کارشناس اقتصادی گفت: بهترین راهکار برای مشارکت مردم در اقتصاد همراستا با رشد اقتصادی کشور، مسئله ساخت مسکن است و مسئله ساخت مسکن نیز باید مشارکت مستقیم مردم از طریق عرضه زمین توسط دولت و اعطا تسهیلات توسط شبکه بانکی به مردم باشد تا جهش تولید با مشارکت مردم رقم بخورد.

جلب مشارکت مردم در رشد اقتصادی کشور از محل ساخت مسکن با عرضه زمین توسط دولت

امیرحسین اقبالی با اشاره به اهمیت ساخت مسکن با مدل عرضه زمین و ساخت مسکن تک طبقه به عنوان یک راهکار کلیدی برای مشارکت مردم در توسعه اقتصادی کشور گفت: موضوع ساخت و ساز مسکن نقشی محوری در رشد اقتصادی و توسعه شهری کشورها ایفا می کند و پیامدهای مستقیمی بر مشارکت مردم، کیفیت زندگی و پیشرفت اقتصادی-اجتماعی دارد. در ایران، چالش تراکم جمعیت در شهرهای بزرگ مانند تهران و کرج، همراه با افزایش قیمت مسکن و محدودیت در دسترس بودن زمین شهری، بر نیاز مبرم به راه‌حل‌های نوآورانه تأکید می‌کند که مردم را برای مشارکت در ساخت و ساز مسکن، توسعه افقی شهر، تقویت می‌کند و باعث رشد اقتصادی شود.

وی ادامه داد: فقدان توسعه افقی شهر و تراکم بالای جمعیت در شهرهای بزرگ ایران، چالش های شهری قابل توجهی از جمله تراکم ترافیک، مسائل مربوط به مقرون به صرفه بودن مسکن و محدودیت در دسترس بودن زمین برای ساخت و سازهای مسکونی را ایجاد کرده است. تمرکز جمعیت در مراکز شهری مانند تهران منجر به افزایش قیمت مسکن، کمبود زمین و کاهش قابلیت زندگی شده و کیفیت زندگی ساکنان را تحت تاثیر قرار داده و توسعه پایدار شهری را با مشکل مواجه کرده است. برای مقابله با این چالش‌ها و باز کردن پتانسیل اقتصادی ساخت و ساز مسکن، افزایش مشارکت مردم در بخش مسکن، ترویج توسعه افقی شهر، و ایجاد فرصت‌هایی برای راه‌حل‌های مسکن مقرون‌به‌صرفه و پایدار ضروری است.

اقبالی با اشاره به رویکرد توسعه افقی شهرها در جهت جلب مشارکت مردم گفت: مفهوم توسعه افقی شهر نشان دهنده یک رویکرد استراتژیک برای باز کردن پتانسیل شهری، ترویج توزیع عادلانه زمین و تسهیل رشد شهری پایدار است. کشورهایی مانند ایران با شکستن انحصار مالکیت زمین، گسترش مناطق مسکونی و ایجاد انگیزه برای ساخت خانه‌های یک طبقه، می‌توانند چالش‌های تراکم بالای جمعیت، افزایش قیمت مسکن و محدودیت در دسترس بودن زمین در شهرهای بزرگ را کاهش دهند. ترویج توسعه افقی شهر نه تنها گزینه‌های مسکن را متنوع می‌کند، هزینه‌های ساخت و ساز را کاهش می‌دهد و مقرون به صرفه بودن مسکن را بهبود می‌بخشد، بلکه زندگی شهری را افزایش می‌دهد، برابری فضایی را ترویج می‌کند و گسترش متوازن شهر را تقویت می‌کند که منجر به یک محیط شهری فراگیرتر، انعطاف‌پذیرتر و پایدارتر می‌شود.

وی افزود: دولت ایران برای تشویق مشارکت مردم در ساخت و ساز مسکن و تقویت رشد اقتصادی، اقدامات پیشگیرانه ای را برای افزایش مساحت زمین مسکونی، تسهیل تامین زمین در استان های مختلف و ترویج توسعه مسکن در سراسر کشور انجام داده است. دولت با الزام افزایش حداقل 0.25 درصدی مساحت زمین مسکونی و ترویج ساخت خانه های یک طبقه، قصد دارد فرصت هایی را برای افراد برای ورود به بازار مسکن، دسترسی به گزینه های مسکن ارزان قیمت و کمک به گسترش بازار مسکن ایجاد کند.

اقبالی گفت: بهترین راهکار برای مشارکت مردم در اقتصاد همراستا با رشد اقتصادی کشور، مسئله ساخت مسکن است و مسئله ساخت مسکن نیز باید مشارکت مستقیم مردم از طریق عرضه زمین توسط دولت و اعطا تسهیلات توسط شبکه بانکی به مردم باشد تا به این ترتیب جهش تولید با مشارکت مردم رقم بخورد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.