۲۵ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۹
کد خبر: 964821

یکی از مشاوران ارشد امنیت ملی دونالد ترامپ گفت در صورت بازگشت رئیس‌جمهور سابق آمریکا به قدرت، او برای تغییر در ناتو تلاش خواهد کرد و این ممکن است به از دست رفتن حفاظت مدنظر برخی از کشورهای عضو در برابر حمله خارجی منجر شود.

خط و نشان مشاور ترامپ برای ناتو

به گزارش قدس آنلاین، «کیت کیلوگ» ژنرال بازنشسته آمریکایی و رئیس سابق ستاد شورای امنیت ملی دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق ایالات متحده، در مصاحبه‌ای به رویترز گفت اگر یکی از اعضای ائتلاف ۳۱ کشوری ناتو نتواند حداقل ۲ درصد از تولید ناخالص داخلی خود را صرف امور نظامی کند –همانطور که توافق شده– ترامپ از حذف حمایت‌های آن کشور تحت ماده ۵ پیمان آتلانتیک شمالی حمایت خواهد کرد.

ماده پنج منشور ناتو تصریح می‌کند که حمله به یکی از اعضای ائتلاف مستقر در اروپا، حمله به همه تلقی می‌شود و اعضای ائتلاف باید واکنش مناسب نشان دهند. بدون این حمایت‌ها، یک کشور عضو تضمینی نمی‌گیرد که سایر اعضای ناتو در زمان وقوع جنگ به کمک آن بیایند.

کیت کیلوگ که به عنوان مشاور امنیت ملی مایک پنس، معاون سابق ترامپ هم خدمت می‌کرد، گفت: «از جایی که من آمده‌ام، اتحادها مهم هستند. اما اگر می‌خواهید بخشی از یک اتحاد باشید، به اتحاد کمک کنید و بخشی از اتحاد باشید.»

ترامپ زمانی که در یک گردهمایی پیشنهاد کرد که از متحدان ناتو که به اندازه کافی برای امور نظامی هزینه نمی‌کنند، دفاع نخواهد کرد و حتی روسیه را تشویق به حمله به آنها می‌کند، به سرعت از سوی جو بایدن، رئیس‌جمهور دموکرات آمریکا و مقامات ارشد غربی مورد سرزنش قرار گرفت.

کیت کیلوگ از گفتن اینکه آیا پیشنهاد خود را با ترامپ در میان گذاشته است یا نه، خودداری کرد. گرچه او گفت که آنها مکررا در مورد آینده ناتو گفت‌وگو کرده‌اند. ترامپ به کسب نامزدی ریاست جمهوری از سوی حزب جمهوری‌خواه برای انتخابات ۵ نوامبر نزدیک است.

این سیاستمدار آمریکایی سرشناس گفت اگر ترامپ پیروز شود، احتمالا نشست ناتو را در ژوئن ۲۰۲۵ برای بحث در مورد آینده این ائتلاف پیشنهاد خواهد کرد. او گفت که ناتو متعاقبا می‌تواند به یک «ائتلاف چند سطحی» تبدیل شود که در آن برخی از اعضا براساس انطباق آنها با اساسنامه تاسیس ناتو از حمایت‌های بیشتری برخوردار می‌شوند.

کمپین ترامپ به درخواست برای اظهارنظر پاسخی نداد، اما قبلا کیت کیلوگ را به عنوان مشاور سیاسی معرفی کرده بود که ممکن است در دولت او نقش داشته باشد.

مشاور ترامپ همچنین تاکید کرد: «علاوه بر از دست دادن حفاظت‌های تحت ماده ۵، تحریم‌های نسبتا شدید دیگری مانند از دست دادن دسترسی به آموزش یا منابع تجهیزات مشترک ممکن است. کشورهای عضو باید برای خروج از ناتو احساس راحتی داشته باشند. اگر رئیس‌جمهور ترامپ دوباره انتخاب شود، پس از انجام انتخابات، به همه هشدار می‌دهیم. بعد به آنها اجازه دهیم مقدمات را فراهم کنند تا بتوانیم در ژوئن درباره آن بحث کنیم. فکر می‌کنم این مکالمه‌ای بسیار پخته و کامل است و یکی از بسیار گفت‌وگوهایی است که باید در حوزه امنیت ملی انجام شود.»

ترامپ و متحدانش به طور فزاینده‌ای نشان داده‌اند که قصد دارند در تعهد چند دهه‌ای آمریکا به ناتو تجدیدنظر کنند و مدت‌هاست که از اینکه اعضای اروپایی این ائتلاف سهم خود را پرداخت نمی‌کنند، شکایت دارند.

کیت کیلوگ گفت اگر ماده سه سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) رعایت نشود، حمایت‌های ارائه شده توسط ماده پنج نباید به صورت خودکار تلقی شود.

ماده ۳ منشور ناتو تصریح می‌کند که کشورهای عضو ناتو باید تلاش‌های مناسبی را برای توسعه قابلیت‌های دفاعی فردی خود انجام دهند. در حالی که ماده سه نمی‌گوید کشورها باید حداقل ۲ درصد از تولید ناخالص داخلی خود را صرف امور نظامی کنند، کشورهای عضو در نشست سال ۲۰۱۴ در ولز متعهد شدند که ظرف یک دهه به سمت تحقق این رقم حرکت کنند.

مشاور ترامپ در پایان گفت‌وگو با خبرگزاری رویترز تاکید کرد: «همه ماده پنج را می‌شناسند؛ حمله به یکی، حمله به همه است. اما آنها همه موارد دیگری که قبل از آن بوده، یا بعد از آن آمده را فراموش می‌کنند. یکی از آنها ماده سه است.»

در ماه دسامبر، رابرت اوبراین، مشاور امنیت ملی ترامپ از سال ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۱ که هنوز در مورد مسائل سیاست خارجی با رئیس‌جمهور سابق آمریکا گفت‌وگو می‌کند، به رویترز گفت اگر کشورهای ناتو حداقل ۲ درصد از تولید ناخالص داخلی خود را صرف امور نظامی نکنند، تعرفه‌های تجاری را بر کشورهای ناتو اعمال می‌کنند و احتمالا یکی از سیاست‌های روی میز در دوره دوم ریاست جمهوری ترامپ خواهد بود.

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.