روزنامه آمریکایی واشنگتن پست گزارش کرد دیپلمات‌ها و مقام‌های ارشد اروپایی در جریان کنفرانس امنیتی اخیر مونیخ هر چه بیشتر درباره افزایش شانس دونالد ترامپ برای بازگشت دوباره به ریاست جمهوری آمریکا اظهار نگرانی کردند.

واشنگتن پست: ترس از ترامپ، اروپایی‌ها را به تکاپو انداخته است

به گزارش قدس آنلاین، روزنامه آمریکایی واشنگتن پست گزارش داد: با در بن‌بست قرار گرفتن کمک‌های دولت آمریکا برای اوکراین در کنگره و نزدیک شدن به موعد انتخابات سال جاری آمریکا، مقام‌های اروپایی شرکت کننده در کنفرانس امنیتی مونیخ به تحلیل داده‌های نظرسنجی‌ها در آمریکا با هدف پیش‌بینی نتایج انتخابات سراسری نوامبر و گرایشاتی که بعد از این انتخابات در سیاست آمریکا پدیدار می‌شود، روی آورده‌اند.

واشنگتن پست نوشت: مقام‌های اروپایی حاضر در کنفرانس امنیتی مونیخ گفتند بیش از هر زمان به تحلیل دقیق نتایج نظرسنجی‌ها در آمریکا آن هم نه فقط با موضوع رقابت بایدن و ترامپ در ایالت‌های تعیین کننده بلکه همچنین داده‌ها درباره نتایج احتمالی انتخابات کرسی‌های مجالس سنا و نمایندگان کنگره به منظور پیش‌بینی گرایشاتی که کنگره آمریکا پیدا خواهد کرد، پرداخته‌اند.

این روزنامه آمریکایی در این مطلب اشاره کرده است که اکثر اروپایی‌ها در ماه‌های اخیر با وحشت تحولات مربوط به عرصه سیاست آمریکا را دنبال کرده و شاهد تضعیف جایگاه جو بایدن در نظرسنجی‌ها بوده و از بازگشت به سالهای تهدیدات ترامپ علیه نظم بین‌المللی بیم دارند.

رئیس جمهور سابق آمریکا اخیرا در اظهار نظری جنجالی تاکید کرد در صورت رسیدن مجدد به ریاست جمهوری آمریکا در ماه نوامبر، از اعضای ناتو که بودجه کافی برای بخش نظامی صرف نکنند دفاع نخواهد کرد؛ اظهارنظری که واکنش‌های تندی را در میان متحدان اروپایی واشنگتن برانگیخت.

دونالد ترامپ در سخنرانی در میتینگ انتخاباتی‌اش در کارولینای جنوبی با ذکر خاطره‌ای از جدال لفظی خود با یکی از اعضای ناتو بر سر حمایت یا عدم‌حمایت از این اعضا در صورت حمله احتمالی روسیه مدعی شد: «رئیس‌جمهور کشوری بزرگ از من پرسید اگر ما (هزینه‌ها را) پرداخت نکنیم و مورد حمله روسیه قرار بگیریم، آیا آمریکا همچنان از کشور ما دفاع خواهد کرد؟ به آن رئیس‌جمهور گفتم که من از شما حمایت نخواهم کرد. در واقع آنها (روسیه) را تشویق می‌کنم که هر کاری که دل‌شان می‌خواهد، انجام دهند. شما باید هزینه‌ها را پرداخت کنید.»

انبوهی از مقامات غربی شامل جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، ینس استولتنبرگ، دبیرکل ائتلاف نظامی ناتو، شارل میشل، رئیس شورای اروپا، نیکی هیلی، رقیب جمهوری‌خواه ترامپ در انتخابات، لیندسی گراهام، سناتور آمریکایی و چندین چهره، مقام و رسانه‌ آمریکایی و اروپایی دیگر به سخنان ترامپ درباره ناتو واکنش نشان دادند.

واشنگتن پست تصریح داشته است: «همچنان که بزرگترین جنگ زمینی اروپا از زمان جنگ جهانی دوم تا کنون ادامه پیدا می‌کند عشوه‌گری ترامپ برای روسیه و بدگویی‌هایش درباره ناتو دیگر یک هشدار نیستند بلکه دعوت علنی به حمله هستند. اروپا نگران و خشمگین است اما نمی‌داند در قدم بعدی چه کار کند. در مونیخ به طرزی بی سابقه سایه ترامپ و ترامپیسم بر کارگروه‌ها درباره جنگ در اوکراین و سیاست‌های اتحادیه اروپا افکنده شد و بر گفتگوها در پشت صحنه مسلط بود. آمریکایی‌ها تلاش داشتند از نگرانی‌ها بکاهند اما این تلاش‌ها کمتر پذیرفته می‌شدند.»

