یکی از راهکارهای پربازده برای بی‌اثرسازی تحریم‌های نفتی، ساخت پالایشگاه‌های فراسرزمینی در کشورهای دیگر است.

خنثی‌سازی تحریم‌ نفتی با سهام‌داری در پالایشگاه‌های فراسرزمینی

به گزارش قدس آنلاین، یکی از راهکارهای پربازده برای بی‌اثرسازی تحریم‌های نفتی، ساخت پالایشگاه‌های فراسرزمینی در کشورهای دیگر است.

دولتمردان ایران نیز با درک ضرورت تلاش در راستای خنثی‌سازی تحریم‌های نفتی به سمت سیاست‌گذاری‌هایی مبنی بر تأسیس پالایشگاه‌های فراسرزمینی و ارائه خدمات فنی و مهندسی به کشورهای دیگر روی آورده‌اند. نمونه این تلاش را می‌توان در قراردادهایی دید که در سفر اخیر وزیر نفت به کشورهای آمریکای جنوبی با آن‌ها به امضا رسید. در گفت‌وگو با دو نماینده مجلس این موضوع را بررسی کرده‌ایم.

فروش تضمینی نفت و اخذ درآمدهای پایدار

محمدتقی نقدعلی نماینده مردم اصفهان در مجلس به خبرنگار قدس گفت: امروز راه‌های فروش نفت افزایش ‌یافته است. به‌طوری‌که می‌بینیم روسیه باوجود تعداد بالای تحریم‌های نفتی در حال فروش نفت خودش است. از زمانی که دولت آقای رئیسی روی کار آمد، خیلی از راه‌های فروش نفت که قبلاً گفته می‌شد ناممکن است، ممکن شد. ما به‌نوعی دچار خودتحریمی در فروش نفت بودیم. به این معنا که سخت‌گیری‌های بی‌مورد در وزارت نفت نمی‌گذاشت نفت به فروش برسد.

نقدعلی در ادامه گفت: تمامی فعالیت‌هایی که در عرصه فراسرزمینی می‌شود انجام داد ازجمله کشت فراسرزمینی یا ایجاد پالایشگاه‌های فراسرزمینی، بستری برای بالا بردن هم‌افزایی بین کشور ما با دیگر کشورهاست. یقیناً پالایشگاه‌های فراسرزمینی که در سفر وزیر نفت به کشورهای آمریکای جنوبی مورد توجه قرار گرفت می‌تواند به‌عنوان یک راه‌حل خوب برای بی‌اثرسازی تحریم‌های نفتی مطرح باشد. همان‌طور که در گذشته کشورهای دیگر در کشور ما سرمایه‌گذاری کرده‌اند ما هم می‌توانیم با سرمایه‌گذاری در دیگر کشورها از این فرصت‌ها و بسترها بهره‌برداری کنیم.

وی در ادامه با اشاره به همکاری‌های نظامی ایران، روسیه و ونزوئلا در آمریکای جنوبی گفت: این نشان‌دهنده‌ اقتدار ایران و روی گشاده برخی کشورهای آمریکای جنوبی به ماست. این کشورها دارای ظرفیت‌هایی هستند که می‌توانیم در زمینه ایجاد پالایشگاه‌های فراسرزمینی به آن‌ها توجه کنیم.

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: با ایجاد پالایشگاه‌های فراسرزمینی در کشورهایی مانند ونزوئلا می‌توانیم به تولید فراورده‌های نفتی اقدام کنیم و راه میانبری برای رسیدن به درآمدهای پایدار ارزی برای خودمان بسازیم. در این روش علاوه بر صادرات خدمات فنی و مهندسی، برای فروش نفت کشور نیز بازارسازی تضمینی صورت می‌گیرد که به خنثی‌سازی تحریم‌ها کمک و روابط کشورهای تحریمی را تقویت می‌کند.به گفته نقدعلی، تکیه بر توان داخلی در عرصه‌ فنی و تجهیزاتی که متأسفانه تاکنون آن را دست‌کم گرفته‌ایم، امروز خودش را نشان می‌دهد. دراین‌ارتباط می‌توان به توسعه میادین نفت و گاز در دولت سیزدهم در جنوب کشور اشاره کرد که سرمایه‌گذاری چند ده‌میلیاردی را رقم زد و اشتغال بالایی به وجود آورد. می‌توانیم این دانش فنی را در اختیار کشورهای دوست که هنوز به لحاظ توسعه دانش به سطح خوبی نرسیده‌اند قرار دهیم و از ثمرات آن بهره ببریم. همان‌طور که در گذشته کشورهای صنعتی توانسته‌اند با دانش فنی ما را مغلوب خودشان کنند، امروز ایران اسلامی با در اختیار داشتن دانش فنی و استفاده از آن در کشورهای دیگر می‌تواند مهار خیلی از عرصه‌های اقتصادی را به دست بگیرد.

