۲ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۷
کد خبر: 966312

کشور عراق در همسایه غربی ایران قرار دارد. سه شهر کربلا، نجف و سامرا ازجمله شهرهای این کشور هستند.

راهنمای سفر به مقاصد زیارتی عراق

در این سه شهر مرقد امامان شیعه و نزدیکانشان قرار دارد و همین موضوع باعث شده تا همه ساله گردشگران مذهبی دنیا راهی این کشور شوند. اوج سفرهای مذهبی به این کشور را می­توان در ماه محرم دید.

 اگر شما نیز می­خواهید به زیارت حرم امامان شیعیان در کشور عراق بروید،  این مقاله را تا انتها بخوانید تا نکات کاربردی را درباره سفر به این سه شهر زیارتی به دست آورید.

آشنایی با شهرهای مذهبی عراق

کشور عراق یکی از تاریخی‌ترین کشورهای جهان به حساب می‌آید. این کشور قلب بین‌النهرین در تاریخ باستان بوده است. تمدن بابل نیز در این کشور قرار داشت. اگرچه که آثار تاریخی مختلفی در این کشور برای بازدید کردن، وجود دارد، اما اکثر سفرهایی که از ایران به عراق انجام می‌شود، به قصد بازدید از جاذبه‌های مذهبی شهرهایی نظیر کربلا، نجف و سامرا است.

حرم امام حسین(ع) و برادر او حضرت ابوالفضل(ع) در شهر کربلا ازجمله مکان‌های زیارتی هستند که شیعیان برای بازدید از آن راهی کشور عراق می‌شوند.

حرم حضرت علی(ع) امام اول شیعیان و همچنین مقام حضرت مهدی(ع) و مرقد هود و صالح در شهر نجف باعث جذابیت این شهر در میان افراد مذهبی می‌شود.

راهنمای سفر به مقاصد زیارتی عراق

  در شهر سامرا نیز حرم امام هادی(ع) و حرم امام حسن عسکری(ع) از جمله جاذبه‌های مذهبی است که مسافران ایرانی را راهی این شهر می‌کند.

اگر شما قصد بازدید از هر کدام از این سه شهر را دارید، در ادامه مقاله همراه ما باشید تا راهنمای سفر به آن­ها را به طور اختصار توضیح دهیم.

راهنمای سفر به کربلا شهر کربلا

یکی از جذاب‌ترین شهرهای کشور عراق برای مسافرین شیعه کربلا است. اگر قصد دارید در زمانی به این شهر سفر کنی که مراسم مذهبی پرشکوهی در آن برگزار می‌شود، ماه محرم و صفر، در روزهای شهادت امام حسین(ع) و حضرت ابوالفضل(ع)، بهترین زمان برای شما است.

راهنمای سفر به مقاصد زیارتی عراق

 اما اگر از شلوغی بیزارید و می‌خواهید در زمانی به این شهر بروید که آب‌وهوای معتدلی در آن جریان داشته باشد، به شما فصل بهار و پاییز را پیشنهاد می‌کنیم.

اگر زمان سفرتان را ماه محرم به‌خصوص اربعین قرار دهید، می‌توانید از طریق مرزهای زمینی در پیاده‌روی اربعین شرکت کنید. از جمله این مرزها می‌توان به نام‌های زیر اشاره کرد:

  • مرز مهران: این مرز در شهر مهران در استان ایلام قرار دارد. فاصله آن تا شهر کربلا ۲۷۵ کیلومتر است.

  • مرز شلمچه: این مرز در غرب خرمشهر در استان خوزستان قرار دارد. فاصله مرز شلمچه تا کربلا به ۵۳۰ کیلومتر می‌رسد.

  • مرز خسروی: مرز خسروی در شهرستان قصرشیرین استان کرمانشاه قرار گرفته است. فاصله آن تا شهر کربلا به ۳۰۰ کیلومتر می‌رسد.

  • مرز چذابه: فاصله‌ی مرز چذابه تا کربلا ۴۵۰ کیلومتر است. این مرز در ۱۱۰ کیلومتری شمال غرب شهر اهواز در استان خوزستان قرار دارد.

اگر قصد دارید به صورت هوایی کربلا بروید، ابتدا باید پرواز تهران نجف را خریداری کنید و سپس از شهر نجف با استفاده از وسایل حمل‌ونقلی که وجود دارد، خودتان را به شهر کربلا برسانید.

