استاندار خراسان رضوی گفت: باتوجه به بارش‌ها مساله اسکان امسال قدری چالش دارد. علاوه بر این امیدوارم دستگاه‌ها به ماندگاری زائران در مشهد کمک کنند.

دستگاه‌ها به تجهیز اسکان زائران و مساله ماندگاری زائر توجه کنند

به گزارش قدس خراسان، عصر روز سه شنبه، 22 اسفند، مراسم افتتاح قرارگاه خدمات سفر شهرستان مشهد با حضور استاندار خراسان رضوی، فرماندار مشهد و جمعی دیگر از مسولان برگزار شد.

استاندار خراسان رضوی در مراسم افتتاح قرارگاه عملیاتی خدمات سفر مشهد گفت: ظرفیت‌ها و توانمندی‌های خوبی در دستگاه‌های اجرایی حین انجام ماموریت‌ها بدست خواهد آمد. همیشه رشد و تعالی در عرصه عمل به وجود می‌آید و امروز هم مطمئن هستیم ظرفیت‌های اجرایی دستگاه‌های ما که متاثر از تعالب نگاه‌ها اندیشه هاست با چندسال قبل متفات است.

یعقوبعلی نظری گفت‌: تاکید دارم از میدان عمل نترسید، هرچه بیشتر در این میدان‌ها قرار بگیرید، این ها یک فرصت است که خودمان را در معرض قرار بدهیم و مطمئن باشید که ظرفیت‌های جدیدی اضافه خواهد شد.

وی تاکید کرد: زائران و مجاوران حرم مطهر به دلیل تقارن رمضان و عید نوروز، باید برنامه‌هایی نو و فضایی نو را در شهر احساس کنند و ببینند. الحمدلله تاکنون بارش خوبی داشتیم و امیدواریم ادامه داشته باشد. باتوجه به این موضوع، مساله اسکان امسال قدری حساسیت بیشتری هم درحوزه مدیریت و هم در حوزه تامین تجهیزات دارد. سعی کنید تمام ظرفیت‌ها اعم از حسینه‌ها و مساجد را کنار هم قرار بدهید و در این میان بر تجهیز اسکان‌ها تاکید شود.

نظری با اشاره به اینکه امروز تمام دستگاه‌های ملی اماده کمک هستند گفت: خود دستگاه‌های اجرایی با دستگاه‌های کشوری ارتباط گیری و چنانچه خلائی وجود داشت منعکس کنند تا پیگیری شود. مساله قیمت‌ها در اطراف حرم بسیار مهم است. باید در این زمینه نیز یک سازوکار جدیدی اعمال شود. قیمت‌ها و وجود کالاها بسیار مهم است و ضمن تامین کالاها، باید مراقبت در قیمت به دقت اعمال شود تا سواستفاده صورت نگیرد. همچنین از متولیان می‌خواهم که به مساله ماندگاری زائر نیز توجه کنند و در این راستا، به خصوص در زمینه هتل‌ها و اقامتگاه‌ها تخفیفاتی را قائل شوند.

فرماندار مشهد نیز در ادامه بیان کرد: امروز همه مشهد بسیج شدند تا به گونه‌ای خدمت‌رسانی کنند که زائران بتوانند با ارامش خاطر زیارات کنند. امسال علاوه بر خدمت‌رسانی کارهای نو و جدیدی نیز انجام شده است.

محسن داوری با اشاره به طرح افطاری ساده در سطح شهر گفت: برای برگزاری افطاری در سطح شهر مشهد، آشپزخانه مرکزی ایجاد کردیم و تمام ظرفیت‌هایی که در این حوزه پای کار بودند را متمرکز کردیم تا در یک آشپزخانه به صورت واحد فعالیت کنند و وعده افطار در مساجد به صورت نوبت بندی توزیع شود. در تمام سطح شهر به خصوص اطراف حرم، افطاری ساده به مردم داده می‌شود در هر ایستگاه اتوبوس و مترو در لحظه افطار مردم افطاری دریافت می‌کنند.

وی ادامه داد: در شب میلاد امام حسن مجتبی(ع) در خیابان امام رضا(ع) بزرگترین سفره افطار برپا خواهد شد. امسال تمام مراکز اقامتی ما در کنار تمام خدمات خود، خدمات معنوی به زائران ارائه می‌دهند. این نوید را می‌دهیم که امسال پیش بینی های خوبی شده تا ضعف های گذشته را برطرف کنیم. یکی از ضعف های ما این بود که مساله اسکان انسجام نداشت اما امسال یکپارچه سازی شده و به درستی به مردم اطلاع رسانی خواهد شد. شماره 05137045 برای کشور معرفی شده و زائران با کمک آن می‌توانند قبل از شروع به حرکت از مبدا اطلاعات موردنیاز خود را اخذ کنند.

