سیل دو هفته گذشته خسارت‌های زیادی به مناطق روستایی جنوب استان سیستان و بلوچستان وارد کرد.

همراهی مردم و مسئولان با سیل‌زدگان سیستان و بلوچستان/ سیل همیاری در دشتیاری

سیستان و بلوچستان با کمبود امکانات و محرومیت شناخته شده است؛ استانی محروم که فقط شاید در مواقع خاص، همچون هنگام وقوع اتفاقات و بلایای طبیعی نامش بیشتر شنیده می‌شود.

این‌بار هم نام «دشتیاری» بر سر زبان‌ها افتاد و مورد توجه مردم و مسئولان رده بالای نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران قرار گرفت تا آنجا که رئیس‌جمهور شخصاً از مناطق سیل‌زده دشتیاری بازدید و از مردم دلجویی و با آنان همدردی کرد و دستور داد خسارات وارد شده به این منطقه جبران شود.

سیل دشتیاری به حدود بیش از هزار روستا آسیب وارد آورد و خسارات زیادی را به مردم تحمیل کرد. بر اثر این رخداد، تقریباً ۲۰هزار کیلومتر راه و بیش از ۲۰۰ دهنه پل آسیب دید. منازل، باغ‌ها، زمین‌های کشاورزی، دامداری و محورهای اصلی و فرعی نیز از خسارات سیل به دور نمانده‌اند.

اظهار گلایه مردم سیل‌زده دشتیاری

برخی از سیل‌زدگان دشتیاری به خبرنگار قدس می‌گویند: سیل‌زدگان ۹ شبانه‌روز در محاصره سیلاب گرفتار بودند تا آنکه مردم با آوردن قایق از چابهار توانستند آن‌ها را نجات دهند. همچنین بعضی از منازل مسکونی تخریب و راه‌های ارتباطی به‌علت بی‌توجهی برخی از مسئولان به‌ویژه راه و شهرسازی مسدود شد و به همین دلیل امدادرسانی به سیل‌زدگان به‌سختی صورت گرفت.

به گفته مردم دورافتاده و محروم دشتیاری، اگر مسئولان ذی‌صلاح راه و شهرسازی به‌درستی به وظایف خودشان عمل می‌کردند و این پل‌ها را می‌ساختند مردم در دشتیاری و تلنگ گرفتار سیلاب نمی‌شدند.

اهالی دشتیاری از رئیس‌جمهور، وزیر راه و شهرسازی و استاندار سیستان‌وبلوچستان خواستند بازرسانی را به منطقه برای بازدید از پل‌های مورد بحث اعزام کنند تا مشخص شود مسئولان و دست‌اندرکاران راه و شهرسازی در یک دهه گذشته زحمتی به خود نداده‌اند تا از این پل‌ها بازدید وو به‌منظور رفاه حال مردم به ساخت و تکمیل آن‌ها اقدام کنند.

حال، مردم سیل‌زده دشتیاری به‌خاطر اینکه در آینده در محاصره سیلاب قرار نگیرند خواستار به پایان رساندن ساخت پل‌های نیمه کار و نصب پله‌های آهنی روی پل‌ها و زیرساخت‌ها هستند.

۲۱ میلیارد تومان خسارت به شبکه برق استان

محمد رئیسی، مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق سیستان و بلوچستان پس از بازدید از مناطق سیل‌زده دشتیاری باتوجه به بحران و خساراتی که به مناطق دشتیاری بخش پلان چابهار و بخش تلنگ شهرستان قصرقند و شهرستان نیکشهر وارد شده، گفت: متأسفانه خسارات زیادی در حوزه توزیع برق ایجاد شده است؛ به‌طوری که در چند روز گذشته شاهد تخریب بیش از ۱۵۷هسته پایه در حوزه جنوب استان، تخریب ۱۰کیلومتر شبکه فشار ضعیف و فشار متوسط و سوختن ۱۷دستگاه ترانس برق و یک دستگاه تقویت‌کننده برق در حوزه جنوب استان بوده‌ایم.

وی در عین حال اظهار کرد: خوشبختانه تمام همکاران و پرسنل شرکت توزیع نیروی برق استان در حوزه جنوب با تمام توان و ظرفیت مشغول فعالیت و برق‌رسانی به روستاهای مورد هدف شده‌اند.

رئیسی افزود: در ابتدای بارندگی و سیل، برق ۶۵ روستا قطع شد که بلافاصله در ۲۴ساعت ۵۵روستا را برق‌دار کردیم و حال با حضور در این مناطق توانستیم پنج روستای دیگر را برق‌دار کنیم.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق سیستان و بلوچستان از تمام مردم استان قدردانی کرد که با فعالیت تمام و شانه به شانه با شرکت توزیع نیروی برق همکاری داشتند و از استاندار سیستان و بلوچستان و وزیر نیرو که امکانات خاصی را در اختیار شرکت توزیع نیروی برق استان قرار داده تا این ۶۵ روستا برق‌دار شوند نیز تشکر کرد.

وی حجم خسارات وارد شده به حوزه توزیع برق این استان را ۲۱میلیارد تومان اعلام کرد.