راه دیگری که از طریق آن می‌توانید به زیارت حرم امام حسین بروید، خرید تور کربلا است. تور کربلا نیز به دو صورت زمینی و هوایی برگزار می‌شود. در تور زمینی وسیله حمل‌ونقل اتوبوس است و در تور هوایی هواپیما. تقریباً در تمام طول سال می‌توانید تور کربلا را خریداری کنید و به زیارت این حضرت بروید. برای خرید این تور شما نیاز به گذرنامه با حداقل ۶ ماه اعتبار دارید.

ازجمله خدماتی که در تورهای کربلا ارائه می‌شود، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • زیارت کامل شهر کربلا

  • بلیط اتوبوس ۲۵ نفره وی آی پی

  • هتل

  • بیمه مسافرتی

  • همراهی مدیر و مداح مجرب

  • تأمین امنیت توسط سازمان حج و زیارت

  • وعده‌های غذایی بین مسیر با کاروان

نکته ۱: بسته به هتلی که در تور رزرو می‌شود، وعده‌های غذایی شما از صبحانه گرفته تا سه وعده غذایی رایگان می­شود.

 نکته ۲: معمولاً تورهای کربلا به صورت ترکیبی برگزار می‌شود به این معنی که علاوه بر شهر کربلا از شهر نجف یا حتی سامرا و کاظمین نیز بازدید می­شود.

راهنمای سفر به نجف

اگر قصد سفر به شهر نجف را دارید می‌توانید به سراغ بلیط هواپیما خارجی بروید تا با هواپیما از شهر تهران به نجف سفر کنید. بهترین زمان برای سفر به این شهر فصل بهار است. در این فصل از آب‌وهوای گرم خبری نیست و با خیال راحت می‌توانید به سراغ زیارت حرم امام علی بروید.

اگر هم می‌خواهید با تور به این شهر سفر کنید، باید بدانید که معمولاً تورهایی که مسافران را به نجف می‌برند، به‌صورت ترکیبی برگزار می‌شود. به این معنی که شما علاوه بر بازدید از شهر نجف از شهر کربلا نیز بازدید خواهید کرد. خدمات این دسته از تورها همانند لیستی است که در بخش قبلی مقاله ارائه کردیم.

راهنمای سفر به سامرا

شهر سامرا مرکز استان صلاح‌الدین در عراق است. از جمله مهم‌ترین جاذبه‌های مذهبی این شهر حرم امام هادی(ع) و امام حسن عسکری(ع) است. در این شهر جاذبه‌های مذهبی دیگری نیز وجود دارد که ازجمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مرقد نرجس خاتون (همسر امام حسن(ع) و مادر حضرت مهدی(ع))
  • مرقد حکیمه خاتون (دختر امام جواد(ع))
  • مرقد سید محمد فرزند امام علی النقی(ع)
  • مسجد جامع سامرا

برای سفر به این شهر شما می‌توانید به سراغ بلیط هواپیما تهران نجف بروید. سپس خودتان را با وسایل حمل‌ونقلی که وجود دارد، به سامرا برسانید. هم چنین اگر قصد سفر گروهی به این شهر را داشته باشید، می‌توانید به سراغ تورهای ترکیبی بروید که معمولاً شما را به شهرهای مختلف مذهبی عراق از جمله کربلا، نجف و سامرا می‌برند.

به دلیل آب‌وهوای گرمی که در سامرا وجود دارد، به شما پیشنهاد می‌کنیم که زمان سفرتان به این شهر را در اوایل بهار یا فصل پاییز قرار دهید.

جمع ­بندی

کشور عراق یکی از جذاب‌ترین کشورهای مذهبی برای شیعیان جهان به حساب می‌آید. مسافران ایرانی نیز هرساله در ماه محرم راهی شهر کربلا می‌شوند تا از حرم امام حسین(ع) و حضرت ابوالفضل(ع) دیدن کنند. علاوه بر کربلا، شهر نجف و سامرا نیز جزو شهرهای مذهبی کشور عراق به حساب می‌آیند. برای سفر به این سه شهر به شما پیشنهاد می‌کنیم که به سراغ تورهای ترکیبی کربلا، نجف و سامرا بروید.

اگر هم می‌خواهید خودتان به صورت انفرادی به این سفر بروید، می‌توانید بلیط تهران نجف را خریداری کنید و از آنجا با وسایل حمل‌ونقل موجود، خودتان را به شهر کربلا یا سامرا برسانید. در اربعین هر سال نیز  از مرزهای غربی کشور نظیر مرز مهران، شلمچه، خسروی و چذابه  به سمت شهر کربلا راه‌پیمایی برگزار می‌شود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.