۲۰ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۶
کد خبر: 971332

روزنامه تلگراف به نقل از چندین دیپلمات عضو ناتو می‌نویسد اگر «دونالد ترامپ» در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ پیروز شود، ناتو با خطر خروج ایالات متحده از این ائتلاف مواجه خواهد شد.

تلگراف: ناتو باید آماده خروج آمریکا شود

به گزارش قدس آنلاین، «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور سابق آمریکا و نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ این کشور که قرار است در ماه نوامبر با «جو بایدن» رئیس‌جمهور کنونی آمریکا رقابت کند، پیشتر از تصمیمات و احتمالاتی مبنی بر خروج از ائتلاف ناتو پرده برداشته بود.

دیپلمات‌های عضو ناتو در گفت‌وگو با روزنامه تلگراف هشدار داده‌اند که کشورهای اروپایی این ائتلاف باید برخی استراتژی‌ها را توسعه دهند تا با پیامدهای مربوط به خروج احتمالی ایالات متحده از ناتو مقابله کنند.

یک دپیلمات با اشاره به پیروزی احتمالی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری می‌گوید: «احتمال خروج آمریکا از ناتو یک نگرانی است. هیچکس نمی‌داند او (ترامپ) در اقدام بعدی چه کاری انجام خواهد داد.»

دونالد ترامپ در «سه‌شنبه بزرگ» توانست در انتخابات مقدماتی حزب جمهوری‌خواهان در ۱۴ ایالت از ۱۵ ایالت پیروز شود. او رای ۹۹۵ هیات نمایندگی را به دست آورد، در حالیکه نیکی هیلی، رقیب او که سابقا سفیر آمریکا در سازمان ملل بود، به رای ۸۹ هیات نمایندگی دست یافت. ترامپ برای تضمین نامزدی جمهوری‌خواهان به رای ۱۲۱۵ هیات نمایندگی نیاز دارد اما نیکی هیلی روز چهارشنبه کمپین انتخابات ریاست‌جمهوری خود را به حالت تعلیق درآورد.

یک دیپلمات اروپایی دیگر به روزنامه تلگراف گفت: «ائتلاف ناتو باید برای سناریوی احتمالی درخصوص اقدام ترامپ مبنی بر خروج از ناتو یا تضعیف تعهد آمریکا نسبت به ناتو برنامه‌ریزی کند. برنامه‌ریزی‌هایی باید صورت بگیرد.»

یک مقام دیگر ضمن توصیف ناتو به عنوان «ائتلافی متکی بر آمریکا» تصریح کرد: «برگزاری گفت‌وگوهایی درخصوص خروج آمریکا از ناتو ضروری است.»

هم‌چنین یک دیپلمات دیگر عضو ناتو در گفت‌وگو با تلگراف عنوان کرد: «کشورهای اروپایی باید برنامه‌ریزی دفاعی داشته باشند و خطرات احتمالی را بررسی کنند.»

پیشتر هم چندین مقام ارشد سابق آمریکایی گفته بودند که اگر ترامپ مجددا وارد کاخ سفید شود، شاید آمریکا از ائتلاف ناتو خارج شود. «مارک اسپر» وزیر دفاع سابق آمریکا در ماه دسامبر ۲۰۲۳ چنین پیش‌بینی را انجام داد و خبرگزاری رویترز هم پیش از این از احتمالی خروج آمریکا از ناتو و «فروپاشی این ائتلاف» خبر داده بود.

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.