جهش تولید با مشارکت مردم شعار سال ۱۴۰۳ است، در این گزارش به سراغ دستگاه‌های مختلف مانند اداره صمت، امور مالیاتی، آبفا، هلال احمر، تامین اجتماعی و تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی رفته‌ایم تا ببینیم برنامه‌اشان برای تحقق شعار سال چیست و چه وعده شیرینی برای مردم دارند.

برنامه سازمان‌ها برای مشارکت مردم در جهش تولید چیست؟

به گزارش قدس خراسان، «شعار سال برای عمل است» این یکی از همان بدیهیاتی است که سال ۱۴۰۲ رهبر معظم انقلاب تذکر دادند، یکی از اتفاق‌های روتین هر سال نصب بنر، پرچم، تغییر سربرگ نامه‌ها و استفاده‌های تبلیغاتی و شعاری از شعار سال بوده اما نسبت تحقق واقعی آن تا آنجا نامشخص بود که سال گذشته رهبر معظم انقلاب فرمودند: «اگر بخواهیم شعار [سال] عملیاتی بشود، باید ... اولویت را به این شعار بدهیم؛ این ‌جور نباشد که فقط سیاست اعلام بشود.

حالا گاهی اوقات یک سیاستی اعلام می‌شود، یک کارگروهی هم درست می‌شود، دستوری هم داده می‌شود اما این‌ها کافی نیست؛ باید... دنبال بشود». امسال نیز علاوه بر اینکه شعار سال گذشته را جزو مطالبات امسال مطرح کردند با بیان اینکه شعار سال بخشی از راهبرد اساسی کشور است بر بسیج مردمی در امر اقتصاد تأکید کردند و آن را موجب جهش تولید دانستند.

اما ما چقدر از روزمره‌های شعاری عبور کردیم و توانسته‌ایم تحقق شعار سال را به صورت واقعی مطالبه کنیم؟ امسال یکی از جدی‌ترین دغدغه‌های قدس خراسان مطالبه‌های پیگیرانه در زمینه حل دست‌کم یک مسئله از شبکه مسائل حوزه‌های تخصصی اداره‌ها و نقش دادن به مردم در نهادها و سازمان‌هایی است که باید بسیج مردمی را سرلوحه خود قرار دهند تا جهش تولید رخ دهد. در نخستین گزارش از سلسله گزارش‌هایی که قرار است در آن‌ها عزم سازمان‌ها و نهادهای مختلف را زیر ذره‌بین ببریم و منتشر کنیم سراغ برخی مسئولان رفته‌ایم و درباره تحقق شعار سال و وعده‌هایی که در راستای حل یک مسئله از شبکه مسائل مجموعه خودشان می‌دهند با آن‌ها به گفت‌وگو نشسته‌ایم.

بخش خصوصی اداره‌کننده تولید در استان است

«یکی از مخاطبان اصلی شعار سال، اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان است» این را مدیرکل صمت خراسان رضوی عنوان کرد و ادامه داد: بیشترین سهم سرمایه‌گذاری در تولید توسط بخش خصوصی انجام شده و در استان تعداد معدودی شرکت و مراکز تولیدی دولتی حضور دارند و به نوعی بخش خصوصی توسعه‌دهنده و اداره‌کننده تولید در استان است و همچنین در خراسان رضوی تعداد زیادی واحد صنفی داریم که عمده آنان توسط بخش خصوصی سرمایه‌گذاری شده است و نقش مهمی در تولید استان دارند.

امیررضا رجبی تصریح کرد: از نظر حضور و مشارکت مردم می‌توان به عرضه سهام واحدهای تولیدی از طریق بورس، انتشار اوراق مشارکت، سرمایه‌گذاری جمعی و «شرکت پروژه» اشاره کرد که نقش مهمی در حوزه تولید دارند و به نوعی زمینه حضور مردم را در بخش تولید فراهم می‌کنند اما باید مجموعه واحدهای تولیدی این ابزارها را بشناسند و استفاده کنند و در سال گذشته زمینه‌هایی را برای آشنایی با بازار سرمایه و عمومی‌سازی اقتصاد آماده کرده‌ایم.

وی یادآور شد: یک نمونه مصداقی که با مشارکت مردم در سال گذشته پیش رفته و شاهد جهش تولید بودیم طرح مدیریت مصرف گاز در زمستان سال گذشته بود که میزان گاز صرفه‌جویی شده با مشارکت مردم را به واحدهای تولیدی اختصاص دادیم و همین عامل سبب شد تولید ما در سال قبل در واحدهای فولادی و صنعتی دچار کاهش نشود و حتی نسبت به سال قبل افزایش پیدا کند و این نمونه مشخصی از مشارکت مردم در جهش تولید بود.

