به دنبال انعقاد تفاهم‌نامه دادگستری کل استان کرمان با اداره کل منابع طبیعی، آرای جایگزین حبس قضات به کمک حفظ منابع طبیعی کشور خواهد آمد لذا مجرمان واجد شرایط در کرمان به جای زندان رفتن، درخت می‌کارند.

مجرمان کرمانی به جای زندان، درخت می‌کارند

به گزارش قدس آنلاین، مدتی است آرای جایگزین حبس در ابعاد مختلف به اتفاقات نیک انجامیده و علاوه بر پیشگیری از زندان رفتن مجرمان غیرعمد، موجب خیر و برکت در بخش های مختلف جامعه نیز شده است.

اما اینبار انعقاد تفاهم‌نامه دادگستری کل با اداره کل منابع طبیعی استان کرمان با جایگزین کردن آرای کاشت درخت و نهال به جای تحمل حبس، نفسی تازه در کالبد طبیعت این استان خواهد دمید.

رییس کل دادگستری کرمان روز یکشنبه در آیین انعقاد این تفاهم نامه با بیان اینکه دستگاه قضا با استفاده از ظرفیت های قانونی و حقوقی خود حمایت از منابع طبیعی را در دستور کار قرار داده و از مهمترین ظرفیت ها، استفاده از نهاده های ارفاقی و مجازات های جایگزین حبس است گفت: آرای جایگزین حبس قضات به کمک حفظ منابع طبیعی کشور خواهد آمد.

حجت الاسلام ابراهیم حمیدی با بیان اینکه وسعت زیادی از مناطق استان کرمان بیابانی است افزود: طبق این تفاهم نامه برای برخی جرایم درجه ۶ به بالا و به خصوص جرایم مرتبط با منابع طبیعی مقرر شده از مجازات های جایگزین حبس برای متخلفان استفاده شود.

وی خواستار پشتیبانی و حمایت از ظرفیت داوطلبانه دوستداران طبیعت در راستای کاشت درخت و نگهداری از عرصه های طبیعی شد.

حمیدی از قضات استان کرمان خواست برای متخلفان درجه ۶ و متخلفان منابع طبیعی، احکام جایگزین حبس صادر و به جای مجازات، آنان را مکلف به کاشت نهال یا نگهداری از عرصه های منابع طبیعی کنند.

نماینده عالی قوه قضاییه در استان کرمان تصریح کرد: استفاده از مجازات های جایگزین حبس مستلزم آن است که منابع طبیعی شرایط مناسب برای کاشت نهال را نیز فراهم کند و همچنین این اداره می تواند از مجرمان در راستای تولید نهال، آبخیزداری، احیای چشمه ها و قنات ها نیز استفاده کند.

حمیدی در بخش دیگری از سخنان خود از دادستان عمومی و انقلاب کرمان و معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان کرمان خواست بر اجرای مفاد قرار داد تفاهم نامه نظارت کنند و گفت: همچنین لازم است شعب مخصوص رسیدگی به پرونده های منابع طبیعی در دادسراهای عمومی وانقلاب سراسر استان راه اندازی شود.

وی اظهار داشت: بخش زیادی از اراضی ملی در اختیار اداره کل منابع طبیعی استان است که با حدنگاری و کاداستر شدن آنها از سوی اداره ثبت اسناد و املاک استان از سوءاستفاده های احتمالی جلوگیری خواهد شد.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان کرمان نیز در این نشست اظهار داشت: در مجازات جایگزین حبس روند رو به رشد داشتیم.

وی ادامه داد: در استان کرمان، بهزیستی و منابع طبیعی بیشترین همکاری را داشتند و در استان مجازات های جایگزین حبس در سال ۱۴۰۲ معادل ۱۱ درصد رشد داشته است.

مدیر کل منابع طبیعی استان کرمان نیز در ابتدای این نشست گفت: از دستگاه قضایی تقاضا داریم افرادی که چرای دام غیرمجاز دارند یا به منابع طبیعی آسیب وارد می کنند در صورت امکان،به مجازات های جایگزین حبس محکوم شودند و آنان مکلف به کاشت درخت شوند.

علیرضا ابوالحسنی برداشت بی رویه آب از سفره های زیرزمینی را در فرونشست های زمین در استان کرمان موثر دانست و خواستار برخورد قانونی با متخلفانی شد که به صورت غیر قانونی اقدام به حفر چاه غیرمجاز می کنند.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.