کارشناس انرژی: تسهیل مجوز بهره‌برداری از میادین مشترک کشور برای مشارکت بخش خصوصی علاوه بر شکستن انحصار موجود در زمینه برداشت از میادین نفت و گاز کشور، زمینه را برای حل ناترازی انرژی و ورود بخش خصوصی در جهت توسعه بهینه و بهره‌ور تر میادین مشترک کشور فراهم خواهد شد.

نقش مشارکت بخش خصوصی در حل ناترازی انرژی از محل افزایش و بهبود ظرفیت برداشت نفت و گاز کشور

ناترازی انرژی چالش مهمی است که بسیاری از کشورها در مدیریت انرژی خود با آن مواجه هستند. این یک رویکرد دو جانبه را می طلبد که بر بهبود تولید انرژی و بهینه سازی مصرف انرژی تمرکز دارد. در ادامه اهمیت پرداختن به ناترازی انرژی را برجسته می کند و روند اخیر تسهیل صدور مجوز برای بخش خصوصی و شرکت های خارجی برای توسعه میادین نفت و گاز کشور را بررسی خواهیم کرد. در همین رابطه پیرامون نقش مهم بخش خصوصی و لزوم تسهیل شرایط و ایجاد محیطی جذاب برای مشارکت بخش خصوصی، افزایش سودآوری، افزایش تولید گاز و حل مسئله ناترازی گاز در بخش صنعتی توسط دولت با آقای سهیل محمودیان کارشناس انرژی به گفتگو پرداختیم که خواهید خواند.

سهیل محمودیان کارشناس انرژی در رابطه با وجود ناترازی در بخش های مختلف کشور گفت: ناترازی انرژی زمانی رخ می دهد که تقاضای انرژی یک کشور از عرضه داخلی آن بیشتر شود. این وضعیت می تواند منجر به افزایش اتکا به واردات پرهزینه، کمبود انرژی و اختلال در بخش های مختلف اقتصاد شود.

وی افزود: برای رسیدگی موثر به این مشکل، یک استراتژی جامع مورد نیاز است که هم بر بهبود تولید انرژی و هم بهینه سازی مصرف انرژی متمرکز باشد. برای مقابله با ناترازی انرژی، دولت ها به طور فزاینده ای شروع به تسهیل صدور مجوز برای بخش خصوصی و شرکت های خارجی برای توسعه میادین نفت و گاز کشور کرده اند. این تغییر از رویکرد انحصاری به محیطی فراگیرتر و رقابتی، چندین مزیت کلیدی به همراه دارد.

سودآوری  مهم ترین محرک برای سرمایه گذاری در توسعه میادین  نفت و گاز

وی در مورد انجام اصلاحات رابطه مالی برای ایجاد محیطی جذاب جهت ورود بخش خصوصی به صنعت نفت و گاز برای حل معضل ناترازی انرژی گفت:  با ایجاد یک محیط جذاب برای مشارکت بخش خصوصی، سودآوری به یک محرک کلیدی برای شرکت ها برای سرمایه گذاری در توسعه میادین نفت و گاز تبدیل می شود.

وی گفت: این سودآوری را می توان از طرق مختلف از جمله ارائه مشوق های مالیاتی، ساده سازی فرآیندهای نظارتی و ایجاد چارچوب های قراردادی منصفانه و شفاف به دست آورد. علاوه بر این، اصلاح روابط مالی بین دولت و توسعه‌دهنده میدان، تخصیص کارآمدتر منابع را تضمین می‌کند و بار مالی عمومی را کاهش می‌دهد. یکی از مهمترین نتایج تسهیل مجوز برای مشارکت بخش خصوصی، افزایش بالقوه تولید گاز است. شرکت‌های خصوصی اغلب فناوری‌ها، تخصص و سرمایه‌های پیشرفته‌ای را به همراه دارند که می‌تواند کارایی و بهره‌وری میادین نفت و گاز را افزایش دهد. با استفاده از این منابع، کشورها می توانند ظرفیت تولید گاز خود را افزایش دهند که به نوبه خود به رفع ناترازی در عرضه گاز در بخش صنعت کمک می کند. عرضه گاز ثابت و قابل اعتماد از رشد صنعتی حمایت می کند، امنیت انرژی را تضمین می کند و به توسعه کلی اقتصادی کمک می کند.

تسهیل مجوز بهره‌برداری از میادین مشترک کشور برای مشارکت بخش خصوصی

محمودیان در مورد تسهیل مجوز بهره‌برداری از میادین مشترک کشور برای مشارکت بخش خصوصی اظهار کرد: افزایش عرضه گاز ناشی از مشارکت بخش خصوصی تأثیر مثبت مستقیمی بر تولید صنعتی دارد. بسیاری از صنایع به گاز به عنوان یک منبع انرژی کلیدی برای عملیات خود متکی هستند و عرضه ثابت و مقرون به صرفه برای رشد و رقابت آنها بسیار مهم است. با حل ناترازی گاز، مشارکت بخش خصوصی، صنایع را قادر می‌سازد تا با ظرفیت بهینه خود کار کنند، هزینه‌های تولید را کاهش داده و رشد اقتصادی را تحریک می‌کنند. علاوه بر این، یک بخش صنعتی پر رونق فرصت های شغلی ایجاد می کند و به رونق کلی کشور کمک می کند.

وی افزود: تسهیل مجوزها برای مشارکت بخش خصوصی همچنین باعث جذب سرمایه گذاری خارجی می شود که مزایای بیشتری به همراه دارد. شرکت های خارجی اغلب نه تنها سرمایه، بلکه فن آوری ها و تخصص های پیشرفته را نیز به ارمغان می آورند. این انتقال دانش و فناوری به پیشرفت کلی بخش انرژی کشور کمک می کند. این به بهبود تکنیک‌های اکتشاف و تولید، افزایش کارایی عملیاتی و ترویج اتخاذ شیوه‌های پایدار کمک می‌کند. علاوه بر این، سرمایه گذاری خارجی باعث رشد اقتصادی، ایجاد فرصت های شغلی و تقویت مشارکت های بین المللی می شود.

وی  گفت: تسهیل مجوز بهره‌برداری از میادین مشترک کشور برای مشارکت بخش خصوصی علاوه بر شکستن انحصار موجود در زمینه برداشت از میادین نفت و گاز کشور، زمینه را برای حل ناترازی انرژی و ورود بخش خصوصی در جهت توسعه بهینه و بهره‌ور تر میادین مشترک کشور فراهم خواهد کرد و همین بهبود در برداشت نفت و گاز و جهش در تولید نفت و گاز موجب خواهد شد که بخش مهمی از ناترازی حل خواهد شد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.