رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه محیط زیست سه گانه فرهنگ، علم و فناوری را دارد، گفت: نیازمند اقدامات جدی در محیط زیست هستیم. میزان تربیت دانشمند و فناور به طور محسوسی کاهش یافته است.

میزان تربیت دانشمند و فناور به طور محسوسی کاهش یافته است

محمدمهدی طهرانچی با بیان اینکه علم و فناوری جدید یک سوء گیری خاصی نسبت به طبیعت دارد، خاطرنشان کرد: تغییراتی که انسان در طبیعت و حتی ظاهر خود به وجود می آورد، کم نیست. بعد از انقلاب صنعتی و نوع نگاهی که انسان به ماشین داشت، سه موضوع «ماشین»، «انسان» و «محیط زیست» پیش آمد. ماشینی که ابتدا در خدمت انسان بود، به تدریج انسان را به خدمت گرفت.

رییس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به وضعیت محیط زیست در کشور و راه های برون رفت از معضلات موجود در این زمینه گفت: عده ای معتقد به راهکارهای مبتنی بر فرهنگ، علم و فناوری و گروهی دیگر معتقد به اتخاذ راهکارهای مبنی بر سیاست‌ها و پیمان‌های جهانی هستند. اما واقعیت این است که پیمان پاریس، تولید گاز گلخانه ای را متوقف نکرد، یا پیمان NPT، سبب عدم گسترش سلاح‌های هسته ای نشد. از این موارد بسیار وجود دارد. تجربه و واقعیت های موجود ثابت کرده که پیمان‌های بین‌المللی نمی تواند راهکار برون رفت از معضل محیط زیست باشد.

وی با طرح این سؤال که راه برون رفت از مشکلات و معضلات محیط زیست چیست؟، تصریح کرد: تخریب محیط زیست یک واقعیت است. رویکرد انسان، فناوری، فرهنگ و علم، محیط زیست سبز را به قرمز تبدیل می کند. تخریب محیط زیست، نتیجه دانش، فناوری، رویکرد و جهان بینی خاص است. وقتی خلقت الهی را در خود و محیط پیرامون می بینیم، متوجه می شویم منطق انسانها، منطق تخریبی و منطق خداوند کاملاً زیست سازگار است.

طهرانچی به آیه ۴۱ سورم روم (۲) اشاره و تصریح کرد: خداوند در این آیه می فرماید: (به سبب آنچه دستهای مردم فراهم آورده فساد در خشکی و دریا نمودار شده است تا سزای بعضی از آنچه را که کرده‏ اند به آنان بچشاند باشد که بازگردند). دانشمندان وقتی ببینند نتیجه اعمال خود را می بینند، قطعاً تغییر رویکرد می دهند.

رییس دانشگاه آزاد اسلامی با تأکید بر اینکه با نیت خلق رفاه، مردم را گرفتار کردیم، اظهار کرد: دانشگاه مولد فرهنگ، علم و فناوری است. واقعیت این است که محیط زیست نیازمند بینش و رویکرد و عملکرد صحیح است. مسأله محیط زیست و انسان یک راهبرد اساسی می خواهد و آن نگاه بهره گیری خدامحورانه نسبت به موضوع است.

وی با بیان اینکه چرخه علم، فناوری و اجتماع بسیار مهم است، گفت: در دوره تمدن اسلامی جنگ با شمشیر شروع شد و در پایان ۵۰۰ سال نیز جنگ با شمشیر بود. همان ایام در چین باروت بود، ولی نگاه تمدنی رفتن به سمت باروت نبود. یک نگاه ۳۰۰ ساله دیگری نیز در غرب وجود داشت که آثارش را در غزه می بینیم. همه توان تکنولوژیک خود را در کشتار انسان به کار برده است.

طهرانچی در ادامه با بیان اینکه بشر با فعالیت های علمی، حجم علم را بزرگ می کند، گفت: این امر فقط درون دانشگاه اتفاق نمی افتد. دانشگاه، دانشگاه منزوی نیست و در تعامل با انسان، جامعه و طبیعت است. سه فعل علم، فرهنگ و فناوری در دانشگاه است. محیط زیست در هر سه امر فرهنگ، دانش و فناوری تجلی دارد. محیط زیست حوزه علوم انسانی، فرهنگ ساز و دانش ساز است.

موضوع محیط زیست، موضوع رکنی است

رییس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه محیط زیست سه گانه فرهنگ، علم و فناوری را دارد، اظهار کرد: ما نیازمند اقدامات جدی در حوزه محیط زیست هستیم. موضوع محیط زیست، موضوع رکنی است که روش ما در این زمینه جواب نداده است. میزان تربیت دانشمند، فناور و کارشناس به طور محسوسی کاهش یافته است.

وی با بیان اینکه زندگی شهری و آپارتمان نشینی سبب قطع رابطه انسان با زمین و عدم درک مفاهیمی همچون پاییز، بهار، زمستان، حیات دوباره و ... شده است، خطاب به مدیران گروه محیط زیست گفت: باید روی موضوع محیط زیست و تعلیم و تربیت کار کنید. در نظام فکری دانش آموزان کار کنید تا ورودی این رشته در دانشگاه ها افزایش یابد. رفتارسازی اجتماعی را دانشگاه درست می کند.

رییس دانشگاه آزاد اسلامی تأکید کرد: دانشگاه، سازمانی بین دانشمند و جامعه است. دانشگاه، محل تجمع دانشمندان نیست، بلکه محل گردآمدن دانشمندان با هدف جامعه پردازی و تمدن سازی است. دانشگاه، مجمع صنفی نیست.

طهرانچی با بیان اینکه دانشگاهیان باید رابطه بین عرضه و تقاضا را درک کنند، خاطرنشان کرد: دانشگاه باید بین عرضه و تقاضا، نظامی خلق کند. باید با زبان مناسب با دانشجویان صحبت کنیم و نیازهای آنها را بشناسیم و درک کنیم، در غیر اینصورت آنها را از دست می دهیم.

وی به ۶۴ گروه علمی در دانشگاه آزاد اسلامی اشاره و تصریح کرد: این گروه های علمی ستون‌های دانشگاه هستند. باید اعضای هیأت علمی محیط زیست دانشگاه آزاد اسلامی در کشور مسائل این حوزه را به بخشهای مختلف محیط زیست فرهنگی، فناوری، طبیعی، انسانی، حکمرانی و ... تقسیم کنند و براساس آن عمل کنند.

رییس دانشگاه آزاد اسلامی خاطرنشان کرد: یکی از مسائلی که بشر در تعلیم و تربیت غرب با آن به مشکل برخورده است و نتیجه اش انحرافات اخلاقی بوده، آموزش جنسیت و زوجیت است. قرآن در این زمینه یک مدل آموزشی دارد. باید زوجیت را در طبیعت مبتنی بر گیاهی که میوه می دهد، آموزش دهیم. هم زیبایی است، هم مفهوم را می رساند و هم موجب انحراف نمی شود.

طهرانچی در پایان تأکید کرد: حیات دانشگاه به دانشجو است. اگر دانشجویان درس خواندن در دانشگاه را مفید ندانند، به دانشگاه نمی آیند.

فضای کار اشتراکی عصر امید و مرکز رشد شهید فخری زاده دانشگاه آزاد اسلامی واحد پردیس امروز با حضور دکتر طهرانچی افتتاح شد.

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.