۲۶ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۵
کد خبر: 965073

بر اساس آمار جهانی فائو، ایران در تولید ۲۲ محصول کلیدی در حوزه کشاورزی جز ۷ کشور برتر جهان بوده و در تولید محصولاتی مثل پسته، زعفران و خرما جز کشورهای برتر است.

پیشتازی ایران در تولیدات کشاورزی

به گزارش قدس آنلاین، رئیس دبیرخانه ستاد هماهنگی مبارزه با مفاسد اقتصادی در نامه‌ای به معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه، خواستار اختصاص ردیف اعتباری مستقل از محل وصول جرایم ماده (۹۹) قانون شهرداری‌ها خارج از حریم شهرها و محدوده روستاها با هدف تجهیز و خرید ماشین‌آلات و تأمین نیروی انسانی، در راستای جلوگیری از ساخت‌وسازهای غیرمجاز و حفاظت اراضی کشاورزی شد.

سهم کشاورزی در شرکت‌های تعاونی

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق تعاون ایران گفت، بر اساس آماری که توانسته‌ایم به دست بیاوریم نزدیک به ۲ میلیارد دلار صادرات از سوی شرکت‌های تعاونی انجام شده است. در این راستا ۹۰ درصد فعالیت‌های شیلاتی به ویژه در حوزه صید و صیادی، تولید دام حداقل ۲۵ درصد، نزدیک ۳۰ درصد زنجیره مرغ کشور و بیش از ۶۰ درصد تولید پسته کشور در حوزه تعاونی‌ها انجام می‌شود. همچنین در بخش گلخانه‌ها و محصولات تولیدی و نیز خرما بیشتر از سوی تعاونی‌ها بوده است.

فرصت تجاری

حدود دو سال است اوکراین و روسیه درگیر جنگ با یکدیگر هستند. اوکراین یکی از بزرگترین صادرکنندگان غلات در جهان بود و بخشی از نیاز بازار روسیه را تأمین می‌کرد. این درگیری سبب شده تا تغییراتی در بازار تجاری جهانی رخ دهد.

مدیرکل دفتر مطالعه، پایش و توسعه تجارت خارجی سازمان تعاون روستایی ایران معتقد است، کاهش هزینه‌های تعرفه‌ای و از طرفی هم بحران اوکراین باعث شده که ما یکی از تأمین کننده‌های نیازهای غذایی روسیه با بیش از ۱۴۰ میلیون نفر جمعیت باشیم.

پیشتازی ایران در تولیدات کشاورزی

بر اساس آمار جهانی سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو)، ایران در تولید ۲۲ محصول کلیدی در حوزه کشاورزی، در بین ۷ کشور برتر جهان قرار دارد. ما در تولید محصولاتی مثل پسته، زعفران و خرما جز کشورهای برتر هستیم.

مشاور وزیر جهاد کشاورزی اعلام کرد، بررسی‌ها نشان می‌دهد که خاک و اقلیم مناسب در سراسر جهان به صورت یکسان توزیع نشده و این امر در کشور ما هم صادق است؛ در نتیجه باید با سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی بستری را فراهم کنیم تا بتوانیم از شرایط اقلیمی و منابع آب و خاک سایر کشورها برای بهبود امنیت غذایی در کشور استفاده کنیم.

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.