به نوشته واشنگتن پست، مقام‌ها و دیپلمات‌های ارشد اروپا با بررسی تحولات مربوط به انتخابات و سیاست آمریکا نظیر نتایج نظرسنجی‌ها و مانع تراشی جمهوریخواهان و ترامپ برای تصویب کمک‌های جدید برای اوکراین در کنگره هر چه بیشتر تعامل با دونالد ترامپ و متحدانش در حوزه امنیت را لازم می‌بینند اما تن دادن به این تعامل برای آنها بسیار سخت است.

واشنگتن پست تصریح داشته است: «خیلی از این مقام‌ها گفتند تحولات مربوط به رقابت انتخابات ریاست جمهوری آمریکا چندان برای آنها امیدوارکننده نیست. یکی از آنها نسبت به اینکه وضعیت سلامت جو بایدن تا زمان انتخابات ماه نوامبر پایدار بماند اظهار نگرانی کرد. یک مقام دیگر نیز درباره امکان مناقشه ایجاد شدن در کنوانسیون دموکرات‌ها سوال کرد. اکثر آنها نگران سرنوشت کمک آمریکا به اوکراین بودند.»

واشنگتن پست تصریح داشت: «دموکراتهایی که خواستار حمایت از اوکراین هستند از همکاران اروپایی خود خواستند با جمهوریخواهان مذاکره کنند. آدام اسمیت، یک قانونگذار دموکرات ارشد کمیته نیروهای مسلح مجلس نمایندگان آمریکا گفت: من از شما تقاضا دارم حجم عظیمی از فشار را بر هر جمهوریخواه مجلس نمایندگان که قرار است به کمک‌ها برای اوکراین رای بدهد وارد کرده و به آنها تصریح کنید که این کمکها چقدر مهم هستند.

برخی از آنها تلاش‌هایی را شروع کرده‌اند. تعدادی از مقام‌ها و دیپلمات‌های اروپایی به توصیف آنچه که یک رویکرد دوشاخه برای ضد ترامپ کردن خود خواندند پرداختند: تلاش برای آنکه ایدئولوژی ماگا (آمریکا را بزرگ کنیم) را تحت نظم جهانی موجود در آورند و همچنین خود را برای این امکان که فرو بپاشد آماده کنند.»

واشنگتن پست در ادامه درباره این تلاش‌ها نوشته است: «دیپلمات‌های ارشد اتحادیه اروپا در صحبت‌هایی خصوصی گفتند سفارتخانه‌های آنها با اضافه کاری تلاش دارند اتفاقات در سطح آمریکا و اینکه چه اظهارنظرها و امتیازاتی ممکن است نظر پایگاه جمهوریخواهان را جلب کند درک کنند.»

نشریه آمریکایی همچنین به این مساله اشاره می‌کند که تعدادی از مقام‌های اروپایی به روی اینکه تا پیش از رسیدن موعد انتخابات ماه نوامبر یک سری تعهدات را از آمریکا به دست بیاورند تمرکز کرده‌اند.

واشنگتن پست تصریح داشته است: «سیاستگذاران ارشد آمریکایی می‌گویند در واقعیت خیلی کارها هست که آنها می‌توانند برای مهار تصمیم‌گیری‌های دولتهای آینده آمریکا در حوزه سیاست خارجی انجام دهند. اما برخی از ساختارهایی که آنها درباره‌شان بحث می‌کنند همچون تعهد به کمک نظامی بلندمدت به اوکراین خواستار ارائه گزارش وضعیت و اقدامات دیگری شده که آنها کار دونالد ترامپ را در آینده برای تخطی کامل از تعهدات آمریکا به لحاظ سیاسی سخت‌تر می‌کنند.»

تحلیلگران واشنگتن پست در ادامه این مطلب همچنین تاکید دارند که این احساس در اروپا هست که حتی در صورت پیروز شدن جو بایدن در انتخابات ماه نوامبر نیز امور و سیاستها در آمریکا تغییر کرده و دیگر مثل قبل نخواهد بود.

در این مطلب آمده است: «هانا نیومن، یک عضو آلمانی پارلمان اروپا گفت تردیدی درباره اینکه شرکت‌کنندگان در کنفرانس مونیخ بایدن را برای ریاست جمهوری آمریکا ترجیح می‌دهند اما اکثر آنها معتقدند که تغییر در ادراکات آمریکا در سطحی عمیق‌تر از شخص دونالد ترامپ به وجود آمده و احتمالا این تغییر پابرجا می‌ماند. او تاکید کرد: موضوع واضح برای همه این است که چه ترامپ در آمریکا پیروز شود چه بایدن، کشورهای اتحادیه اروپا باید کنار هم جمع شده و بازی امنیتی خود را تقویت کنند. تکلیف همین است.»

انتهای پیام

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.