شکستن تحریم‌ها یا بی‌اثر کردن آن؟

مهرداد ویس‌کرمی، نماینده لرستان در مجلس با اشاره به این موضوع که دو بحث مجزا شامل شکستن تحریم‌ها و بی‌اثر کردن آن‌ها را داریم، تصریح کرد: خام‌فروشی که متأسفانه در کشور ما به‌عنوان یک ‌رویه غلط طی سال‌های گذشته وجود داشته و بر اثر سوءمدیریت و کاهلی مدیران اتفاق افتاده، باید کنار گذاشته شود. اگر نفت را تبدیل به صنایع پتروشیمی کنیم، به‌طور طبیعی تحریم را خنثی کرده‌ایم. موضوع دیگر این است که وحدت و انسجام درونی در کشور می‌تواند در بی‌اثرسازی تحریم‌ها مؤثر باشد. این‌ گونه است که دشمن می‌فهمد فشارهایش اراده مردم را سست نکرده و آن‌ها را از ادامه مسیرشان دور نکرده است. دشمن تا زمانی فشار می‌آورد که احساس کند این فشار به لحاظ روانی اثر دارد. اگر بفهمد فشارهایش در رهاسازی آرمان‌های انقلاب توسط مردم تأثیر نداشته است، سرخورده می‌شود.

به گفته این نماینده مجلس، اقتدار نظامی و دفاعی کشور نیز در بی‌اثرسازی تحریم‌های دشمن مؤثر است و موجب می‌شود دشمن از تحریم‌ها دست بردارد. در سایه‌ این امنیت و اقتدار می‌توانیم روابط تجاری خود با کشورهای دیگر را گسترش دهیم.

وی ادامه داد: بازارهای خوبی در کشورهای اطراف وجود دارد و بستر مناسبی برای بی‌اثرسازی تحریم‌هاست. از سوی دیگر، از مزیت‌های کشور که به آن‌ها بی‌توجهی شده است، می‌توان بهره‌برداری کرد. مثلاً در بحث امنیت و خودکفایی غذایی خیلی قوی و خوب عم ل‌نکرده‌ایم. با توجه به ظرفیت‌های موجود می‌توانیم به سمت تولید نهاده‌های دامی در کشورمان حرکت کنیم و از این طریق بستر را برای سوءاستفاده‌ دشمنان از بین ببریم.

وی درخصوص ساخت پالایشگاه‌های فراسرزمینی به‌عنوان یک راهکار کوتاه‌مدت و پربازده تصریح کرد: همکاری در این حوزه با کشورهای دیگر یکی از روش‌هایی است که دیگر کشورها نیز تجربیات خوبی در آن دارند. شاید بتوان این نوع همکاری‌ها را با شرکت‌های چندملیتی مقایسه کرد. شرکت‌هایی که در یک کشور مستقر شده‌اند اما سهامداران آن‌ها از کشورهای متفاوت هستند. پالایشگاه‌های فراسرزمینی در سایه‌ برقراری ارتباط با دیگر کشورها می‌توانند اثر جدی در خنثی‌سازی تحریم‌ها داشته باشند و یکی از بهترین گزینه‌ها برای کشورهای تحت تحریم به شمار می‌رود. با استفاده از این روش درواقع ما از ظرفیت کشورهای دوست برای بی‌اثر کردن تحریم‌ها استفاده می‌کنیم.

ویس‌کرمی توضیح داد: در حال حاضر تلاش‌های خوبی در راستای ساخت پالایشگاه‌های فراسرزمینی در حال انجام است، اما متأسفانه به‌ویژه در دولت قبل از برخی ظرفیت‌های موجود ازجمله فرصت‌هایی که در کشور سوریه در زمینه معادن داشتیم، به‌خوبی استفاده نشد. پالایشگاه‌سازی هم در داخل کشور و هم در خارج از مرزها می‌تواند در خنثی‌سازی تحریم‌ها نقش مهمی داشته باشد.

خبرنگار: مهدی پناهی

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.