امروز اگر آفریقای جنوبی درخواست محاکمه رژیم صهوینیستی را به دادگاه لاهه می دهد بخاطر اقدامات و ضرباتی است که محور مقاومت در طی چهارماه گذشته به اسرائیل وارد ساخته است

« مقاومت»؛ اشغالگران را به محکمه کشاند / گفت‌وگو با مسعود شجره درباره تبعات دادگاه لاهه برای صهیونیست‌ها

پس از نشستی که دیوان دادگستری بین المللی لاهه، ۲۶ ژانویه (۶ بهمن) با شکایت آفریقای جنوبی در پرونده نسل کشی رژیم صهیونیستی در باریکه غزه برگزار شد، از روز گذشته این نهاد بین المللی بار دیگر بررسی پیامدهای قانونی اشغالگری اسرائیل در فلسطین را با هدف ارائه نظر مشورتی به مجمع عمومی سازمان ملل آغاز کرد. جلسات مذکور در چارچوب درخواست مجمع عمومی سازمان ملل متحد برای دریافت نظرات دادگاه بین المللی لاهه در مورد تاثیرات فعالیت های اشغالگرانه رژیم اسرائیل از بیش از ۷۵ سال پیش تاکنون برگزار شده است. این جلسات علنی به مدت ۶ روز ( ۷ اسفند ) ادامه خواهد داشت.

در طول نشست ها، قرار است افزون بر اتحادیه آفریقا، سازمان همکاری اسلامی و اتحادیه کشورهای عربی، به درخواست های رسیده به دیوان بین المللی دادگستری از ۵۲ کشور که در تاریخ دادگاه بی سابقه است، رسیدگی شود. اقدامات رژیم صهیونیستی با هدف تغییر ترکیب جمعیتی و وضعیت شهر اشغالی قدس و همچنین تصویب قوانین و اقدامات تبعیض آمیز رژیم اسرائیل، از جمله مواردی است که مورد رسیدگی قرار می گیرد.

اگرچه نظرات مشورتی صادر شده توسط دیوان بین المللی دادگستری غیرالزام آور است اما می تواند دارای اقتدار اخلاقی و قانونی قابل توجهی باشد و برای رژیم اشغالگر تبعات بسیاری داشته باشد. همین امر فرصتی در اختیار ما قرار داد تا به سراغ دکتر «مسعود شجره» رئیس کمیسیون حقوق بشر اسلامی لندن رفته و گام تازه ضد صهیونیستی را به بحث بگذاریم.

مسعود شجره
مسعود شجره

 شکایت جدید از صهیونیست ها که ازسوی ۵۲ کشور پیگیری می شود چه تبعاتی برای اشغالگران به همراه خواهد داشت؟

متاسفانه بر اساس شناختی که بنده از سازمان ها و ارکان های حقوقی بین المللی دارم به دلیل نفوذ لابی های صهیونیست و مقامات ایالات متحده هیچ اقدامی برای ثبات صلح و آرامش و یا حتی گرفتن حق یک مظلوم انجام نداده اند. برای پاسخ به پرسش شما باید به افرادی که آغازگر جنگ در کشورهای عراق، لیبی، سوریه و افغانستان بودند اشاره کرد. با گذشت بیش از بیست سال از جنایات آمریکایی ها در این چهار کشور هیچ پرونده ای برای مقامات آمریکایی و انگلیسی مجامع حقوقی تشکیل نشد و حتی افرادی که در زندان های ابوغریب و بگرام دست به جنایات بزرگ و وحشیانه زده بودند در دیوان بین المللی دادگستری لاهه محاکمه نشدند. البته تنها امیدواری که از برگزاری این دادگاه فعلا می توان دریافت کرد شکل گیری آگاهی در بین مردم کشورهای غربی و اروپایی است. ما باید به دنبال جایگزین کردن ارکان جدید به جای دادگاه لاهه و مجامع حقوقی در عرصه بین المللی باشیم تا بتوانیم با انسجام بیشتر در برابر ظالمین ایستاد.

به نظر شما در این ماجرا باید شاهد چه اتفاقاتی باشیم؟

ببنید؛ هرچند که سیستم حقوقی بین المللی امروز درباره مسئله غزه فعال شده اما به دلیل عدم پشتیبانی و  پایبندی کشورهای  غربی به احکام صادره و نبود ضمانت اجرا توسط رژیم صهیونیستی نمی توان اتظار خاصی از برگزاری چینی جلساتی داشت. امروز کشورهایی نظیر ایالات متحده آمریکا، فرانسه، انگلستان، استرالیا و کانادا بعنوان صحنه دار بین المللی جنایات صهیونیست ها در مجامع حقوقی فعالیت می کنند و همین امر منجر شده در طی چهار ماه گذشته ما شاهد گسترش جنایات اشغالگران قدس در نوار غزه و شهر رفح باشیم.

