مدیر قرارگاه کرامت گرجی سفلی گفت: انتظاری که از مسئولان داریم این است که معضل ایجاد کارگاه‌های تولیدی در این منطقه را حل کنند؛ چرا که چندین مکان را شناسایی کرده‌ایم اما در محدوده گرجی سفلی تعریف نشده‌اند.

کمبود زمین مشکل اصلی ایجاد کارگاه‌های تولیدی در گرجی سفلی است

به گزارش قدس خراسان، ایجاد اشتغال بومی در مناطق کم‌برخوردار مشهد از جمله اقدام‌هایی است که چند وقتی است قرارگاه‌های جهادی در این زمینه فعالیت می‌کنند، این اقدام‌ها سبب رونق تولید و عدم خروج نیروی کار بومی به سایر مناطق می‌شود.

قرارگاه کرامت گرجی سفلی و قرارگاه مردمی پیشرفت جهادی این منطقه از جمله تشکل‌هایی است که در این زمینه و در راستای رونق اقتصاد خانواده‌های کم‌برخوردار روستای گرجی سفلی اقدام‌هایی انجام داده است. به سراغ علی ایزانلو، مدیر این قرارگاه‌ها رفتیم تا درباره اقدام‌های انجام شده در این منطقه گفت‌وگو کنیم.

وی اظهار کرد: منطقه رسالت روستای گرجی سفلی ۳۰ هزار نفر جمعیت دارد و ۷هزار و ۵۰۰ خانواده در این روستا ساکن هستند، عمده فعالیت ما در این منطقه است، اما گاهی در جاده سیمان در مسیر رسالت، همت‌آباد، دهرود، اسلام‌آباد، علی‌آباد و سیس‌آباد نیز در مکان‌هایی که نیاز به حمایت داشته باشند، اقدام‌هایی را انجام می‌دهیم.

مدیر قرارگاه کرامت گرجی سفلی با بیان اینکه فعالیت‌های اقتصادی ما در منطقه رسالت بیشتر در زمینه محرومیت‌زدایی است، گفت: از جمله اقدام‌هایی که در زمینه کارآفرینی و اشتغال‌زایی برای خانواده‌های کم‌برخوردار انجام داده‌ایم، فعالیت در زمینه مشاغل فصلی است که درآمد خوبی دارد، در این ارتباط سه سالی است که ذیل شرکت زرپران و با حمایت ستاد اجرایی فرمان امام(ره) فرایند کاشت تا فروش زعفران را آغاز کرده‌ایم.

ایزانلو افزود: در این زمینه با وام‌هایی که از بنیاد احسان و ستاد اجرایی فرمان امام(ره) گرفته‌ایم، توانستیم به این کار رونق دهیم و خریداران را به کشاورزان متصل کنیم تا با واسطه کمتری زعفران به دست مصرف‌کننده برسد.

صادرات زعفران در جام‌جهانی به قطر

وی با بیان اینکه صادرات زعفران به قطر را در جریان جام جهانی فوتبال انجام داده‌ایم، ادامه داد: در زمینه فراوری گلبرگ زعفران نیز کارهایی انجام دادیم، این محصول خواص دارویی زیادی دارد و می‌توان از آن به عنوان خوراک دام نیز استفاده کرد، اما به دلیل شرایط خاص نگهداری این محصول نتوانستیم این کار را ادامه دهیم.

مدیر قرارگاه مردمی پیشرفت جهادی عنوان کرد: در بحث اشتغال خانگی نیز به مشاغلی مانند خیاطی، گلدوزی و سبزی خشک کردن ورود کردیم، این‌ها مشاغلی است که زنان سرپرست خانوار می‌توانند در خانه و کنار خانواده آن‌ها را انجام دهند.

ایزانلو اضافه کرد: در زمینه صنایع دستی مانند کوبلن‌دوزی و سفالگری نیز حمایت‌هایی را انجام داده‌ایم، همچنین در زمینه فروش سبزی‌ خشک نیز برای کسانی که بازار فروش نداشته‌اند با شخصی در تهران ارتباط گرفتیم تا این محصولات را برای فروش به تهران ارسال کند.

