۴ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۸:۱۰
کد خبر: 967267

نیمه شعبان؛ لیلةالقدر منتظران ظهور

حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر یحیی جهانگیری

اسلام در یک فرایند بین مدینه‌النبی و مدینه‌المهدی در حال حرکت است. در مدینه‌النبی اسلام نازل شد و برای تحققش گام برداشتند و مدینه المهدی تحقق کامل اسلام است.

شب نیمه شعبان شبی بلندمرتبه، هم‌ردیف شب‌های قدر است. روایات و تأکیدات بسیاری در این مورد داریم. به‌طور نمونه امام صادق(ع) در روایتی فرموده: «همان‌طور که خداوند به پیامبر(ص) شب قدر مرحمت  فرمود، به ما اهل بیت نیز نیمه شعبان را عطا کرد». این بیان نشان می‌دهد نیمه شعبان نیز در حد خود، شب قدر و واجد یکی از درجات تقدیر امور است. یا در روایتی از امام باقر(ع) در پاسخ به پرسشی درباره فضیلت شب نیمه شعبان داریم: «بافضیلت‌ترین شب پس از لیلةالقدر، شب نیمه شعبان است که خداوند در این شب فضل خویش را بر بندگانش ارزانی می‌دارد و با منّ و کرم خود، آنان را می‌آمرزد، پس برای نزدیکی به خدای سبحان در این شب بکوشید چون خداوند سوگند یاد کرده هیچ سائلی را تا وقتی که امر ناپسند و گناهی نخواسته است، محروم نکند».

اما راز پیوند شب‌های قدر با نیمه شعبان چیست؟

شب قدر شبی است که قرآن در آن نازل شده است «إِنَّا أَنْزَلْناهُ فِی لَیْلَةِ الْقَدْر». خداوند منت گذاشته و می‌گوید این شب از هزار ماه هم بهتر است «لَیْلَةُ الْقَدْرِ خَیْرٌ مِنْ أَلْفِ شَهْر». وقتی امام معصوم(ع) نیمه شعبان را یکی از مصادیق شب قدر بیان می‌کند، به این نتیجه می‌رسیم که یادمان باشد قرآن مانند کتاب‌های دیگر نیست که فقط نازل شده باشد. قرآن یک آموزه دینی است که باید در جامعه و جهان، تحقق عینی هم پیدا کند.

در این ساحت می‌فهمیم قرآن اگر در زمان پیامبر(ص) نازل شد، هزار و400سال پیش در بستر زمانی نبیٌ بعد نبی، صالحٌ بعد صالح، امام‎ها همه پشت‌سر هم آمدند تا قرآن را تحقق بخشند. یکی آمده نمازش، یکی جهادش، زکاتش، خمسش، معارف معادش، معاشش و... را برای مردم تبیین کند اما تمام این موارد زمانی اتفاق می‌افتد که امام زمان(عج) ظهور کرده باشد. بنابراین تولد او یکی از مصادیق شب قدر است، چون با تولد او، با آمدن او و با ظهور او دنیا تحقق واقعی اسلام را خواهد دید.

اینجاست که می‌فهمیم اسلام در یک فرایند بین مدینه‌النبی و مدینه‌المهدی در حال حرکت است. در مدینه‌النبی اسلام نازل شد و برای تحققش گام برداشتند و مدینه المهدی تحقق کامل اسلام است.

در پژوهش‌های غربی، اسلام را آموزه‌ای دینی می‌گویند اما اسلام فقط آموزه دینی نیست، بلکه اسلام یک تحقق اجتماعی، حقیقت ذهنی و واقعیت عینی است. با این نگاه می‎بینیم اساساً نگاه اسلام متفاوت است و در این حدیث بلند سعی شده درک کنیم اسلام یک روزه نازل نشده، بلکه باید در قرآن، اسلام را جست‌وجو کرد. اسلام را باید از مدینه الحمد جست‌وجو کرد تا به مدینه المهدی رسید. اسلامی که هر چند آموزه‌هایش در قرآن و هزارو400 سال پیش آمده اما تحقق واقعی آن‌ها را می‌توان در زمان ظهور دید. اسلام را باید بین بعثت و ظهور دید. تحقق کامل آموزه‌ها و معارف وقتی است که ظهور اتفاق بیفتد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.