دستیار رئیس جمهور در پیگیری حقوق و آزادی‌های اجتماعی گفت: اگر زنان در مراکز تصمیم‌گیر و تصمیم‌ساز حضور نداشته باشند، صرفاً با سخنرانی و مقاله نوشتن مسائل آن‌ها حل نمی‌شود.

مشکلات زنان با سخنرانی و مقاله حل نمی‌شود

به گزارش قدس خراسان، سکینه سادات پاد ظهر روز گذشته در نشستی با عنوان ظرفیت‌ها و چالش‌های حضور زنان در ساحت حکمرانی که در دانشکده ادبیات دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد، اظهار کرد: درباره ظرفیت‌ها و چالش‌های حضور زنان در ساحت حکمرانی، سخنان بسیاری گفته می‌شود؛ اما باید به دنبال راهکارهای عملی این موضوع باشیم.

وی بیان کرد: رهبر معظم انقلاب فرمودند «پیشنهاد استفاده از زنان فرهیخته، دانشمند، فرزانه و مجرب در رده‌های گوناگون تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری کشور، موضوع مهمی است که ذهن من را نیز مدت‌هاست مشغول کرده است» و باید این موضوع برای متولیان امر در حوزه اجرایی کشور به فکر واقعی و عمل تبدیل شود.

دستیار رئیس جمهور در پیگیری حقوق و آزادی‌های اجتماعی یادآور شد: یکی از فرصت‌های تحولی در گام دوم انقلاب، حضور و نقش‌آفرینی زنان در ساحت حکمرانی در عرصه‌های مختلف است.

پاد با بیان اینکه حضور زنان در انقلاب اسلامی هم مستقیم و هم به صورت غیرمستقیم با تشویق مردان و تربیت فرزندان انقلابی بوده است، عنوان کرد: هنگامی که از گام دوم انقلاب و جامعه تمدنی صحبت می‌کنیم، نمی‌توانیم از زنان، تنها برای جلب و جذب مشارکت استفاده کنیم و این همان خطای راهبردی و بزرگ است.

وی با اشاره به اینکه در این چند دهه هنوز مسائل زنان حل نشده است، خاطرنشان کرد: رهبری در دیدار با زنان فرمودند «مسائل زنان را خود زنان حل کنند»؛ اما اگر زنان در مراکز تصمیم‌گیر و تصمیم‌ساز حضور نداشته باشند، صرفاً با سخنرانی و مقاله نوشتن مسائل آن‌ها حل نمی‌شود.

دستیار رئیس جمهور در پیگیری حقوق و آزادی‌های اجتماعی با بیان اینکه برخی قرائت‌های متفاوتی از سخنان رهبر معظم انقلاب دارند و سعی کرده‌اند آن نگاه تکثرگرای رهبری را تقلیل دهند، گفت: این تقلیل دادن خلاف اقتضائات جایگاه ولایت فقیه است که نقشی پدرانه دارند. قدم نخست این تغییر نگرش در افرادی است که خودشان را گاهی مفسر، مترجم و ولی‌شناس‌تر از دیگران در حوزه زنان می‌دانند؛ اما نسبتی با فرمایشات رهبر معظم انقلاب در موضوعات زنان ندارند.

پاد افزود: ما اسیر تفکری هستیم که از ابتدای انقلاب با امام خمینی(ره) مشکل داشته است. با توجه به اینکه امام در تدوین قانونی اساسی نظارت مستقیم و دقیقی داشته‌اند، اینکه در مقدمه قانون اساسی آمده که زنان باید در متن اجتماع حضور داشته باشند، حتماً به تأیید امام خمینی(ره) رسیده است.

وی تصریح کرد: اگر مشروح مذاکرات قانون اساسی را ببینید متوجه می‌شوید انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی ایران از ابتدا موضعش را خیلی خوب در مورد حساس‌ترین مسئله‌ها که شاید در طول اعصار مختلف اسلام را مخالف حضور سیاسی زن می‌دانستند، بیان کرده است.

دستیار رئیس جمهور در پیگیری حقوق و آزادی‌های اجتماعی با اشاره به حضور سیاسی حضرت زهرا(س) در ماجرای فدک خاطرنشان کرد: اینکه ما تنها این شخصیت را به عنوان شخصیتی دست‌نیافتنی توصیف کرده‌ایم و این الگو را عملی نکرده‌ایم؛ یعنی در فلسفه سیاسی اسلام شکست خورده‌ایم.

پاد بیان کرد: در قانون اساسی مرزبندی دقیق و شفافی برای حضور سیاسی و اجتماعی زنان انجام شده و در کنار پذیرش ویژگی‌های زنانه به آن‌ها کمک می‌کند تا وارد عرصه‌های سیاسی و اجتماعی شوند.

وی با اشاره به اصل ۲۱ قانون اساسی گفت: بخشی از مأموریتی که رئیس جمهور به بنده داده‌اند، احیای حقوق مادی و معنوی زنان است؛ از جمله این موارد حضور زنان در اجتماع و جانمایی دقیق آن‌ها در جایگاه‌ها بر اساس اصل شایسته‌سالاری است.

دستیار رئیس جمهور در پیگیری حقوق و آزادی‌های اجتماعی با اشاره به اینکه مسائل و قوانین مربوط به زنان باید در دانشگاه‌ها بررسی شود، اظهار کرد: ما از نظر ظرفیت قانونی چیزی کم نداریم. با وجود دستاوردهای خوب در حوزه زنان؛ اما هنوز پس از سال‌ها باید در مورد مسائلی همچون تبعیض در پرداخت حقوق و چرایی پرداخت نکردن حق عائله‌مندی زنان شاغل صحبت کنیم و این مسائل را حل نکرده‌ایم.

پاد متذکر شد: تفکری که هیچ شباهتی با تفکر امام(ره) و رهبر معظم انقلاب ندارد، سعی کرده این تغییرات رخ ندهد و با این رکورد دین، اسلام و انقلاب ضربه می‌خورد. به همین دلیل این تفکر باید درست شود.

وی با اشاره به اینکه باید در گام دوم انقلاب، انقلاب را از دست قرائت‌های مختلف رها کنیم، تأکید کرد: در دوره‌ای که شاهد حضور موفق زنان در کرسی‌های علمی و اجرایی هستیم، باید تعریف و تعیین شاخص‌های نامزدهای مجلس در لیست‌های انتخاباتی منطبق بر شایسته‌سالاری باشد و نباید با تعریف مردانه از شاخص‌های انتخابات، اقتضائات حضور زنان نادیده‌انگاری شود و شاهد لیست‌های انتخاباتی باشیم که بدون حضور زنان بسته می‌شود. این مخالف سیره امام و رهبری است.

خبرنگار: فریده خسروی

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.