مدیرکل صمت خراسان رضوی در تشریح ارزش سرمایه‌گذاری در بخش تولید گفت: باید به سمتی برویم که تولید برای عموم مردم و سرمایه‌گذاری در آن تبدیل به ارزش شود، مزایای اقتصادی و نگاه مردم به تولید ارزش‌مدارانه باشد و کسانی که در حوزه تولید سرمایه‌گذاری می‌کنند کمک به کارآفرینی را وجه خوب اجتماعی بدانند که در این زمینه نیاز به فرهنگ‌سازی داریم تا مردم به حضور در حوزه تولید تشویق شوند.

رجبی تأمین مالی واحدهای تولیدی را از جمله مشکلات این اداره کل برشمرد و اظهار کرد: در سال گذشته در بحث تأمین مالی طرح‌های توسعه‌ای و طرح‌های جدید دچار مشکل بودیم و امیدواریم امسال با همکاری شبکه بانکی و استفاده از ابزارهای جدید تأمین مالی بتوانیم این کار را به خوبی پیش ببریم و شاهد تثبیت سرمایه‌گذاری و رشد و توسعه آن که از اولویت‌های اداره کل صمت خراسان رضوی است، باشیم. 

وی پیگیری حل مباحث اکتشافات معدنی را از دغدغه‌های این اداره کل دانست و گفت: یکی از حوزه‌هایی که به طور جدی پیگیر آن هستیم حوزه اکتشافات معدنی استان است و قول می‌دهیم از طریق برگزاری کارگروه‌های تعامل و در صورت نیاز از طریق ماده ۲۴ مکرر که قانوناً اجازه می‌دهد موضوعاتی که در بحث توسعه مورد اختلاف است حل بشود به خوبی با سایر سازمان‌ها از جمله محیط زیست وارد تعامل شویم و مشکلات اکتشافات معدنی را حل کنیم.

شفافیت مالیاتی منجر به مشارکت مردمی می‌شود

مدیرکل امور مالیاتی خراسان رضوی درباره تحقق شعار سال در این اداره کل عنوان کرد: یکی از اهداف مهم اداره کل امور مالیاتی، دریافت مالیات بر اساس عدالت و بدون تبعیض بوده و تکریم مؤدیان مالیاتی و مبارزه با فرار مالیاتی از دیگر رویکردهای مهم این اداره کل در راستای اجرای قوانین مالیاتی در استان است و در سال جاری هم تلاش می‌کنیم با فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی قوانین مالیاتی، مؤدیان را از مزایای قانونی که شامل حال آنان می‌شود مطلع کنیم.

شاکررضا مریدی ادامه داد: به دنبال اجرای تبصره ماده ۱۰۰ قانون مالیات‌های مستقیم به عنوان یکی از اصول مهم مالیاتی هستیم. در این تبصره معافیت‌های خاصی برای مؤدیان مالیاتی تعریف می‌شود که اگر مشاغل براساس همین تبصره اقدام به خوداظهاری کنند نیاز به نگهداری دفاتر و ارسال اظهارنامه مالیاتی ندارند و امسال در راستای شعار سال و برای مشارکت بیشتر مؤدیان از این قانون، فروش تا سقف ۱۸میلیارد تومان در سال ۱۴۰۲ شامل تبصره ماده ۱۰۰ شده است.

وی اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان را در مشارکت مردم مؤثر دانست و افزود: مؤدیان محترم نیازی به ارسال اظهارنامه‌های مالیات بر ارزش افزوده و ارسال صورت معاملات فصلی موضوع ماده ۱۶۹ قانون مالیات‌های مستقیم ندارند.

مریدی به توضیح نحوه اجرایی شدن این قانون پرداخت و گفت: سازمان امور مالیاتی اظهارنامه‌های ارزش افزوده را به صورت پیش‌فرض در درگاه ملی مالیات بارگذاری کرده و مؤدیان می‌توانند با مراجعه به این درگاه، اظهارنامه پیش‌فرض زمستان ۱۴۰۲ را که تا پایان فروردین ماه سال جاری مهلت دارد، مشاهده و تأیید کنند که دیگر مورد رسیدگی قرار نمی‌گیرد و اگر نیاز به ویرایش داشته باشند آن را انجام و سپس تأیید کنند که کلیه اشخاص حقوقی و اشخاص حقیقی مشمول قانون ارزش افزوده و قانون بودجه و اشخاصی که سقف معاملات در ۶ماهه ۱۴۰۲ به مبلغ ۱۸میلیارد تومان رسیده باشد، می‌توانند از مشوق‌های این سامانه استفاده کنند و در صورتی که فروش نسیه باشد و دو طرف معامله آن را تأیید کنند تا زمان پرداخت وجه آن، مؤدیان مالیاتی نیاز به هیچ گونه تکلیف در خصوص پرداخت مالیات ندارند.

