۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۰۲:۱۰
کد خبر: 797576

دولت سیزدهم با توجه به شعار سیاست خارجی متوازن همزمان با تلاش‌هایش برای تقویت روابط با همسایگان و کشورهای منطقه، اعلام کرده است به دنبال توسعه مناسبات با کشورهای مختلف از جمله آمریکای لاتین است.

به گزارش قدس آنلاین، دولت سیزدهم با توجه به شعار سیاست خارجی متوازن همزمان با تلاش‌هایش برای تقویت روابط با همسایگان و کشورهای منطقه، اعلام کرده است به دنبال توسعه مناسبات با کشورهای مختلف از جمله آمریکای لاتین است.

این در حالی است که پیش از این رؤسای جمهوری برخی کشورها از جمله ونزوئلا، کوبا و نیکاراگوئه در ابتدای استقرار دولت رئیسی با ارسال پیام‌های تبریک جداگانه استقبال خود از این مسیر را اعلام کرده بودند.

از همین رهگذر به نظر می رسد حوزه انرژی این روزها می‌تواند به عنوان حلقه وصل عمل کرده و سبب شود روابط فیمابین ایران و دیگر کشورهای آمریکای لاتین تعمیق شود. در همین راستا ابتدای هفته گذشته جواد اوجی وزیر نفت بی سروصدا به برخی از کشورهای این حوزه جغرافیایی از جمله ونزوئلا و نیکاراگوئه سفر کرد و در راستای گسترش روابط در حوزه‌های دوجانبه و دیپلماسی انرژی با مقامات این کشورها به رایزنی و گفت‌وگو پرداخت؛ سفری که در میان هیاهوی اخبار عیدانه و همچنین افزایش قیمت آرد گم شد.

وزارت نفت ونزوئلا پس از انجام این دیدار با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد این سفر با هدف «تعمیق همکاری‌های دوجانبه» و «دستیابی به راهکارهایی برای غلبه بر تحریم‌های یک‌جانبه تحمیلی از سوی دولت ایالات متحده و متحدانش» انجام شده است. با وجود این، باید توجه داشت سفر اوجی به ونزوئلا، کشوری که دارای بالاترین ذخایر نفت خام دنیاست در میانه افزایش بهای جهانی نفت خام که به دلیل جنگ اوکراین روی داد، دارای پیام‌های بسیاری است. روابط دوجانبه میان دو کشور مهم تولیدکننده نفت جهان با حمایت رهبر فقید سوسیالیست «هوگو چاوز»  از سال ۱۹۹۹ تا ۲۰۱۳ و سپس در ادامه با پشتیبانی نیکولاس مادورو ادامه دارد و تقویت می‌شود و این روزها می‌تواند به عامل اتحاد تبدیل شده و جبهه غربی را بیش از پیش تحت فشار قرار دهد.

وزیر نفت در جریان سفر به نیکاراگوئه نیز با دانیل اورتگا، رئیس‌جمهوری، رئیس مجلس و وزیران انرژی و معادن، صنعت و تجارت، دارایی و اعتبارات عمومی و کشاورزی نیکاراگوئه گفت‌وگو کرد.

اوجی همچنین از بعضی تأسیسات نفتی کشورهای آمریکای لاتین بازدید کرد. محورهای مذاکرات و تفاهم‌نامه‌های توسعه و تولید از میدان‌های نفت و گاز، ارتقا و نوسازی پالایشگاه‌ها و بهره‌گیری از ظرفیت‌های پالایشگاهی، آموزش نیروی انسانی و کارشناسی در صنایع نفت، گاز و پتروشیمی، صدور خدمات فنی مهندسی و انتقال فناوری و توسعه بازارهای صادراتی نفت خام، میعانات گازی و فراورده‌های نفتی بود.

جمهوری اسلامی ایران نشان داده دوست دوران سخت است. اعزام چندین نفتکش به ونزوئلا در هنگام اوج جنگ اقتصادی ایالات متحده علیه کاراکاس ثابت کرد تهران دوستانش را رها نمی‌کند. امروز دولت‌های ضد امپریالیستی در حیات خلوت آمریکا به این حقیقت پی برده‌اند و می توان امیدوار بود همکاری‌ها در حوزه انرژی به مرور توسعه یافته و به زنجیره‌ای از تأمین منافع بین بخشی تبدیل گردد، موضوعی که قطعاً به سود طرفین بوده و می‌تواند سیاست‌های تحریمی ایالات متحده را بیش از پیش به ناکامی بکشاند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.