کشورهای اروپایی در تلاش برای آمادگی نظامی علیه روسیه، با بی‌میلی جوانان جهت پیوستن به نیروهای نظامی روبرو هستند.

بی‌میلی جوانان اروپایی برای پیوستن به ارتش

به گزارش قدس آنلاین، دولت‌های اروپایی برای تقویت نیروی دفاعی خود در مقابل روسیه و جبران کاهش نیروی نظامی خود در دهه گذشته، با بی‌میلی جوانان برای پیوستن به نیروهای نظامی مواجه هستند.

دولت آلمان اخیراً اعلام کرده است که باوجود افزایش بودجه و معرفی قوانین جدید نظام وظیفه، تعداد سربازان این کشور طی یک سال گذشته کاهش یافته است. وزیر دفاع این کشور ماه گذشته اعلام کرد طی سال ۲۰۲۳ تعداد سربازان این کشور با کاهش یک هزار و ۵۰۰ نفری نسبت به سال گذشته به ۱۸۱ هزار و ۵۰۰ سرباز زن و مرد رسیده است. برنامه ارتش آلمان، افزایش این نیروها به ۲۰۳ هزار نفر تا سال ۲۰۳۱ است.

انگلیس نیز اخیراً اذعان کرده است که برای جذب سرباز با مشکل مواجه است. وزیر دفاع انگلیس اعلام کرد که ۵ هزار و ۸۰۰ نفر در سال ۲۰۲۳ خدمت در ارتش را رها کرده‌اند. نشریه وزارت دفاع این کشور نیز اعلام کرده است که از سال ۲۰۱۰ هر سال از تعداد سربازان ارتش انگلیس کاسته شده است.

وینسنزو بوو استاد علوم سیاسی دانشگاه وارویک انگلیس معتقد است این مشکل در همه کشورهای اروپایی خصوصاً فرانسه، ایتالیا و اسپانیا مشترک است. او عنوان کرد: زمان شروع این مشکل چندان روشن نیست اما انگلیس حدود ۱۰ سال و آمریکا حدود ۲۰ سال با مشکل کاهش گرایش جوانان به پیوستن به نیروهای نظامی مواجه هستند.

در سایه جنگ اوکراین و افزایش اهمیت موضوع نزد کشورهای اروپایی، یورونیوز دلایل بی‌میلی جوانان به خدمت سربازی را در تحلیلی بررسی کرده است.

تغییر ارزش‌های جوانان

طبق گزارش یورونیوز، فاصله ایدئولوژیک بین جامعه و رویکردهای ارتش در سال‌های اخیر افزایش یافته است. بوو در گفت‌وگو با یورونیوز با اشاره به یافته‌های پژوهش‌های جدید گفت: «اگر نمونه‌ای تصادفی از اروپایی‌ها را در نظر بگیریم، مردم به لحاظ تفکرات ایدئولوژیک با طرز فکر یک سرباز هم‌وطن خود درباره جامعه، آرمان‌ها و اهداف تا حد زیادی فاصله دارند و این فاصله در حال افزایش است».

طبق یافته‌های پژوهش‌های جدید، جوانان اروپایی تا حد زیادی با جنگ و اعزام نیرو و عملیات نظامی خارج از کشور مخالف هستند. در مقایسه جوانان با افراد نظامی، باید گفت جوانان اروپایی فردگراتر و افراد نظامی وطن‌پرست‌تر هستند.

بوو دلیل احتمالی این امر را پایان دوران مواجهه با تهدید نظامی می‌داند، به‌طوری‌که بسیاری از این جوانان حتی در میان اطرافیان خود نیز فردی نظامی را سراغ ندارند.

سوفی آنتروباس، پژوهشگر انستیتو هوا و فضای فریمن در کالج کینگ لندن هم در تأیید گفته‌های بوو، به یورونیوز گفت: «هرچه ارتش یک کشور کوچک‌تر می‌شود، شهروندان نیز کمتر آنها را می‌بینند. در سراسر لندن مشکل می‌شود یک فرد نظامی در یونیفورم ارتش را دید و به همین دلیل، نظامی بودن به‌عنوان یک شغل چندان مورد توجه شهروندان نیست».

حقوق کم

بوو دلیل دیگر برای کاهش استقبال جوانان از پیوستن به ارتش را تبدیل شدن فعالیت نظامی به یک شغل و در نتیجه، ورود به رقابت با بخش خصوصی جهت جذب نیرو می‌داند.

او می‌افزاید: «به‌دلیل مشکلات فراوان مشاغل نظامی، کیفیت زندگی، جابجایی زیاد، مأموریت‌های خارج از کشور، بی‌ثباتی و احتمال مرگ، افراد تنها با دریافت حقوق زیاد حاضر پیوستن به ارتش هستند. از آنجا که چنین حقوقی وجود ندارد، جوانان اروپایی مشاغل مدنی را ترجیح می‌دهند».

آنتروباس که خود به مدت ۲۰ سال در نیروی هوایی انگلیس و جنگ‌های عراق و افغانستان حضور داشته است نیز در این رابطه می‌افزاید: بودجه کافی در ارتش صرف نمی‌شود و امکانات نیروهای نظامی «بسیار ضعیف» است.

تحولات جمعیتی

نیروهای نظامی اروپا درحالی به‌دنبال سربازگیری در مقابل تهدید روسیه هستند که جمعیت این قاره در حال سالمندی است. به اعتقاد بوو، یک دلیل کاهش حجم نیروهای نظامی، کاهش جمعیت جوان اروپایی است. او می‌افزاید: حجم نیروهای نظامی کشورهایی مثل انگلیس، ایتالیا و فرانسه تقریباً نصف ۱۰ یا ۲۰ سال گذشته است. یکی از نتایج این وضعیت از نظر او، محدود شدن ترکیب ارتش‌ این کشورها به افراد دارای احساسات تند وطن‌پرستانه مانند نئونازی‌ها است.

آنتروباس جنبه دیگر این محدودیت را بحث «سلامتی و تناسب اندام» متقاضیان می‌داند به‌طوری‌که در آمریکا بیشتر داوطلبین بین سنین ۱۷ تا ۲۴ سال دچار عارضه چاقی هستند. وی می‌افزاید در صورت تداوم این وضعیت، تا سال ۲۰۳۵-۲۰۴۰ ارتش این کشورها تقریباً نیرویی نخواهد داشت.

در نتیجه همه این موارد، بوو کشورهای اروپایی را در وضعیت «وحشت» در مقابل احتمال حمله روسیه توصیف می‌کند. او مهاجرپذیری را یکی از راه‌های جبران کمبود داوطلب برمی‌شمارد به‌طوری که در اسپانیا، فرانسه و پرتغال این راهکار به‌طور جدی مدنظر دولتمردان قرار گرفته است.

این در حالی است که آنتروباس افزودن بر جذابیت خدمت در نیروی نظامی مانند افزایش سطح حقوق را راهکار حل بحران کشورهای اروپایی در جذب نیروی نظامی عنوان می‌کند.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.