واشنگتن پست با اشاره به بازتاب اظهارات اخیر «دونالد ترامپ» مبنی بر تشویق روسیه برای حمله به اعضای اروپایی سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) از یک سو و خشم جهانی از سیاست «جو بایدن» رئیس جمهوری آمریکا در قبال جنایات اسرائیل در غزه، خواستار توجه بیشتر رهبران غربی شد.

حمله به ناتو و جنگ در غزه؛ چالش‌های جدید ترامپ و بایدن به روایت واشنگتن‌پست

به گزارش قدس آنلاین، نامزد پیشتاز انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۲۴ آمریکا در جدیدترین لفاظی‌های خود علیه ناتو، نگرانی های بسیاری را در اروپا و ایالات متحده و به ویژه میان اعضای این ائتلاف نظامی ایجاد کرده است.

به نوشته این روزنامه پرشمارگان، ترامپ از نقطه نظر برخی منتقدان اروپایی، تهدیدی وجودی برای اتحاد غربی و اخلاق سیاسی آن است.

مارکو میکلسون رئیس کمیته روابط خارجی پارلمان استونی در این زمینه به واشنگتن پست، گفت: کارزار انتخاباتی ترامپ خود مهر تائیدی بر نگرش بی پروای وی نسبت به متحدان اروپایی است.

وی اضافه کرد: متاسفانه ترامپ ابزار بسیار مناسبی برای روسیه در حال جنگ با غرب است.

ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو نیز در بیانیه‌ای در همین زمینه گفت: «هر گونه اظهارنظر در مورد اینکه متحدان از یکدیگر دفاع نخواهند کرد، همه امنیت ما از جمله آمریکا را تضعیف می‌کند و سربازان آمریکایی و اروپایی را در معرض خطر بیشتری قرار می‌دهد».

چالش‌های خاورمیانه‌ای بایدن، میراث نهفته ترامپ

در بخش دیگری از این مطلب آمده است: بایدن در دوران ریاست جمهوری خود، سعی در بازسازی اتحاد ۲ سوی آتلانتیک داشت؛ اتحادی که در دوران پیش از وی به شدت آسیب دید و اعتماد اروپا به واشنگتن را خدشه دار کرد. اما بایدن از زمان آغاز ریاست جمهوری در تلاش بود تا به همتایان اروپایی خود در مورد تعهدات واشنگتن اطمینان دهد و در عین حال ائتلاف حمایت قدرتمندانه از کی‌یف را رهبری کند.

نویسنده در ادامه خاطرنشان کرده است: اما در سوی دیگر میدان، بایدن با همدستی در جنگ اسرائیل علیه حماس در غزه، بر بیم و نگرانی چهره های شناخته شده دنیای سیاست دامن زده است. از زمان آغاز جنگ در غزه، اسرائیل بیش از ۲۷ هزار فلسطینی را که بسیاری از آنها کودک بوده اند به قتل رسانده است. علاوه بر این، تل آویو از دیروز دوشنبه عملیات در رفح، شهری جنوبی هم مرز با مصر و میزبان بیش از یک میلیون آواره فلسطینی را آغاز کرده است.

هرچند به عقیده برخی، بایدن از رویکرد سازش ناپذیر بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل در قبال این جنگ نومید شده، اما همزمان در برابر فشارهای داخلی دموکرات ها و نمایندگان مستقل برای مهار اسرائیل مقاومت کرده است و هرگز حاضر به شرطی کردن کمک های نظامی به دولت یهود نیست.

سیاست بایدن در قبال اسرائیل صدای رهبران اروپایی را درآورد

جوسپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا دیروز دوشنبه با اشاره به اظهارات اخیر بایدن مبنی بر اینکه رفتار اسرائیل در جنگ را «بیش از حد» دانسته بود، گفت: چند بار شنیده‌اید که رهبران و وزرای خارجه سراسر جهان می‌گویند افراد زیادی کشته می‌شوند؟

وی افزود: «اگر جامعه بین‌الملل این جنگ را یک قتل عام می داند و افراد زیادی هر روز کشته می شوند، شاید باید در مورد فراهم کردن تسلیحات فکر کنیم».

اما بایدن و بسیاری از همتایان اروپایی‌ تاکنون به درخواست‌های معترضان و برخی نمایندگان برای اعلام آتش بس و ممانعت از حمله اسرائیل به رفح مقاومت کرده اند.

این گزارش تاکید دارد: حتی دستور دیوان دادگستری بین‌المللی به عنوان عالی‌ترین دادگاه سازمان ملل متحد که اسرائیل را ملزم کرد اقداماتی برای حفاظت بهتر از زندگی غیرنظامیان در غزه انجام دهد، مورد توجه قرار نگرفته است.

مطابق گزارش کمیسیون اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل متحد، در ۱۰۰ روز نخست جنگ غزه، از هر ۱۰۰ نفر یک نفر کشته شده که این میزان کشتار از هر درگیری مسلحانه دیگری در قرن جاری بیشتر است. این کمیسیون در گزارش خود خاطرنشان کرد که «جنگ جاری در مقیاس مرگ، ویرانی و رنج بی‌سابقه است و پیامدهای بسیاری برای نسل‌های آینده دارد».

واشنگتن پست در جایی دیگر از این مطلب می افزاید: تلفات این درگیری به اندازه ای بالاست که افکار عمومی را در بسیاری از نقاط جهان علیه اسرائیل برانگیخته است.

ناظران به ویژه در خاورمیانه و جهان عرب، نیز استانداردهای دوگانه واشنگتن در قبال اوکراین و غزه را مورد انتقاد قرار داده اند.

محمد البرادعی دیپلمات سابق مصری و رئیس اسبق آژانس اتمی سازمان ملل متحد، ماه گذشته در سرمقاله ای نوشت: «جهان عرب و اسلام اعتقاد خود را به هنجارها و ارزش های دموکراتیک غربی از دست داده است. غرب خود نشان می دهد که زور و وحشی گری بر همه چیز غلبه دارد.

رناد منصور از اعضای اندیشکده پرنفوذ چتم هاس مسقر در انگلیس نیز در این خصوص گفت: اگر نظم بین‌المللی مبتنی بر قواعد یک بار دیگر آشکارا شکست بخورد، ناتوانی خود در توافق برای پایان کشتار بی سابقه در غزه را نشان داده است و بدین ترتیب جهان اعتماد به نهادهای بین المللی را از دست می دهد.

وی افزود: رهبران غربی باید در مورد این لحظه تاریخی و آنچه ممکن است در آینده رخ دهد بیشتر بیندیشند.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.