وی با بیان اینکه در زمینه تهیه ترشیجات نیز ارتباط لازم را برای فروش راحت محصولات برقرار کرده‌ایم که دیگر دغدغه فروش نداشته باشند، خاطرنشان کرد: صنعت بومی منطقه گرجی سفلی قالی‌بافی است، به همین خاطر یک کارگاه قالی‌بافی داریم که ۱۲ خانم در این کارگاه مشغول فعالیت هستند.

ارسال سماور از روستای دهرود به سه استان کشور

مدیر قرارگاه کرامت گرجی سفلی متذکر شد: در زمینه سماورسازی در رجایی ۱۲۰ روستای دهرود نیز حمایت‌هایی صورت گرفته و از اینجا به استان‌های اصفهان، آذربایجان‌های شرقی و غربی نیز محصول ارسال شده است.

ایزانلو یادآور شد: در مطالعه‌ای که انجام دادیم افراد را در چرخه‌های شغلی به یکدیگر متصل کردیم، به عنوان مثال کسی که در زمینه خیاطی مشغول است را به برشکار معرفی کردیم، یا کسی که چرخ خیاطی در منزل داشته اما خیاطی بلد نبوده را به کسی که آموزش خیاطی می‌داده، معرفی کردیم تا به این وسیله نیاز کارگاه‌ها را برطرف کنیم.

از گچکاری تا صادرات ماهی

وی درباره یکی از حمایت‌های انجام شده در این قرارگاه نیز گفت: یکی از کارگران گچکار که به کار پرورش ماهی علاقه‌مند بود با آموزش‌هایی که در این زمینه به او داده شد توانست با دریافت وام ۷۰ میلیون تومانی کارگاه تکثیر ماهی‌های زینتی و آکواریومی را در منطقه دهرود ایجاد کند و تاکنون توانسته به کشورهای پاکستان و افغانستان صادرات ماهی زینتی داشته باشد.

مدیر قرارگاه مردمی پیشرفت جهادی در مورد نیروی کار در این روستا، عنوان کرد: در کارگاه‌های این منطقه کارگران بومی مشغول فعالیت هستند، به دلیل جمعیت زیاد و سکونت مهاجران از روستاهای دیگر در این منطقه نیازی به نیروی کار خارج از این منطقه نداریم.

ایزانلو درباره ضرورت فعالیت‌های اقتصادی در حاشیه شهر یادآور شد: این ضرورت را احساس کردیم از کسانی که دارای شغلی هستند و می‌خواهند کارگاه‌ ایجاد کنند، حمایت کنیم.

وی متذکر شد: بیشترین فعالیت در این مناطق در زمینه صنایع چوبی و فلزی است که بازار خوبی نیز دارد، برای فروش محصولات به جز بازار مشهد، می‌توان از ظرفیت استان‌های اطراف و سایر شهرستان‌های خراسان رضوی نیز استفاده کرد، حتی برای فروش از ظرفیت بازار سیستان و بلوچستان نیز استفاده کرده‌ایم.

مشکلات ایجاد کارگاه در حاشیه شهر مشهد

مدیر قرارگاه کرامت گرجی سفلی خاطرنشان کرد: یکی از مشکلات ما در این منطقه نبود زمین برای ایجاد سوله و کارگاه بزرگ است، متأسفانه این موضوع از گذشته وجود داشته و در نبود نظارت‌های لازم خانه‌ها غیراصولی ساخته شده‌اند و کسی به فکر راه‌اندازی کارگاه‌های اقتصادی در این منطقه نبوده است، اما این امکان وجود دارد که از زمین‌های خارج از بافت این منطقه استفاده کرد.

ایزانلو افزود: با کمک دهیاری‌ها و بخشداری‌ها می‌توان زمین‌های خارج از منطقه گرجی سفلی را به منطقه اضافه کرد تا کارگاه‌های مورد نیاز راه‌اندازی شوند. انتظاری که از مسئولان داریم این است که معضل ایجاد کارگاه‌های تولیدی در این منطقه را حل کنند؛ چرا که چندین مکان را شناسایی کرده‌ایم اما در محدوده گرجی سفلی تعریف نشده‌اند، اگر این مانع رفع شود می‌توان با ایجاد کارگاه‌ها و سوله‌های بزرگ مانع خروج نیروی کار بومی این مناطق به شهر شویم و از این نیروی کار در منطقه برای رونق اقتصادی و تولید استفاده کنیم.

خبرنگار: فریده خسروی

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.