عضو اتاق بازرگانی تهران خاطرنشان کرد: حمایت از صنایع باید زمانمند و هوشمندانه باشد. حمایت های مادام العمر و غیرهدفمند نتیجه ای جز پایین نگه داشتن کیفیت محصولات ندارد. حمایت از تولید داخلی باید با هدف آماده کردن آن ها برای ورود به عرصه های جهانی باشد.

حمایت‌های مادام‌العمر و غیرهدفمند نتیجه‌ای جز پایین نگه‌داشتن کیفیت محصولات داخلی ندارد

آرش علوی با اشاره به این موضوع که شرایط اسفناکی در صنعت خودروسازی کشور حاکم است و نیاز به چاره اندیشی اساسی در این زمینه داریم، تصریح کرد: در هیچ جای دنیا خودروسازان را مجبور نمی کنند که خودروی خود را با قیمت پایین تر از هزینه ی تمام شده بفروشند. اما در کشور ما این نوع قیمت گذاری های دستوری انجام می شود و مشکلات عدیده ای به وجود آورده است.

وی ادامه داد: صنایع خودروسازی کشور نیاز به اصلاحات اساسی دارند. از یک طرف به حمایت بی قید و شرط و همه جانبه از آن ها پرداخته ایم و در شرایط گلخانه ای صنعت خودروسازی را رشد داده ایم و از طرف دیگر با سیاست گذاری های غلط مانند قیمت گذاری دستوری به این صنعت ضربه زده ایم.

عضو اتاق بازرگانی تهران خاطرنشان کرد: هر جایی که رقابت وجود نداشته باشد، ارتقای کیفیت نیز معنا پیدا نمی کند. در شرایطی که درهای واردات را بسته ایم و فضای غیررقابتی برای خودروهای داخلی به وجود آورده ایم، نباید انتظار ارتقای کیفیت خودروهای داخلی را داشته باشیم.

وی ادامه داد: نیاز است به واردات منطقی خودرو بپردازیم. به نحوی که بخش قابل قبولی از نیاز کشور به خودرو از طریق واردات خودروهای با کیفیت و کم مصرف خارجی تأمین شود. اما به موازات این امر باید از قیمت گذاری دستوری و سیاست گذاری های غلط برای خودروسازان داخلی پرهیز کنیم تا شرایط برای رقابت آن ها با خودروهای وارداتی به وجود بیاید.

لزوم  واردات منطقی و پرهیز از قیمت گذاری دستوری برای حل مشکلات صنعت خودروسازی

عضو اتاق بازرگانی تهران خاطرنشان کرد: واردات منطقی و پرهیز از قیمت گذاری دستوری می تواند راهکاری برای حل مشکلات فعلی صنعت خودروسازی کشور باشد.

وی ادامه داد: معمولاً برای خودروهای وارداتی تعرفه ای در نظر گرفته می شود که تا حدی به نفع خودروسازان داخلی است. این اقدام در ابتدای امر که به واردات می پردازیم، می تواند اعمال شود. اما در ادامه باید به سمتی برویم که تعرفه ها را حذف کنیم و خودروسازان داخلی بتوانند با نمونه های خارجی رقابت کنند.

عضو اتاق بازرگانی تهران خاطرنشان کرد: حمایت از صنایع باید زمانمند و هوشمندانه باشد. حمایت های مادام العمر و غیرهدفمند نتیجه ای جز پایین نگه داشتن کیفیت محصولات ندارد. حمایت از تولید داخلی باید با هدف آماده کردن آن ها برای ورود به عرصه های جهانی باشد. به نحوی که بتوانند در بازارهای جهانی به رقابت بپردازند. در غیر این صورت، سودی برایمان نخواهند داشت.

ضرورت بهبود کیفیت خودروهای بنزینی و حرکت به سمت سوخت جایگزین همزمان واردات 

علوی خاطرنشان کرد: نباید فراموش کنیم که در مصرف بی رویه ی بنزین در کشور تنها کیفیت موتور خودروها مهم نیست. اینکه بنزین در کشور ما بسیار ارزان است، اثرگذاری بالایی در عدم مدیریت مصرف سوخت دارد. باید برای این موضوع نیز چاره اندیشی داشته باشیم. باید به طور توامان علاوه بر بهبود کیفیت موتور خودروهای بنزینی و حرکت به سمت سوخت جایگزین، واردات نیز انجام بپذیرد تا با این رویکرد بتوانیم به حل معضل ناترازی بنزین بپردازیم.

گفتنی است ، به زعم کارشناسان، ناترازی بنزین یک راه حل ندارد و باید مجموعه ای از راهکارها را در پیش بگیریم و اگر اهتمام جدی در این زمینه نداشته باشیم، هر سال بر شدت موضوع و میزان ارزی که برای واردات نیاز داریم، افزوده می شود. در لایحه ی بودجه ی 1403 دولت به پیش بینی هزینه ی بیش از 3 میلیارد دلاری برای واردات بنزین پرداخته است. به این ترتیب، در حالی که در سال 1401 صادرات بنزین داشتیم و کشور از حدود 1 میلیارد دلار ارزآوری منتفع می شد، حالا به هزینه ی هنگفتی برای واردات بنزین نیاز داریم.

آمار و ارقام موجود نشان می دهد که اگر مشکل ناترازی بنزین را با روش هایی مانند اصلاح کیفیت خودروها، واردات خودروهای هیبریدی و برقی و خودروهای بنزینی با کیفیت، تنوع بخشی به سبد سوختی کشور و موارد دیگر حل نکنیم، در باتلاقی گیر خواهیم کرد که نتیجه اش جز هدر رفت منابع ارزی کشور نخواهد بود.

به گفته کارشناسان، واردات خودروهای برقی و هیبریدی می تواند به کاهش مصرف بنزین در کشور کمک کند. از طرف دیگر، فضایی رقابتی ایجاد می شود و خودروسازان به اجبار به سمت بهبود کیفیت خودروهایشان حرکت می کنند. از نظر آنان، حتی اگر قرار است خودروهای بنزینی وارد کنیم، باید به واردات خودروهای با مصرف پایین بپردازیم.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.