چنانکه در کلمات پیامبر و ائمه طاهرین علیهمالسلام این لقب مبارک و یا «مهدی هذه الامة» در مورد آن حضرت مکرّر آمده است.
از جمله این روایات: رسول خدا صلیالله علیه و آله فرمود: «یخرج المهدی و علی رأسه غمامة فیها مناد ینادی: هذا المهدی خلیفة الله فاتبعوه» مهدی خروج میکند درحالی که بالای سر او ابری است و در آن ابر ندا کنندهای که ندا میکند: این است مهدی، جانشین خدا پس او را پیروی کنید. (اثبات الهداة، ج 3، ص 596 از کشف الغمة.)
در روایت دیگر فرمودهاند: «یخرج المهدی و علی رأسه ملک ینادی: هذا المهدی فاتّبعوه» مهدی علیهالسلام ظهور میکند و بالای سر او ملکی ندا میکند: این است مهدی. پس، از او پیروی کنید.( اثبات الهداة، ج 3، ص 592.)
* فرزند فاطمه (س)
زهری نقل میکند که حضرت علی بن الحسین علیهالسلام از پدرش امام حسین علیهالسلام روایت فرموده که رسول خدا صلیالله علیه و آله به فاطمه علیهاالسلام فرمود: «المهدی من ولدک» مهدی از فرزندان تو میباشد.(اثبات الهداة، ج 3، ص 592.)
علی بن هلال از پدرش نقل کرده که او وارد بر رسول خدا شده و حدیثی طولانی از آن حضرت شنیده و نقل کرده و در آن حدیث آمده که رسول خدا به فاطمه فرمود: «... و منّا سبطا هذه الامّة و هما اِبناک الحسن و الحسین و هما سیّدا شباب اهل الجنّه، و أبوهما - والّذی بعثنی بالحق - خیر منهما یا فاطمة والذی بعثنی بالحق انّ منهما مهدی هذه الامّه...» یعنی و از ماست دو سبط این امّت و آن دو، فرزندان تو حسن و حسین دو سیّد جوانان اهل بهشتاند و پدر آن دو- سوگند به کسی که مرا به حق فرستاده- از آن دو بهتر است، ای فاطمه سوگند به آنکه مرا بحقّ فرستاد مهدی این امت از نسل آن دو میباشد...(اثبات الهداة، ج 3، ص 592.)
در این حدیث علاوه بر اینکه از امام زمان تعبیر به «مهدی هذه الامّه» کرده؛ او را از نسل حسن و حسین علیهماالسلام معرفی میکند.
آری، امام زمان هم از نسل امام حسین است چنانکه خیلی واضح است و هم از نسل امام حسن علیهالسلام؛ زیرا از جهت مادر به امام حسن میپیوندد؛ زیرا مادر امام باقر علیهالسلام از دختران امام حسن علیهالسلام بودهاند.
* مهدیّ امّت
حضرت امام زینالعابدین علیهالسلام در خطبه غرّا و مهیّج و سخت اثرگذار خود در مسجد شام و در حضور یزید و سران مملکتی از جمله فضائل هفتگانه و بسیار برجسته خانوادگی خود را این موضوع برشمرده و فرمود: «و فضّلنا بأنّ منّا النبّی المختار و منّا الصّدیق و منّا الطیّار و منّا اسدالله و اسد رسوله و منا سبطا هذه الامّه الحسن و الحسین و منّا مهدیّ هذه الامّه» فضیلت و برتری داده شدیم از سوی خداوند به اینکه از ماست پیامبر برگزیده خدا صلیالله علیه و آله و از ماست صدّیق حضرت علی علیهالسلام؛ از ماست جعفرطیّار (که در بهشت پرواز میکند) و از ماست شیر خدا و رسولش (حمزه) و از ماست دو سبط این امت حسن و حسین و از ماست مهدیّ این امّت.(معالی السبطین، نشر قرشی تبریز، ج 2، ص 105.)