مشارکت مردم در ایجاد زیرساخت‌های آب و فاضلاب

مدیر عامل آبفا مشهد در بحث شعار سال دو موضوع را اولویت دانست و توضیح داد: یکی بحث تأمین خدمات پایدار بخش آب و بخش فاضلاب در شهر مشهد است تا این امکان برای ما فراهم باشد که خدمات پایدار را داشته باشیم و نکته دوم اینکه بتوانیم از ظرفیت بخش خصوصی و مشارکت مردم در بحث ایجاد زیرساخت‌های آب و فاضلاب مثل تولید پساب فاضلاب، ایجاد تصفیه‌خانه‌های فاضلاب و بازچرخانی آب استفاده و به بخش تولید کمک کنیم.

حسین اسماعیلیان ادامه داد: یکی از اقدام‌های بزرگی که در سال گذشته انجام شد انعقاد قرارداد به ارزش بیش از ۶هزار میلیارد تومان با مشارکت بخش خصوصی برای ساخت تصفیه‌خانه و اجرای بخشی از پروژه‌های تأمین آب کلانشهر مشهد به روش بیع متقابل بود. مقدمات ایجاد بسته اول این قرارداد از دو سال پیش شروع شد که با ظرفیت تولید ۵میلیون مترمکعب پساب در سال در اختیار بخش خصوصی به مدت ۲۸ سال قرار می‌گیرد، ضمن اینکه بخش خصوصی پساب را در اختیار بخش خدمات و تولید قرار می‌دهد که کمک بسیار مهمی در خصوص تأمین آب واحدهای تولیدی و صنعتی خواهد بود.

وی در تشریح برنامه‌های امسال عنوان کرد: یکی از برنامه‌های اصلی که امسال در دستور کار داریم این است که بتوانیم شرایط انجام سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و مشارکت مردمی را برای بسته دوم این گونه سرمایه‌گذاری‌ها که دو برابر ظرفیت قبل و حدود ۷۵میلیون مترمکعب است فراهم کنیم.

مدیر عامل آبفا مشهد در پایان گفت: چیزی که مردم در کنار ایجاد شرایط پایدار آب و خدمات فاضلاب می‌خواهند این است که بتوانند خدمات خودشان را به موقع دریافت کنند یکی از خدمات مورد تقاضا درخواست واگذاری انشعاب آب و فاضلاب است و ما تلاش می‌کنیم زمان اتصال انشعاب را که به صورت میانگین در حال حاضر ۱۵ روز است تا پایان سال به حداکثر سه روز پس از واریز وجه به صورت کامل برسانیم.

مولدسازی اموال هلال‌ احمر برای بهبود خدمات

مدیرعامل جمعیت هلال ‌احمر خراسان رضوی در خصوص وعده‌ای که برای رفع مسائل سازمان خود به مردم می‌دهد بیان کرد: با توجه به اینکه جمعیت هلال احمر یک دستگاه غیردولتی است تصمیم داریم با مولدسازی اموال اتکای این نهاد به منابع دولتی را کم کنیم و از این طریق هم در حوزه جذب، هم پرورش نیرو و تجهیز و توسعه خدمات بهتر عمل کنیم. 

محسن ذاکریان افزود: پیش‌بینی می‌کنم موضوع مولدسازی اموال تا پایان ۶ماهه نخست سال ۱۴۰۳ به بهره‌بردای برسد و این موضوع سبب رشد تقریباً چهار برابری درآمدهای استانی ما شود.

اتصال همه شهرستان‌های خراسان رضوی به پروژه فیبر نوری منازل و کسب و کارها

مدیر کل تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی منطقه شمال شرق کشور نیز درباره وعده برای رفع شبکه مسائل مجموعه خود توضیح داد: توسعه شبکه فیبر نوری برای افزایش سرعت اینترنت است که فکر می‌کنم با برنامه‌ریزی‌ها و اقدام‌هایی که صورت گرفته در سال ۱۴۰۳ همه شهرستان‌های خراسان رضوی زیر پوشش پروژه فیبر نوری منازل و کسب و کارها قرار بگیرند. 

