خطیب حرم مطهر رضوی گفت: برای روزها و شب‌های ماه شعبان اعمال بسیاری از جمله نماز، روزه و خواندن ادعیه سفارش شده است ولی یکی از بهترین اعمال در این ماه دستگیری از نیازمندان و انفاق در راه خدا است.

دستگیری از نیازمندان یکی از بهترین اعمال ماه شعبان است

حجت‌الاسلام والمسلمین سید حسین حسینی  قمی در سلسله جلسات سخنرانی و بیان معارف دینی حرم مطهر رضوی که همزمان با اعیاد شعبانیه در رواق بزرگ امام خمینی(ره) حرم مطهر رضوی برگزار شد، گفت: ماه شعبان ماه رحمت الهی است و تعبیری که در مورد این ماه به کار رفته است«هذا شَهْرُ نَبِیِّکَ سَیِّدِ رُسُلِکَ، شَعْبانُ الَّذی حَفَفْتَهُ مِنْکَ بِالرَّحْمَةِ وَالرِّضْوانِ» است یعنی شعبان ماه رسول خدا است و سراسر این ماه سرشار از رحمت الهی می‌باشد.  
وی خاطرنشان کرد: وقتی ماه شعبان فرا می‌رسید، یک نفر از طرف پیامبر اکرم(ص) در مدینه جار می‌زد که رسول خدا(ص) فرموده‌ است:«شعبان ماه من است و خدا رحمت کند کسی که من را در این ماه یاری کند». در احادیث آمده است که پیامبر(ص) سراسر این ماه روزها روزه می‌گرفتند و شب‌ها به عبادت خدا مشغول بودند. 
حجت‌الاسلام حسینی قمی افزود: برای روزها و شب‌های ماه شعبان اعمال بسیاری از جمله نماز، روزه و خواندن ادعیه سفارش شده است ولی یکی از بهترین اعمال در این ماه دستگیری از نیازمندان و انفاق در راه خدا است. 
وی ابراز کرد: در بخشی از صلوات شعبانیه که سفارش شده که در وقت ظهر آن را بخوانیم، آمده است؛«...وَ ارْزُقْنِی مُوَاسَاةَ مَنْ قَتَّرْتَ عَلَیْهِ مِنْ رِزْقِکَ بِمَا وَسَّعْتَ عَلَیَّ مِنْ فَضْلِکَ‏...» یعنی خدایا روزیم کن که مواسات کنم با فقیران که رزقشان را تنگ نمودی به وسعتی که از فضل و کرمت به من عطا کردی. 
سخنران حرم رضوی افزود: آنچه خداوند از مال و ثروت به ما عطا کرده همه امانت‌های الهی در دست ما است و ما باید از این مال برای کمک به دیگران و دستگیری از افرادی که در معیشت دچار تنگدستی هستند استفاده کنیم. 
وی خاطرنشان کرد: امتحان خدا از کسانی که مبتلا به فقر و تنگدستی هستند بسیار سخت است ولی از آن سخت‌تر امتحان افراد ثروتمند است زیارا آنها در برابر اقشار ضعیف جامعه مسئول هستند و باید در حد توان خود به آنها کمک کنند. 
این کارشناس مذهبی عنوان کرد: ماه شعبان ماه شادی و سرور اهل بیت(ع) است و همه ما باید شاد و مسرور باشیم و همچنین در جهت شاد کردن دیگران نیز تلاش کنیم.

منبع: آستان نیوز

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.