قدردانی مردم سیل‌زده از رئیس جمهور

سفر رئیس‌جمهور به مناطق سیل‌زده دشتیاری و نگور استان سیستان و بلوچستان، همراهی و همگامی ایشان و بازدید میدانی، آن هم در سیلاب از مناطق سیل‌زده و دلجویی از آسیب‌دیدگان در سیل، مراتب قدردانی مردم این مناطق را از ایشان در پی داشت.

آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور در این سفر به مسئولان دستور اکید داده بود دست‌اندرکاران، خسارات سیل را به‌طور دقیق برآورد کنند و کمک‌رسانی به سیل‌زدگان در اسرع وقت صورت گیرد.

مردم مناطق سیل‌زده از رئیس جمهور خواستند ضمن دستور ویژه به وزیر نیرو و استاندار سیستان و بلوچستان برای جبران خسارات وارد شده به سیل‌زدگان دشتیاری، برای زیرساخت‌ها نیز چاره‌اندیشی کنند تا مردم در آینده به چنین بلایایی گرفتار نشوند، به‌ویژه آنکه از ایشان درخواست کردند دستور ویژه‌ای را در خصوص ساخت راه‌های ارتباطی به‌صورت دوبانده و ایجاد پل روی رودخانه‌ها به‌خصوص شهرهای دشتیاری، گلشن، مهرستان و... همچنین احداث بندهای کشاورزی و اختصاص وام بلاعوض به خسارت‌دیدگان صادر کند.

اظهار رضایت مردم از شرکت توزیع برق سیستان و بلوچستان

مردم سیل‌زده دشتیاری در گفت‌وگو با خبرنگار ما از حضور مدیرعامل توزیع برق سیستان و بلوچستان که در پی قطع برق ۶۵روستا بر اثر بارندگی‌ها و جاری شدن سیلاب، به دستور وی برق منازل این روستاها در اسرع وقت وصل شد، اظهار رضایت کردند.

گلایه از مسئولان راه و شهرسازی جنوب استان

اما در این میان، جمعی از اهالی تلنگ نیز ضمن اظهار گلایه از بی‌توجهی مسئولان راه و شهرسازی (مسئولان ذی‌ربط) جنوب استان در گفت‌وگو با خبرنگار ما اظهار کردند: تقریباً از سال ۱۳۸۸ اداره راه و شهرسازی شروع به ساخت چندین دهنه پل در تلنگ کرد؛ اما تا امروز چند پل آهنی در کنار این پل‌های نیمه‌کاره به امان خدا رها شده و در حال از بین رفتن هستند.

امروز مردم سیل‌زده از وزیر نیرو و مدیرکل جنوب استان سیستان و بلوچستان می‌پرسند اگر هدف دولت‌های پیشین از ساخت این پل‌ها رفع مشکلات مردم بوده، پس چرا آن‌ها را نیمه‌کاره رها کرده‌اند؟

 مردم می‌گویند آیا پله‌های آهنی که در کنار پل‌های بتنی و نیمه‌کاره به‌عنوان نمایش گذاشته شده‌اند جزو بیت‌المال محسوب نمی‌شود؟ آیا مسئولان مربوط در این دهه گذرشان به این مناطق نیفتاده و از جاده‌های مورد بحث بازدید نکرده‌اند که اگر بازدید به‌عمل می‌آوردند و اقدام به تکمیل و نصب پل‌های آهنی می‌کردند مردم در محاصره سیلاب قرار نمی‌گرفتند، چون قطعاً امدادرسانی به سرعت صورت می‌گرفت.

جمعی دیگر از مردم سیل‌زده در گفت‌وگو با خبرنگار ما می‌گویند: پس از آنکه مردم در محاصره سیل قرار گرفتند، تعدادی از صیادان، قایق‌های خودشان را با ماشین به مناطق سیل‌زده حمل کردند و به این وسیله مردم گرفتار در سیل را نجات دادند و برخی از تراکتورداران نیز اقدام به بازگشایی برخی از مسیرها کردند.

مردم سیل‌زده از رئیس جمهور، وزیر کشور، سپاه پاسداران، ارتش، نیروهای جهادی، هلال‌احمر و به‌خصوص مردم سراسر کشور که از هیچ تلاشی برای امدادرسانی فروگذار نکردند، قدردانی کردند.

نتیجه همیاری همه مردم ایران

حجم کمک‌های ارسالی مردم حتی از دورترین نقاط کشور شامل موادغذایی، پوشاک، پتو و غیره به دشتیاری به حدی بود که مردم سیل‌زده درخواست کردند کمک‌های باقیمانده به سیل‌زدگان کشور همسایه، پاکستان ارسال شود.

تعدادی از سیل‌زدگان در گفت‌وگو با خبرنگار ما گفتند حضور رئیس‌جمهور و مسئولان کشوری و کمک‌های بیش از حد مردم سراسر کشور و به‌خصوص مردم استان سیستان و بلوچستان به مناطق سیل‌زده دشتیاری زبانزد کشورهای خارجی شد.

خبرنگار: حسین سپاهی

منبع: روزنامه قدس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.