این در حالی است که زمانیکه ارکان های حقوق بشری و بین المللی تشکیل شدند سازماندهی آنها بر مبنای دفاع از مظلوم در برابر ظالم بیان شده اما در طی بیش از ۹۰ سال از تشکیل دیوان بین‌المللی دادگستری تا به امروز ما تنها شاهد دفاع از ظالم در برابر متجاوز بودیم.

 پس از نزدیک به چهار ماه جنایات صهیونیست ها، تصمیمات دادگاه در مورد برقراری آتنش بس در غزه می تواند اثرگذار باشد؟

خیر، برای اینکه تمامی لوایح و احکامی که در این دادگاه صادر می شود مورد تایید کشورهاتی غربی به خصوص آمریکا نمی باشد. درست است که باید در سطح جهان مجامع حقوقی از جمله دادگاه لاهه، شورای امنیت، سازمان ملل، اتحادیه کشورهای آسیایی، آفریقایی و کشورهای اسلامی و... وجود داشته باشد اما در اصل باید بتوانند در عمل کاری را انجام دهند. در طی چهار ماه از عملیات طوفان الاقصی تا به امروز تنها کشور اسلامی که توانسته با جان و دل در کنار مردم غزه در برابر جنایات صهیونیست ها بایستد جمهوری اسلامی ایران بوده است. امروز اگر آفریقای جنوبی درخواست محاکمه رژیم صهوینیستی را به دادگاه لاهه می دهد بخاطر اقدامات و ضرباتی است که محور مقاومت در طی چهارماه گذشته به اسرائیل وارد ساخته اما در مقابل کشورهای اسلامی مانند عربستان سعوی، امارات متحده، مصر، ارد و ترکیه با ارسال کمک های مالی، غذایی و نفتی به رژیم صهیونیستی بزرگترین خیانت را به جهان اسلام انجام می دهند.

 چرا کشورهای اسلامی در موضوع تحولات اخیر غزه انسجامی مطلوب ندارند؟

امروز اگرچه برخی دولت ها مدعی مسلمانی هستند که در سیاست ورزی دقیقا ب علیه فلسطینی ها عمل می کنند و با انعقاد قراردادهای بلند مدت با تل آویو به آرمان های مردم فلسطین پشت پا می زنند. اگر حمایت حزب الله لبنان، انصارالله یمن و نیروهای مقاومت مردمی عراق از مردم غزه در طول یکصد و سی و شش روز گذشته صورت نمی گرفت رژیم صهیونیستی در همان ماه اول غزه را بطور کامل در اختیار خود گرفته بود. مقام معظم رهبری نیز بارها در سخنرانی های خود فرمودند: هیچ یک از ارکان های بین المللی هیچ نفع و کاربردی برای کشورهای اسلامی ندارند باید ارکان های جدیدی جایگزین آنها در عرصه بین المللی شود.

لابی صهیونست ها در پیشبرد منافع اشغالگران بویژه در مجامع بین المللی چه تاثیری دارد؟  

بگذارید پاسخ این پرسش را با حدیثی از حضرت علی (ع) نقل کنم؛ ایشان می فرمایند: دشمن همواره به رفتار دشمنی خود ادامه می دهد. کشورهای اسلامی باید با بسترها و ظرفیت های که در عرصه های رسانه ای دارند جلوی این رفتار صهیونیست ها را بگیرند؛ اما متاسفانه در عمل ما شاهد رفتار دیگری از سوی رسانه های به اصطلاح اسلامی در دفاع از مردم غزه هستیم. ما در حال حاضر شاهد تحریم کالاهای صهیونیستی توسط  مردم در کشورهای اروپایی هستیم اما در مقابل در بسیاری از کشورهای اسلامی عکس این موضوع را شاهد هستیم. امروز محور مقاومت در صحنه و میدان حرف اول را در برابر اسرائیل می زند و تل آویو هیچ دست آوردی در این زمینه نتوانسته کسب نماید. تنها کاری که اسرائیل می تواند در عرصه بین المللی انجام دهد تبلیغات رسانه ای است که آن هم تا به امروز تاثیری در تظاهرات و حمایت های مردمی در پاریس، رم، نیویورک، لندن، برلین و .... نداشته است. هر چند به لحاظ روانی کشاندن اشغالگران به محکمه مهم است ولی امروز نباید هیچ چشم امیدی به دستان دادگاه لاهه داشته باشیم بلکه نخست مقاومت و دیگر ید واحده کشورهای اسلامی می تواند مهاری بر جنایات اشغالگران باشد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.