محمد شمسایی با بیان اینکه پروژه فیبر نوری منازل و کسب و کارها یک پروژه ملی است از تلاش برای اجرای کامل این پروژه در خراسان رضوی تا پایان پاییز ۱۴۰۳ خبر داد و اضافه کرد: پس از اجرای این پروژه قرار است هر مشترکی درخواست اتصال به این شبکه را داشته باشد حداکثر در مدت یک ماه به شبکه متصل شود.

وی یادآور شد: در حال حاضر شهرستان‌های خراسان رضوی زیر پوشش شبکه فیبر نوری شرکت مخابرات هستند، شرکت مخابرات هم تک‌اپراتور است و رقابت برای افزایش کیفیت و کاهش هزینه وجود ندارد و هم به زمان مقید نیست هر جا نزدیک باشد سریع دسترسی را ایجاد می‌کند و هر جا دور باشد هزینه فیبر اختصاصی می‌گیرد و هزینه اتصال برای مشترکان در این شرایط خیلی بالاست اما در پروژه فیبر نوری منازل و کسب و کارها غیر از مخابرات در مشهد پنج اپراتور و در سایر شهرستان‌های استان سه اپراتور همزمان کار می‌کنند. 

حمایت از تولیدکنندگان، سرمایه‌گذاران و کارگران مهم‌ترین راهکار تحقق شعار سال است

مدیرکل تأمین اجتماعی خراسان رضوی نیز با بیان اینکه مردمی عمل کردن، نقطه قوت سازمان تأمین اجتماعی است، تصریح کرد: اساساً این سازمان را می‌توان مردمی‌ترین نهاد عمومی ایران نامید. تلاش ما استفاده از ظرفیت‌های مردمی برای خلق ارزش و غلبه بر مسائل و مشکلات است.

مهدی شفیعی خاطرنشان کرد: در سازمانی با ۴۵ میلیون مخاطب که دارای ارتباط و تعاملی به وسعت یک عمر با جامعه مخاطب خود از جمله بیمه‌شدگان، بازنشستگان و مستمری‌بگیران که بیش از ۵۴ درصد جمعیت کشور (در خراسان رضوی نیز تقریباً به همین میزان است) را زیر پوشش دارد، مردم قطعاً نقش اصلی و پررنگی در تصمیم‌ها و عملکرد آن دارند و سازمان تأمین اجتماعی بدون وجود مردم ماهیتی ندارد.

وی رشد تولید را در گرو توجه به دغدغه‌های کارفرمایان و کارگران که دو رکن مهم سازمان تأمین اجتماعی هستند دانست و ادامه داد: حمایت از تولیدکنندگان، سرمایه‌گذاران و کارگران مهم‌ترین راهکار استانی حمایت از شعار سال است.

مدیرکل تأمین اجتماعی خراسان رضوی بیان کرد: از جمله راهکارهایی که در راستای تحقق شعار سال مدنظر داریم؛ همکاری، تعامل و گفتمان مؤثر، کارآمد و خروجی‌محور با تشکل‌های کارگری و کارفرمایی استان و همچنین اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان به‌عنوان شبکه اثرگذار بر تولید استان است.

شفیعی شفاف‌سازی دستورالعمل‌ها و بخشنامه‌ها، اعتمادسازی متقابل از طریق برگزاری دوره‌های آموزشی، تسهیل دسترسی مخاطبان به خدمات سازمان با حفظ کرامت انسانی و حقوق شهروندی، گسترش تسهیلات قانونی برای شرکت‌های دانش‌بنیان، گسترش خدمات غیرحضوری سازمان و افزایش پوشش بیمه‌ای کارگران با فعال‌تر کردن بازرسی‌های کارگاهی را از دیگر راهکارهای این اداره کل در راستای تحقق شعار سال برشمرد.

وی خاطرنشان کرد: یکی از چالش‌های این سازمان فرار بیمه‌ای در ابعاد قشری (عدم شمول یا فقدان پوشش بیمه‌ای برخی اقشار)، بنگاهی (عدم دسترسی یا شناسایی بنگاه‌ها)، تعدادی (عدم ارسال فهرست تمامی پرسنل) و ریالی (عدم اعلام دستمزد واقعی) است که راهکار اساسی آن، گسترش بازرسی کارگاهی، بازرسی دفاتر قانونی و الکترونیکی کردن امور است و این موارد را در دستور کار قرار داده‌ایم.

خبرنگار: طاهره فجر داودلی - معصومه مؤمنیان - فریده خسروی  

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.