جو بایدن رئیس جمهور آمریکا به‌تازگی در سخنرانی خود درباره «وضعیت اتحادیه» سخن گفته است . این سخنان مشابه سخنان فرانکلین روزولت - سی ودومین رئیس جمهور ایالات متحده - است که پیش از ورود آمریکا به جنگ جهانی دوم ایراد شده بود.

نگرانی بایدن از تشدید نفوذ ایران و اخراج آمریکا از منطقه/ سخنرانی انتخاباتی با طعم چالش‌های پیش‌روی ایالات متحده

به گزارش قدس آنلاین، نشنال اینترست در مطلبی با عنوان «وضعیت اتحادیه جو بایدن برای خاورمیانه چه معنایی دارد؟» می‌نویسد: ایالات متحده لازم است سیاست شفاف و کم تحرکی را در قبال ایران برنامه‌ریزی کند؛ چرا که اخراج آمریکا از خاورمیانه و درهم شکستن اسرائیل، خواست ایران بوده و با اهداف ایالات متحده تعارض دارد.

این نشریه آمریکایی که در زمینه روابط بین‌الملل فعال است، اذعان می‌کند: « بایدن با دفاع قاطعانه از متحدان آمریکا در ناتو، از کنگره خواست بودجه بیشتری برای دفاع اوکراین در برابر تهاجم روسیه تصویب کند. بایدن آمریکایی‌ها را به سال ۱۹۴۱ بازگرداند، زمانی که ایالات متحده در آستانه ورود به جنگ جهانی دوم بود».

احمد چارای، ناشر تریبون استراتژیک اورشلیم و عضو هیئت مدیره شورای آتلانتیک، گروه بین‌المللی بحران، مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌المللی و مؤسسه تحقیقات سیاست خارجی می‌نویسد: امروز آزمون مشابهی پیش‌رو داریم. رئیس‌جمهور بارها به آمریکایی‌ها یادآوری کرد تاریخ، نظاره‌گر چگونگی واکنش ملت به بحران‌هاست. بایدن گفته است: «اکنون، این ما هستیم که با لحظه‌ای بی‌سابقه روبه‌رو هستیم. از زمان ریاست لینکلن و جنگ داخلی، آزادی و دموکراسی در داخل کشور مانند امروز مورد حمله قرار نگرفته است». 

او ادامه می‌دهد : ایالات متحده به یک سیاست روشن و بی‌تحرک در قبال ایران نیاز دارد که بداند اهداف راهبردی تهران - بیرون راندن آمریکا از خاورمیانه و درهم شکستن اسرائیل - اساساً در تضاد با منافع ایالات متحده است.

تسلط ایران بر غزه پس از جنگ
نشنال اینترست با اشاره به نقش ایران در فلسطین می‌نویسد:  از آنجایی که حتی تشکیلات خودگردان «احیا شده»، فلسطینی که کاخ سفید از آن حمایت می‌کند نیز نمی‌تواند پس از جنگ بدون تأیید حماس، غزه را به طور قانونی اداره کند، باید تأکید کرد حتی با نابودی کامل دارایی‌های استراتژیک حماس، ایدئولوژی رادیکال آن‌ها باقی خواهد ماند و ایران به هر شکل سیاسی به حمایت خود ادامه خواهد داد.

چارای می‌افزاید: به طور خلاصه، تسلط ایران بر غزه باقی خواهد ماند، مهم نیست که چقدر بمب پرتاب شود، مهم نفوذ ایران است که توماس فریدمن آن را به طرز شگفت‌انگیزی در نیویورک تایمز توصیف کرد: «ما نباید در مورد خطرات توهم داشته باشیم؛ زیرا جنگ سایه‌ها در حال گسترش است».

نیویورک تایمز به قلم فریدمن – تحلیلگر سیاست خارجی آمریکا - نوشته بود: «ممکن است آمریکایی‌ها ندانند با ایران در حال جنگ هستند، اما قطعاً ایران می‌داند از طریق نیروهای نیابتی خود در حال جنگ با آمریکاست. در هرصورت جنگ‌سایه میان ایران و آمریکا خطرناک است».

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.