یک کارشناس انرژی گفت: همکاری ایران و کشورهای آمریکای جنوبی در حوزه بازسازی پالایشگاه‌های نیمه‌فعال باید در بخش‌های دیگر نیز تکرار شود.

دانش‌بنیان‌های نفتی خط مقدم صادرات تجهیزات و فرآیندهای گلوگاهی صنعت انرژی به آمریکای‌ جنوبی

به گزارش قدس آنلاین، محمدعلی رنجبر کارشناس انرژی با اشاره به اهمیت به کارگیری روش‌های جدید برای تجارت نفت خام ایران و بی اثر کردن تحریم‌های خارجی اظهار داشت: بازار جهانی نفت خام یک اکوسیستم پیچیده و پویا است که ایران یکی از بازیگران اصلی آن از نظر منابع و ظرفیت تولید است. با این حال، در سال‌های اخیر، تحریم‌های اقتصادی و تنش‌های ژئوپلیتیکی مانع از توانایی ایران در بهره‌برداری کامل از پتانسیل نفت خام خود شده است. 

وی ادامه داد: یکی از راه حل های این مشکل ایجاد بازار جدیدی برای فروش نفت خام ایران با تکیه بر شرکت های دانش بنیان ایرانی و مشارکت با کشورهای آمریکای جنوبی برای بازسازی پالایشگاه های نیمه فعال آن‌هاست. شرکت های دانش بنیان ایرانی با تخصص خود در فناوری های پیشرفته می توانند نقشی محوری در ایجاد این بازار جدید داشته باشند؛ این شرکت ها دارای دانش، منابع و تجربه لازم برای توسعه و اجرای راه حل های نوآورانه برای تولید فناوری‌ها و تجهیزات مختص به پالایش نفت خام هستند. شرکت های دانش بنیان ایرانی با بهره گیری از تخصص خود می توانند به کشورهای آمریکای جنوبی در نوسازی و بهینه سازی پالایشگاه های موجود خود کمک کنند. 

نفت و گاز

رنجبر در ادامه با اشاره به تجربه موفق پالایشگاه‌داری فراسرزمینی ایران در قاره آمریکای جنوبی و لزوم تکرار این تجربه ارزشمند در دیگر زمینه‌ها، اظهار کرد: کشورهای آمریکای جنوبی به دلیل عدم سرمایه‌گذاری و همچنین تحریم‌های آمریکا علیه صنعت انرژی این کشورها، با سرمایه‌گذاری بالا و مستهلک شده زیرساخت‌های انرژی روبرو است این نه تنها کارایی فرآوری نفت خام را بهبود می بخشد، بلکه این کشورها را قادر می سازد تا محصولات پالایش شده با ارزش تری مانند بنزین، دیزل و سوخت هواپیما تولید کنند.

وی تصریح کرد: ایران به کمک سال‌های سال تحریم‌های غرب علیه صنعت نفت و گاز خود، در بخش پالایشگاهی به توانمندی بسیار خوبی رسیده بود که به کمک همین توانمندی‌ها نیز ایران به بازسازی و نوسازی پالایشگاه‌های نیمه‌فعال این کشورها اقدام کرد و حالا علاوه بر اینکه سهامدار این پالایشگاه‌های فراسرزمینی شده است؛ نفت خام ایران نیز بازار جدیدی پیدا کرده است. باید از این تجربه ارزشمند در بقیه زمینه‌ها نیز استفاده کنیم و به سمت توسعه همکاری‌ها در صنعت انرژی برویم.

میدان گازی میدان نفتی دکل نفتی دکل گازی

رنجبر با اشاره به اهمیت حضور ایران در بازار انرژی کشورهای آمریکای‌ جنوبی اظهار کرد: همکاری ایران و کشورهای آمریکای جنوبی در حوزه بازسازی پالایشگاه‌های نیمه‌فعال نه تنها باعث افزایش صادرات نفت خام ایران می شود، بلکه فرصت هایی را برای صادرات تجهیزات و فرآیندهای بومی سازی پالایشگاه ها ایجاد کرد. در بخش بعدی همکاری‌های استراتژیک ایران با کشورهای این منطقه باید تمرکز بر صنعت گاز و صنعت پتروشیمی این کشورها قرار گیرد. 

وی افزود: نیازمندی‌های متعدد و متنوع کشورهای این منطقه به تجهیزات و همچنین کاتالیست‌های ایرانی در صنعت پتروشیمی و همچنین نیاز روزافزون این کشورها به توسعه زیرساخت‌های گازی نظیر برداشت گاز و همچنین انتقال این گاز با استفاده از خطوط لوله و تقویت‌کننده‌های انتقالی گاز تا ابزار دقیق صنعت گاز از دیگر بازارهای مهم برای حضور شرکت‌های توامند ایرانی است که به توسعه روابط دیپلماتیک و همچنین اقتصادی با کشورهای این منطقه ختم خواهد شد.

این کارشناس انرژی در پایان گفت: ایران با به اشتراک گذاشتن فناوری‌ها و تخصص‌های پیشرفته خود با کشورهای آمریکای جنوبی می‌تواند خود را به عنوان یک بازیگر کلیدی در بازار جهانی انرژی نیز معرفی کند و راه‌حل‌های نوآورانه برای بخش‌های مختلف صنعت نفت و گاز نیز ارائه دهد. علاوه بر این، این همکاری همچنین بستری را برای شرکت‌های ایرانی ایجاد می‌کند تا حضور خود را در منطقه گسترش دهند و به طور بالقوه قراردادهای سودآوری را برای تامین تجهیزات، فناوری‌ها و خدمات به سایر کشورها در آمریکای جنوبی و فراتر از آن تضمین کنند.

منبع: خبرگزاری برنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.