در روزهای پایانی تبلیغات انتخاباتی به سر می‌بریم و این در حالی است که همچنان معاندان و برخی مقامات و رسانه‌های غربی تلاش می‌کنند تا مردم ایران را از شرکت در انتخابات منصرف کنند.

چگونه رأی‌ها آینده را رقم می‌زنند؟

به گزارش قدس آنلاین، اینجا یک سؤال مطرح می‌شود: آیا این افراد در قبال کشورهای خود نیز چنین رویکردی را در پیش می‌گیرند؟ نگاهی به وضعیت انتخابات در ایالات متحده آمریکا نشان می‌دهد که رسانه‌ها به روش‌های مختلف، مردم را به شرکت در انتخابات تشویق می‌کنند. به عنوان نمونه، سایت آلتامد که متعلق به اسپانیولی تبارهاست، با ارائه دلایلی مردم را برای گرفتن حق خود تشویق به رأی دادن می‌کند. این پایگاه اینترنتی ۱۴ فوریه ۲۰۲۴ در کنار تصویری از خانم و آقایی سالمند می‌نویسد: «این انتخابات اهمیت فوق‌العاده‌ای دارد و نتایج آن بر هر آمریکایی تأثیر خواهد گذاشت. به همین دلیل است که رأی دادن ضروری است. پنج دلیل برای رأی دادن وجود دارد:
۱. انتخابات پیامدهایی دارد؛ هر رأی مهم است: شما این قدرت را دارید که در مورد کیفیت زندگی خود، خانواده و جامعه خود تصمیمات کلیدی بگیرید. رأی دادن شانس شما را برای دفاع از مسائل مهم افزایش می‌دهد؛ به‌عنوان مثال مسکن مقرون به صرفه، عدالت اقتصادی، حفاظت از محیط زیست و آموزش با کیفیت. در حالی که در انتخابات ریاست جمهوری تعداد زیادی از مردم مشارکت می‌کنند اما باید گفت در انتخابات میان‌دوره‌ای و محلی معمولاً مشارکت کمتری در رأی‌دهندگان به چشم می‌خورد. پژوهشی در دانشگاه ایالتی پورتلند نشان می‌دهد که کمتر از ۱۵٪ از واجدین شرایط برای رأی دادن به شهرداران و اعضای شورا شرکت کردند. مشارکت کم به این معنی است که مسائل مهم محلی توسط گروه محدودی از رأی‌دهندگان تعیین می‌شود و یک رأی حتی از نظر آماری معنی‌دارتر می‌شود؛ بنابراین اگر مردم در خانه بمانند، ممکن است شکست بخورند.
۲. این حق شماست؛ رأی ندادن یعنی از دست دادن صدایت.
۳. این پول شماست که قرار است خرج شود: به هر طریقی، هر فرد در جامعه مالیات می‌پردازد. با این حال، بیشتر مردم نمی‌دانند که چگونه از این پول استفاده می‌شود. رأی دادن شانس شما برای انتخاب نحوه مصرف دلارهای مالیاتی شماست.
۴. رأی دادن فرصتی برای تغییر است: آیا می‌خواهید تأثیر مثبتی در جامعه خود داشته باشید؟ رأی دادن به شما این شانس را می‌دهد! 
۵. جامعه به شما بستگی دارد: جوامع ما از خانواده، دوستان، عزیزان، همسایگان و فرزندان تشکیل شده است. برخی ممکن است ندانند که رأی دادن چقدر مهم است. تصمیم بگیرید که رأی دهید تا صدایی برای خود و اطرافیانتان باشید.»

تبلیغات گسترده برای دعوت مردم به مشارکت
مشابه این موارد در سایت‌های احزاب و گروه‌های مختلف به‌خصوص اقلیت‌ها به چشم می‌خورد. از سوی دیگر، برخی از روزنامه‌ها نیز به حضور پرشور احزاب و کاندیداها چه در انتخابات الکترال و چه انتخابات ریاست جمهوری تأکید می‌کنند و مبالغ سنگینی خرج می‌کنند.

در همین ارتباط گاردین می‌نویسد: پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۲۴، ۱۵/۹میلیارد دلار هزینه تبلیغات سیاسی در ایالات متحده ثبت شود. همچنین پیش‌بینی شده است مجموع هزینه‌های سال انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ نسبت به انتخابات ۲۰۲۰، ۳۰درصد افزایش یابد. همچنین مجموع هزینه‌های تبلیغاتی پیش‌بینی شده در سال انتخابات ریاست‌جمهوری، پنج برابر بیشتر از انتخابات میان دوره‌ای گذشته خواهد بود. حجم تبلیغات همراه با درآمدزایی در ایالات متحده بسیار بالاست. در تبلیغات معمولاً سالمندان این کشور برای دعوت و تشویق جوانان به مشارکت در انتخابات و حضور پای صندوق‌های رأی دست به خلاقیت و ابتکار عمل می‌زنند. هر کدام از رؤسای جمهور سابق هم تلاش می‌کنند تا مردم را برای شرکت در انتخابات و رأی دادن به هم حزبی‌های خود دعوت کنند. 

با ۶۰۰ رأی می‌توان نتیجه را تغییر داد
سایت نشنال ژئوگرافیک هم در یادداشتی می‌نویسد: «چرا رأی دادن مهم است؟ رأی دادن وظیفه مدنی شماست». و ادامه می‌دهد: در سال ۲۰۰۰، ال‌گور با اختلاف اندکی رأی الکترال کالج را به بوش باخت. انتخابات به بازشماری مجدد در فلوریدا منتهی شد، جایی که بوش با اختلاف اندکی آرای مردمی را به دست آورد و باعث بازشماری مجدد آرا شد. در نهایت، بوش با ۰/۹۰۰درصد آرا یا ۵۳۷ رأی، آرای فلوریدا را به دست آورد. اگر ۶۰۰ رأی دهنده طرفدار ال‌گور در آن نوامبر، در فلوریدا رأی داده بودند، ممکن بود رئیس‌جمهور دیگری از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۸ بر سر کار می آمد. 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.