

کتیبه‌های انقلابی

5- در کتیبه‌های اطراف گنبد طلا و منور بارگاه مطهر امام رضا(ع) متنی به یادبود انقلاب اسلامی ایران وجود دارد. در این کتبیه این‌گونه اشاره شده است:

«هوالعزیز، درآغاز پانزدهمین قرن بعثت نبوی و در آستانه پیروزی انقلاب عظیم اسلامی ایران به رهبری قائد اعظم امام خمینی، تجدید طلاکاری و تعمیرات گنبد مطهر انجام پذیرفت(صفرالمظفر۱۴۰۰ قمری)».

کتیبه‌های انقلابی

6- در یکی از کتیبه‌های مربوط به سوره مبارکه «نصر» در مسجد جامع گوهرشاد نیز متنی به این مضمون وجود دارد: «... در آغاز پانزدهمین قرن هجرت نبوی و دومین سال پیروزی انقلاب اسلامی ایران، پایان یافت. ۱۴۰۰ قمری مطابق۱۳۵۹ شمسی...».

همچنین در یکی از کتیبه‌های داخل یکی از ایوان‌های صحن قدس و برخی از رواق‌های حرم مطهر امام رضا(ع) به کتیبه‌هایی که اشاره به نام مبارک امام خمینی(ره) و انقلاب اسلامی دارد، برمی‌خوریم.

کتیبه‌های انقلابی

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.