داوری گفت: امسال با اقدامات پیش دستانه، اتوبوسرانی بلیت‌های رفت و برگشت را پیش فروش کرده و مشکلی برای رفت و برگشت زائران وجود نخواهد داشت. امسال علی رغم اینکه از یک اقدام سنگین یعنی انتخابات فارغ شدیم، اما بلافاصله تمام ظرفیت خود را معطوف به زائران نوروزی کردیم. فرماندار مشهد در حاشیه این مراسم در جمع خبرنگاران بیان کرد: 12کمیته در 4گروه قرارگاه خدمات سفر مشهد را پیگیری می‌کنند. امسال با تجربیات سال گذشته نواقص را برطرف و کارهای ویژه‌ای انجام دادیم و بر موضوع اقامت تمرکز ویژه داشتیم. اقامت‌ها در 4 حوزه رسمی، موقت اضطراری و دولتی متمرکز است و جاهای خالی به درستی اطلاع رسانی خواهد شد. 590هزار شب خواب در سه بخش رسمی، موقت و اضطراری ظرفیت مشخص کردیم.

محسن داوری افزود: با 750 واحد صنفی اطراف حرم برای توزیع اقلام اساسی تفاهم نامه نوشتیم. 12 غرفه تنظیم بازار ایجاد کردیم و 127نانوایی در اطراف حرم فعال هستند. غرفه‌های آستان قدس نیز نان بسته بندی یارانه توزیع می‌کنند تا مساله‌ نان برای زائران ایجاد نشود. تمام کسبه اطراف حرم مکلف شدند تا به تمام کالاهای خود برچسب قیمت بزنند. نظارت دقیقی با وجود 11 پایگاه نظارتی در سطح شهر و 4 پایگاه در اطراف حرم وجود دارد.ایستگاه‌های نظارتی نیز در خیابان های منتهی حرم مستقر هستند. همچنین 450 بازرس در اطراف حرم در حوزه های مختلف فعالیت می‌کنند تا امر نظارت و برخورد با متخلفان به درستی صورت بگیرد.

وی درخصوص مساله حمل و نقل زائران نیز گفت: برای حمل و نقل بین شهری نیز هماهنگی‌هایی صورت گرفته و فرایند صدور بلیت بدون خواهد بود. نظارت دقیقی نیز بر تاکسیرانی و آژانس‌های خدماتی و هواپیمایی خواهیم داشت. در ایام تعطیلات ظرفیت حمل و نقل داخل شهر را افزایش دادیم و ساعت کاری آن‌ها نیز افزایش خواهد یافت. ایستگاه‌های راهنمای زائر در سطح شهر و اطراف حرم به صورت خودرویی، موتوری و مستقر درنظر گرفته شده‌اند.

داوری افزود: 4 پایگاه سلامت اطراف حرم فعال خواهند بود و تمام داروخانه‌های اطراف حرم به صورت 24 ساعته فعالیت می‌کنند. ضمن اینکه سرویس های بهداشتی اطراف حرم فعال و علامت‌ گذاری شده است. در حوزه اطلاع رسانی به زائران تلاش زیادی کردیم و تمام خدمات ارائه شده در نرم افزار نشان بارگزاری شده است.

داوری به افزایش ظرفیت پارکینگ‌ها نیز اشاره کرد و گفت: نزدیک به 20هزار پارکینگ دائم و موقت در اطراف حرم مطهر ایجاد شده است. و برای مدیریت ترافیک و جلوگیری از ایجاد ترافیک برنامه‌ریزی‌هایی صورت گرفته است. تمام ظرفیت‌های شهرستان پای کار آمدند تا زائران بارگاه رضوی در پایان سال بهره مندی بهتری از زیارت داشته باشند.

وی افزود: قرارگاه عملیاتی خدمت به زائران شهرستان مشهد از امروز تا 25 اسفندماه تا ساعت 22 و بعد از این تاریخ به صورت شبانه روزی فعال خواهد بود. اوقاف، مساجد و آموزش و پرورش در حوزه اقامت پای کار امدند و دیگر دستگاه‌ها نیز برای خدمت‌ رسانی آماده هستند.