آری؛ امام سجاد حجّت بالغه الهی در خطبۀ بیداربخش و تکان دهندۀ خود در مسجد شام در برابر یزید به این مطلب افتخار میکند که مهدیِ این امت، از خاندان او و از نوادگان و نبیرگان اوست.
از این جمله: اوّلا استفاده میشود که وجود مقدس و مطهّری از خاندان پیامبر صلیالله علیه و آله و از اولاد ائمه طاهرین که در جامعه تحوّل ایجاد میکند امری مسلّم و قطعی بوده و نه تنها در نظر موالیان و علاقهمندان اهلبیت، بلکه حتی از نظر اعداء و دشمنان آنها، مورد اتّفاق و اجماع به شمار میرفته است.
ثانیا استفاده میشود که نام آن وجود پربرکت مهدی است و حاضران آن مجلس که نوعا مخالفان و معاندین اهلبیت رسولالله بودند نیز او را بدین نام میشناختند؛ هر چند حسادت درونی و بلکه آشکار و دشمنی و کینهتوزی آنها که ریشه در جان ناپاک و خبیثشان داشت مانع بود که اظهار کنند و به مقام والای حضرت مهدی و اسلاف و گذشتگان پاک خاندان پیامبر اعتراف نمایند.
* موعود امّت ها
از جمله مواردی که این واژه پرافتخار و لقب آسمانی در مورد آن حضرت بکار رفته؛ در خلال زیارت خود امام قائم است که با جمله: «السلام علی الحقّ الجدید» آغاز میشود و محدّث قمی رضوانالله علیه هم در مفاتیح ذکر فرموده و اینک به آن زیارت بنگرید که در عبارات نخستین آن آمده: «السلام علی مهدیّ الامم و جامع الکلم...»سلام بر مهدی امّتها و جامع کلمات فاخر.
و بعد از جملاتی به این عبارت بسیار جالب، دلنشین و نشاطانگیز میرسیم: «السلام علی المهدیّ الذی وعدالله عزّ و جلّ به الامم ان یجمع به الکلم و یلمّ به الشعث و یملأ به الارض قسطا و عدلا و یمکن له و ینجز به وعد المؤمنین... »
درود بر مهدی که خدای عزّ و جلّ به امتها وعده داده که بیاید و به وسیله او سخنهای مختلف و پراکنده را جمع کند (و به کلمه واحده تبدیل نماید) و پراکندگی را برطرف سازد و به وسیله او زمین را از عدل و داد پر کند و او را تمکین دهد و وعده مؤمنان را به وسیله او محقّق و عملی سازد.
راستی! جالب است که در یک زیارت متوسط در کمیّت و عبارت، دو بار از آن حضرت با عنوان مبارک مهدی یاد شده و در هر دو مورد با اختلاف در عبارت او را به امتها نسبت داده؛ چه آنکه در مقام اول فرمود: «السلام علی مهدیّ الامم» و در مرحله دوم بدین عبارت آمده: «السلام علی المهدیّ الذی وعدالله عزّ و جلّ به الأمم.»
آری؛ در مرحله دوم به صورت واضحتر آمده، تعبیر نخستین را تفسیر میکند که مهدی امتها یعنی مهدی ای که خداوند به همه امتهای جهان ظهور او و نجات بشر به دست او را وعده داده است. و در عدهای از اخبار آمده که «سُمّی مهدیّا لانّه یهدی الی کلّ امر خفیّ و انّه یهدی الی کلّ امر مضلول عنه.»
آن حضرت چون هدایت و راهنمائی به هر امر مخفی و پنهانی میکند، مهدی نامیده شد و برای اینکه او به سوی هر امر و مطلبی که از اذهان و افکار و اندیشهها گم شده هدایت میکند بدین لقب و عنوان خوانده میشود. در هرحال، این لقب از مشهورترین و پربارترین القاب آن حضرت است.
نظر شما