یک کارشناس انرژی گفت: یکی از محورهای مهم در زمینه تداوم رشد اقتصادی کشور از محل بخش نفت و گاز، تمرکز بر مشارکت سرمایه‌های مردمی و توان بخش خصوصی در جهت توسعه میادین مشترک نفت و گاز است.

راهبرد ایران برای تداوم رشد اقتصادی بالا بین ۳۰ اقتصاد برتر دنیا چیست؟

فرشاد جامع کارشناس انرژی در رابطه با راهبرد ایران برای تداوم رشد اقتصادی بالا بین 30 اقتصاد برتر دنیا گفت: یکی از محورهای مهم در زمینه تداوم رشد اقتصادی کشور از محل بخش نفت و گاز، تمرکز بر مشارکت سرمایه‌های مردمی و توان بخش خصوصی در جهت توسعه میادین مشترک نفت و گاز است که دولت سیزدهم باید به صورت ویژه برای آن برنامه داشته باشد. رویکرد اصلی در تحقق این امر نیز در برنامه هفتم توسعه و تسهیل صدور مجوز به بخش خصوصی برای توسعه میادین مشترک با یک رابطه مالی جذاب فراهم شده است.

وی ادامه داد: با دعوت از شرکت‌های غیردولتی برای مشارکت در توسعه میادین نفت و گاز، ایران می‌تواند سهامداران بخش انرژی خود را متنوع کند، اتکا به منابع دولتی را کاهش دهد و پویایی‌های جدید بازار را معرفی کند که رقابت، نوآوری و کارایی را ارتقا می‌دهد. مشارکت شرکت‌های خصوصی و بین‌المللی در توسعه میدان فرصت‌هایی را برای همکاری، انتقال فناوری و اشتراک دانش باز می‌کند و اکوسیستم انرژی پویاتر و انعطاف‌پذیرتری را ایجاد می‌کند که به تقاضاهای بازار و روندهای جهانی پاسخ می‌دهد.

این کارشناس انرژی در مورد جلب مشارکت سرمایه‌گذاران خارجی با تسهیل صورت گرفته در برنامه هفتم توسعه گفت: سرمایه‌گذاری خارجی در صنعت نفت و گاز دسترسی به فناوری‌های پیشرفته، تکنیک‌های حفاری پیشرفته و راه‌حل‌های نوآورانه را به همراه دارد که می‌تواند کارایی، ایمنی و پایداری زیست‌محیطی فعالیت‌های اکتشاف و تولید را افزایش دهد. با مشارکت با شرکت‌های بین‌المللی، ایران می‌تواند از آخرین پیشرفت‌ها در تصویربرداری لرزه‌ای، اتوماسیون حفاری، مدیریت مخازن و تجزیه و تحلیل داده‌ها بهره مند شود و این کشور را قادر می‌سازد تا ذخایر دست‌نخورده را باز کند، نرخ تولید را افزایش دهد و هزینه‌های عملیاتی را بهینه کند.

وی ادامه داد: مشارکت شرکت های غیردولتی در توسعه نفت و گاز راه های جدیدی را برای گسترش بازار، تنوع بخشیدن و دسترسی به خریداران بین المللی محصولات انرژی ایران باز می کند. با همکاری با شرکای جهانی، ایران می‌تواند از شبکه‌ها، تخصص صنعت و بینش‌های بازار آنها برای گسترش ردپای صادرات خود، مذاکره در مورد توافق‌های تجاری مطلوب، و تنوع بخشیدن به پایگاه مشتریان خود، کاهش وابستگی به بازارهای سنتی و افزایش رقابت‌پذیری صادرات انرژی خود در بازار استفاده کند. عرصه جهانی

جامع با اشاره به مزیت‌های تسهیل صدور مجوز به بخش خصوصی برای توسعه میادین مشترک گفت: ورود سرمایه و تخصص خارجی به صنعت نفت و گاز ایران، این پتانسیل را دارد که پویایی تجارت انرژی کشور را متحول کند، تأثیر تحریم ها را خنثی کند و تاب آوری و پایداری بخش انرژی آن را افزایش دهد. ایران با شکستن انحصار توسعه میدانی، تشویق به مشارکت شرکت‌های غیردولتی و تسهیل سرمایه‌گذاری خارجی، می‌تواند چشم‌انداز تجارت انرژی خود را متحول کند. اولا از طریق مشارکت استراتژیک با شرکت های بین المللی، ایران به بازارها، کانال های توزیع و فرصت های تجاری جدید برای محصولات نفت و گاز خود دسترسی پیدا می کند. ثانیا ایران می‌تواند با تنوع بخشیدن به پایگاه مشتری، مذاکره در مورد توافق‌های قیمت‌گذاری منصفانه، و گسترش دامنه صادرات خود، تأثیر تحریم‌ها را کاهش دهد، نوسانات بازار را کاهش دهد و ثبات و قابلیت اطمینان تجارت انرژی خود را افزایش دهد و جریان درآمدی ثابتی را برای بودجه سالانه کشور تضمین کند. ثالثا  سرمایه‌گذاری خارجی در بخش نفت و گاز ایران، فناوری‌های پیشرفته، راه‌حل‌های دیجیتال و کارایی عملیاتی را به همراه دارد که می‌تواند فرآیندهای تولید را ساده‌سازی کند، هزینه‌ها را کاهش دهد و استفاده از منابع را با ترکیب فناوری‌های مدرن، سیستم‌های اتوماسیون و داده‌محور بهبود بخشد. با بینش فعالیت‌های توسعه میدانی، ایران می‌تواند بهره‌وری، پایداری و رقابت بخش انرژی خود را افزایش داده و خود را به عنوان بازیگر پیشرو در بازار جهانی نفت و گاز و جذب سرمایه‌گذاری و مشارکت بیشتر قرار دهد.

وی  گفت: استفاده از سرمایه‌گذاری خارجی، فناوری‌های مدرن و مشارکت‌های متنوع انرژی برای توسعه صنعت نفت و گاز ایران بدون اتکای صرف به منابع دولتی می‌تواند تاب‌آوری، بهره‌وری و رقابت‌پذیری بخش انرژی کشور را افزایش دهد. با تشویق مشارکت بخش خصوصی، تقویت رقابت در بازار و ترویج نوآوری در توسعه نفت و گاز، ایران می‌تواند یک اکوسیستم انرژی پویا، پاسخگو و پایدار ایجاد کند که باعث رشد اقتصادی، ایجاد شغل و پیشرفت فناوری می‌شود و کشور را به عنوان یک بازیگر پیشرو معرفی می‌کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.