پس از آن دبیر قرارگاه خدمات سفر مشهد با تاکید بر اینکه قرارگاه عملیاتی خدمات سفر باتوجه به شرایط نوروز امسال و تقارن ماه رمضان و نوروز، مستلزم برنامه‌های ویژه‌ای بود گفت: در طول سال 35 جلسه و بیش از 500 مصوبه داشتیم و در 120 جلسه کمیته‌های تخصصی، نزدیک به 1000 صورت جلسه اجرایی مصوب شد. براساس برنامه ریزی‌های ویژه 7محور در برنامه‌ها مدنظر است. توجه به همزمانی ماه رمضان و نوروز، توجه به متغیرهای محسوس نسبت به سال گذشته، توجه به خدمات مورد نیاز در محورهای مواصلاتی، توجه به مدیریت میدان در حوزه فعالیت مرتبط به زائران، اطلاع رسانی درست، ایجاد بستر مناسب برای رفاه حال زائران، توجه به نظارت و کنترل مستمر از جمله این محورهاست.

حسین امیرکلالی گفت: 7 پیک جمعیتی از نیمه اسفند تا پایان تعطیلات عید وجود دارد که به فراخور آن‌ها برنامه ریزی شکل گرفته است. در حوزه اسکان که متولی آن میراث فرهنگی است 600هزار نفر شب در سه بخش رسمی، موقت و اضطراری هدف‌گذاری شده است. در سامانه مدیریت اسکان و نرم‌افزار نشان تمامی 4هزار نقطه برای ظرفیت اسکان بارگزاری شده‌ است. تلاش داریم در سریعترین زمان اقامت مناسب را در اختیار زائران بگذاریم و با وجود اکیپ های سیار راهنمای زائر، شاهد هدایت زائران به محل اسکان باشیم.

وی به اقدامات حوزه خدمات شهری اشاره کرد و گفت: زیباسازی شهر و المان سازی متناسبت با ایام، افزایش سرویس های بهداشتی اطراف حرم، افزایش ظرفیت حمل و نقل شهری و پارکینگ‌ها و اطلاع رسانی به موقع، نظارت بر تاکسیرانی و افزایش گشت‌های بازرسی، افزایش و تجهیز اسکان‌ زائران ، راه اندازی بازارچه‌های فروش اقلام اساسی، ساماندهی 35 گروه راهنمای زائر، ایجاد ایستگاه‌های استقبال از زائر و اماده باش نیروهای پاکبان و اتش نشان در سطح شهر از جمله این اقدامات است.

امیرکلالی ادامه داد: اقدامات حوزه تامین و توزیع کالا که با محوریت جهاد کشاورزی انجام می‌شود شامل جانمایی و مشخص کردن 750 نقطه عرضه کالا با قیمت مصوب برای جلوگیری از گرانی و کمبود محصول، شناسایی 91 کالای اساسی و تامین اقلام مورد نیاز، افزایش نانوایی ثابت و سیار و افزایش گشت‌های بازرسی با همکاری اداره صمت برای کنترل قیمت‌ها است.

وی ادامه داد: بازرسی و نظارت نیز با محوریت اداره صمت انجام می‌شود که تاکنون اقداماتی نظیر ساماندهی 450 بازرس، 4 پایگاه سیار و ثابت در اطراف حرم استقرار بازرسان بسیج اصناف و همراهی بازرسان کشیک تعزیرات برای برخورد در لحظه با متخلفان در این حوزه انجام شده است.

دبیر قرارگاه خدمات سفر مشهد به حوزه بهداشت وسلامت که با محوریت دانشگاه علوم پزشکی خدمات می‌دهد اشاره کرد و گفت: اماده سازی و ارائه خدمات به صورت 24 ساعته در کلیه بیمارستان‌ها، کلینیک‌ها و درمانگاه‌ها، فعالیت پزشکان متخصص به صورت 24 ساعته، ایجاد ایستگاه‌های سلامت در اطراف حرم، افزایش ساعت کار داروخانه‌ها، فعالیت 24 ساعته 75 داروخانه در اطراف حرم و افزایش اتوبوس آمبولانس و نیروهای واکنش سریع از جمله اقدامات حوزه بهداشت و سلامت است.

وی افزود: در حوزه امدادو نجات که هلال حمر متولی آن است، اقداماتی از جمله استفاده از نیروهای جوان و داوطلب، استقرار ایستگاه‌های سیار و خودرویی و پشتیبانی از تامین اقلام ضروری مانند فرش و پتو صورت گرفته است. در حوزه حمل و نقل بین شهری نیز با محوریت اداره راهداری، پیش فروش و نظارت بر بلیت‌ها و افزایش ناوگان حمل و نقل ریلی و جاده‌ای صورت گرفته است.

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.