خداوند هر نوع آلودگی را از اهل بیت دور کرد. مراد از بیت در لفظ اهل بیت شرف و مقام ویژه است و به معنای منزل نیست. اهل بیت دارای مقام شرافت بوده و در اوج طهارت قرار دارند. خداوند ایشان را به طهارتی رساند که یک طهارت ویژه بود.

اهل بیت دارای مقام شرافت بوده و در اوج طهارت قرار دارند

به گزارش قدس آنلاین، حجت الاسلام والمسلمین حسین انصاریان مفسر قرآن کریم در حسینیه حضرت ابوالفضل (ع) گفت: سال‌ها پیش تحقیقی داشتم مبنی بر اینکه معصومین در عدد معینی قرار دارند و بیرون آن عدد کسی معصوم نیست؟ یعنی در بین ۱۲۴ هزار پیامبر و حضرت زهرا و امامان معصوم متمرکز است یا اینکه این در بر روی دیگران نیز باز است؟ برای مثال اگر در جنس زنان و یا مردان کسی بخواهد معصوم متجلی شود آیا این ممکن است یا خیر؟

وی افزود: به این نتیجه رسیدم که این مقام الهی موقوف به این عددها نیست و غیر از ۱۲۴ هزار پیامبر و ۱۴ معصوم نیز دیگرانی را داریم که دارای مقام عصمت هستند. چهار نفر آنان را نام می برم که یکی از قرآن و دیگری در امت اسلام هستند.

انصاریان عنوان کرد: در قرآن کریم است که دختر جوانی با رساندن خودش به مقامات الهی، گوشش برای شنیدن صدای فرشتگان باز شد و فرمود ای مریم خدا تو را به عنوان یک بنده ویژه انتخاب کرده و به تو مقام پاکی همه جانبه داده است؛ او در اندیشه، قلب، روح و در عمل در اوج پاکی بود و این مقام عصمت است. این دختر جوان تا زمانی که زنده بود یک بار فکر بد نکرد و یک بار قلبش به سوی غیر حق جهت گیری نکرد و روحش دچار غبار آلودگی نشد.

این کارشناس مذهبی بیان داشت: خداوند هر نوع آلودگی را از اهل بیت دور کرد. مراد از بیت در لفظ اهل بیت شرف و مقام ویژه است و به معنای منزل نیست. اهل بیت دارای مقام شرافت بوده و در اوج طهارت قرار دارند. خداوند ایشان را به طهارتی رساند که یک طهارت ویژه بود.

وی افزود: معصوم به معنای ایمن از خطا است هرچند خطا بسیار جزئی باشد. معصوم با معصوم هرگز نمی جنگد و و این یک فعل حرام است بنابراین کسانی که با امام علی جنگیدند هرگز نمی‌توانند در زمره معصومان قرار گیرند هرچند که از زنان پیامبر باشد.

انصاریان بیان داشت: یکی از بانوان که دارای مقام عصمت است وجود مبارک حضرت زینب است. مقام ایشان تا جایی است که عصر عاشورا جبرئیل و ملائکه حول عرش و حامل عرش از ایمان و صبر حضرت شگفت زده شدند. اگر زینب کبری دارای مقام عصمت نبود که فرشتگان را بهت زده نمی‌کرد. وجود مقدس حضرت زینب لحظه‌ای که به دنیا آمد پیامبر اکرم فرمود نزد من بیاورید و وقتی او را در آغوش نگاه کرد اشک ریخت و فرمود هر کسی در این دنیا برای این دختر گریه کند پاداش گریه بر او مساوی با پاداش گریه بر حسن و حسین؛ پیامبر با این روایت وزن معنوی حضرت زینب را در کنار وزن معنوی حسنین گذاشت.

این کارشناس مذهبی افزود: علم حضرت مستقیم به علم پروردگار بود و امام سجاد فرمودند عمه جان تو عالم بدون معلم هستی؛ این نشان از مقام عصمت است. حضرت زینب مقامی دارد که وقتی مؤمنی می‌خواهد از این دنیا برود به استقبال او می‌رود. معصوم دیگر وجود مقدس حضرت علی اکبر است. امام صادق درباره ایشان می‌فرمایند علی اکبر از زمانی که به دنیا آمد تا روز عاشورا به اندازه یک پلک زدن از توحید تام جدا نبود؛ این دلیل مقام عصمت ایشان است و وجود حضرت عباس نیز دارای مقام عصمت است. حضرت عباس در طول عمرشان همواره مطیع امر الهی بود.

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.