دکتر مجتبی محمدی شاندیزی پزشک عمومی در گفتگو با خبرنگار تحریریه جوان قدس، در خصوص سیگار الکترونیکی ویپ توضیح داد

سیگار الکترونیکی بی ضرر نیست / گفتگو با یک پزشک درباره سیگارهای الکترونیکی

دکتر مجتبی محمدی شاندیزی پزشک عمومی در گفتگو با خبرنگار تحریریه جوان قدس، در خصوص سیگار الکترونیکی ویپ این گونه بیان کرد : سیگار الکترونیک به علت داشتن طعم ها دهنده ها و تبلیغات شرکت تولید کننده ها جذاب هستند اما آنقدرها ها هم که فکر می کنید بی ضرر نیستند نیکوتین موجود در سیگار های الکترونیکی و حتی ویپ های بدون نیکوتین باعث به خطر افتادن سلامتی می‌شود و باعث آسیب های بلند مدت به جسم طرف می شود.

این  پزشک عمومی ادامه داد: سیگار الکترونیکی یا ویب از باطری و عنصر گرمایشی استفاده میکند ، تا مایعات طعم دار به بخار قابل استنشاق تبدیل بشود. در واقع این ابزار اجازه می‌دهد تا نیکوتین رو به جایی دود به شکل بخاطر خارج کند،  سیگار الکترونیکی، ویپ ها داری تنباکو نیستن امابه دلیل عدم تولید عنصر آسیب زا یعنی قطران و منوکسید کربن طرفداران زیادی پیدا کرده است ، اصطلاحا به استفاده از سیگار برقی ،ویپینگم هم گفته می‌شود. سیگار الکترونیکی یا ویپ به دلیل ایجاد وابستگی شدید می‌تواند مانع ترک واقعی نیکوتین توسط فردسیگاری بشود.

دکترمحمدی شاندیزی اشاره کرد : اگر قصد ترک نیکوتین را دارید این روش روش خوبی نیست. انواع مختلفی دارد سیگار الکترونیک ،قلم ویپ ، بخار سازها، لوله های الکترونیک، قلیان های الکترونیک هستند که  بر اساس میزان غلظت نیکوتین موجود در سیگار الکترونیک این ها میتواند مقدار مصرف نیکوتین هنگام ترک سیگار معمولی را از این مواد استفاده کند میزان پایین ۸میلی گرم میزان متوسط۱۴ میلی گرم و میزان بالا ۱۸میلی گرم میزان خیلی بالا ۵۴ میلی گرم است .

آیا ویپ ها ضرردارند؟ پزشک عمومی در پاسخ به سوال اظهار کرد: تولید کنندگان ویپ ها یا سیگار الکترونیک جایگزین سیگار معمولی میدونن اما نمی‌توان مضرات ویپ را نادیده گرفت. افراد زیادی می‌پرسند آیا ضرر ویپ بیشتر است یا سیگار؟در جواب باید بگویم که یکی از بالاترین آمار مرگ و میر قابل پیشگیری در جهان به مصرف تنباکو و سیگار تعلق دارد که ویپ و سیگار الکترونیک بدون نیکوتین یا حاوی این ماده شامل این هم می‌شود . از همین رو بعضی معتقد هستند که ویپ بدون نیکوتین بهتراست جایگزین سیگار بشود اما مضرات نیکوتین؛ در هر حال هم سیگار الکترونیک چه با نیکوتین چه فاقد نیکوتین هر دو برای سلامتی مضر است اما مضرات نیکوتین ،سکته، کلسترول زیاد ،بیماری زخم معده ،ایجاد وابستگی شدید،خطر جدی برای زنان باردار،آسیب زا برای رشدمغز نوجوانان،برگشت مواد به مری ، مضر برای سلامتی جنین در حال رشد ، و سرعت بخشیدن به بیماری عروق کرونری  این ها از مضرات نیکوتین است .

وی ادامه داد : بعضی از امتیازات ادعا شده در مورد سیگار الکترونیک وجود دارد که بیشتر در مرحله ادعاهستند  و هیچکدام اثبات نشده است. اینکه می‌گویند هیچ خاکستری اینجا نمی‌کند یا مثلا افرادی زیادی گفتند این ویژگی باعث می‌شود به ترک سیگار کمک بکند اما اینطور نیست وابستگی به سیگار شدید ویپ های نیکوتین دارد ایجاد می‌کنند که از سیگار های معمولی هم بدتر است .

محمدی گفت : عوارض سیگار  الکترونیک باید بگویم که شایع ترین عوارضش تنفس دود دست دوم ، افزایش پوسیدگی دندان و التهاب لثه ، جلوگیری از ترک واقعی سیگار ،بالارفتن ضربان قلب و فشار خون و هم چنین سموم سرطان زای مثل استالید و مواد دیگر می‌شود .هم سیگار الکترونیک نیکوتین دار و هم بدون نیکوتین دارای عوارضی هستند ؟ که شامل التهاب ریه و گلو ، سوزش دهان و مجاری تنفس، آسیب به سلول های خونی و قلب ، تپش قلب ، گرگرفتگی، سوزش چشم ، حالت تهوع و استفراغ،این همه جزو عوارض است .

این پزشک در ادامه گفت : سیگار، ویپ، سیگار الکترونیک ، و قلیان باعث افزایش تولید رادیکال آزاد و همچنین ایجاد سوپر اکسید در رگ های خونی که مشتق از اکسیژن است این فرایند باعث ازاد شدن تجزیه نیتریک اسید توسط لای درون رگی خواهد شد . نیتریک اسید از گرفتگی عروق و سرخرگ ها جلوگیری می‌کند و محافظ آن ها در برابر التهاب است . میزان نیکوتین تنفس شده در سیگار معمولی ۱۴تا ۱۲میلی گرم در قلیان ۶تا۴۸میلی گرم در سیگار الکترونیکی ۴میلی گرم است .

وی در پایان با اشاره به اینکه آیا ویپ از سیگار بی خطر تر است بیان کرد : بله اما به این معنا نیست که سیگار الکترونیکی کاملا بی ضرر است. به علت ایجاد مواد سمی این سیگار ها ایجاد می‌کنند سرطان زا هستند و وابستگی شان بسیار از سیگار معمولی و قلیان شدید تر هست . پس بنابر آیا ویپ یا سیگار الکترونیکی در مقایسه با سیگار معمولی و قلیان واقعا بی ضرر تر است اینجوری نیست عوارضش به مراتب بیشتر است .

سیگار الکترونیک اولین بار در سال ۲۰۰۳در کشور چین تولید شد اما آلان در نقاط مختلف جهان تولید و فروخته می شود و میلیون ها مصرف کنند دارد . مطالعات جدید در آمریکا نشان می‌دهد که در سال ۲۰۱۶ حدود ۱۱میلیون از بالغین آمریکا مصرف کننده متداول سیگار الکترونیک اند. محققان در مورد خطرات و مضرات سیگار الکترونیکی صحبت های زیادی کرده اند اما دانشمندان از جمله اداره مواد غذایی و داروی آمریکا معتقدند که در مورد این ایمن بودن این محصول هشدار دادند که طبق آزمایشات انجام شده هیچ کدام از 4هزار ماده شیمیایی مضر موجود در کاغذ فیلتر  توتون سیگار معمولی در سیگار الکتریکی وجود ندارد اما این سیگارها حاوی مواد شیمیایی مضر درگیر هستند که معتقدند این مواد شیمیایی بسیار آسیب زا هستند و باعث ایجاد سرطلان می شود.

ناهید آذرنوش _ خبرنگار تحریریه جوان قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.