محله قدیمی جوادیه بجنورد با ۸ هزار نفر جمعیت یکی از محله‌های کم برخوردار این شهر محسوب می‌شود که از مشکلات متعدد شهری از جمله عدم دسترسی به امکانات شهری و به تبع آن بروز آسیب‌های اجتماعی رنج می‌برد.

محرومیت در ۵۰۰ متری بجنورد

فقر خدماتی در سایه شهر
 یکی از اهالی این منطقه در گفت‌وگو با خبرنگار ما می‌گوید: ساکنان این منطقه بیش از ۴۰ سال است که در این مکان سکونت دارند. افرادی که سال‌ها پیش روستاهایشان را برای زندگی در شهر ترک کردند. اکنون رنج و مشکلات مردم را می‌توان با مشاهده خیابان‌ها، معابر و... دید. آن‌قدر مشکل در این منطقه وجود دارد که هرچه از آن بگوییم باز هم کم گفته‌ایم.
تیمور اسدی، خاکی بودن برخی کوچه‌ها و مشکلات بهداشتی، نبود شغل برای فرزندان، معضلات اجتماعی همچون اعتیاد، نبود شبکه آب و فاضلاب شهری، نبود امکانات اولیه برای زندگی و... را عمده‌ترین مشکلات این منطقه عنوان می‌کند.
وی از فقر امکانات فرهنگی، خدمات شهری و وجود معضلات اجتماعی و ناامنی در این منطقه به خصوص در انبارهای ضایعاتی گلایه‌مند است و اظهار می‌کند: وجود انبارهای ضایعاتی در این منطقه علاوه بر بوی نامطبوع به خصوص در تابستان، وجود معتادان متجاهر نیز در این منطقه موجب شده خانواده‌های ما احساس ناامنی داشته باشند و بارها این مشکلات را به گوش مسئولان رسانده‌ایم؛ اما گویا مسئولان، جوادیه را فراموش کرده‌اند.
وی با اشاره به آسفالت نامناسب برخی کوچه‌ها و معابر می‌گوید: متأسفانه با کمترین بارش برف و باران، کوچه پسکوچه‌های محله جوادیه دچار آب گرفتگی و گل‌آلودگی می‌شود و ساکنان این منطقه برای تردد در کوچه‌ها با مشکلات فراوانی روبه‌رو می‌شوند. در برخی از معابر و خیابان‌ها آسفالت‌ها بر اثر رهاسازی آب منازل و بارندگی‌ها کاملاً تخریب شده و بارها موجب خسارت به جلوبندی خودروها شده است.
یکی از بانوان این منطقه از ناعدالتی خدمات شهری و اجتماعی در منطقه جوادیه گلایه‌مند است و می‌گوید: وسایل نقلیه عمومی به دلیل عریض نبودن کوچه و خیابان‌های اصلی به انتهای محله رفت و آمد ندارند و بسیاری از خانواده‌ها مجبورند مسافت زیادی را برای رسیدن به محل سوار شدن خودروهای مسافرکش طی کنند که با توجه به نبود امنیت، هر لحظه امکان تهدید برای خانواده‌ها وجود دارد.
مریم علیزاده با بیان اینکه رفت و آمد زنان و کودکان بدون حضور یک مرد در تاریکی شب در کوچه‌ها ناامن است، می‌افزاید: حضور خرده‌فروشان مواد مخدر موجب شده آسیب‌های اجتماعی در این منطقه افزایش پیدا کند و نمی‌توانیم خانه و فرزندانمان را تنها بگذاریم.

جولان ‌آسیب‌های اجتماعی
مدیر محله جوادالائمه(ع) بجنورد نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ما می‌گوید: محله حضرت جوادالائمه(ع) بجنورد کمتر از ۵۰۰ متر با مرکز شهر فاصله دارد؛ ولی به لحاظ خدمات شهری کیلومترها فاصله دارد.
شجاعی اظهار می‌دارد: در این محله با وجود آسیب‌های اجتماعی و بافت فرسوده‌ای که دارد، با حضور افرادی دلسوز تا حدودی توانسته‌ایم برخی مشکلات آن را رفع کنیم.
وی می‌افزاید: در حال حاضر وجود تنها پارک این محله که جوابگوی ظرفیت این محله هم نیست و روشنایی کافی نیز ندارد، متأسفانه به محلی برای خرید و فروش مواد مخدر و بازی‌های شرطی تبدیل شده؛ محله‌ای که خود دارای آسیب‌های اجتماعی است. وجود چنین محلی نیز بر این مشکلات دامن زده است.
وی می‌گوید: عمده‌ترین مشکلات منطقه جوادیه بجنورد، مشکلات زیرساختی اعم از آسفالت نامناسب، عدم تعریض خیابان اصلی، وجود خانه‌سرای مهر(گرمخانه شهرداری)، حضور معتادان متجاهر، فروشندگان مواد مخدر، عدم برخورداری محله از شبکه آب و فاضلاب شهری و خدمات حمل و نقل عمومی است که در این زمینه هیئت اندیشه‌ورزان محله حضرت جوادالائمه(ع) (جوادیه بجنورد) با استاندار خراسان شمالی برای رفع این مشکلات دیداری داشتند.
شجاعی می‌افزاید: در این جلسه با دستور استاندار برای تعریض خیابان اصلی مقرر شد نامه‌ای مبنی بر طراحی نقشه تفصیلی محله به خصوص معابر اصلی ارسال شود و شهرداری نیز موافقت اهالی محله را برای بازگشایی معابر اصلی بگیرد تا وسایل نقلیه عمومی از جمله اتوبوس و تاکسی زرد به انتهای محله عبور و مرور داشته باشند.

تشدید محرومیت طبقه کم‌برخوردار
وی در ادامه در خصوص وجود انبارهای ضایعاتی و جمع‌آوری این انبارها نیز می‌گوید: حضور معتادان متجاهر در این مکان‌ها حس ناامنی برای اهالی این منطقه فراهم کرده که استاندار خراسان شمالی در این زمینه دستور دادند شهرداری نسبت به جمع‌آوری انبارهای ضایعاتی اقدامات لازم را انجام دهد تا در کوتاه مدت از چنین معضلات و آسیب‌هایی دور شویم.
مدیر محله جوادالائمه(ع) همچنین به عدم برخورداری محله از شبکه آب و فاضلاب شهری اشاره می‌کند و می‌افزاید: با توجه به اینکه این پروژه در برنامه بلندمدت، نیازمند تأمین اعتبار است، استاندار خراسان شمالی تأکید کرد در بحث مطالعاتی این پروژه ورود پیدا کرده و در اولویت قرار خواهد داد.
شجاعی ادامه می‌دهد: یکی از موضوعاتی که مردم این منطقه با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، حق انشعاب شبکه آب و فاضلاب است که بابت هر انشعابی هر مشترک باید مبلغی بیش از ۴‌میلیون تومان پرداخت کند و با توجه به اینکه بیشتر اهالی این منطقه قشر کم درآمد هستند و پرداخت این هزینه به صورت یکجا و دو قسط برای اهالی میسر نبود، استاندار خراسان شمالی دستور داد این هزینه به صورت تدریجی روی فیش‌های آب این مشترکان محاسبه شود.
استاندار خراسان شمالی نیز با تأکید بر ضرورت توانمندسازی روستاها و بازآفرینی محلات کم‌برخوردار استان و اهمیت زیباسازی این محلات می‌گوید: بازگشایی معابر اصلی محله جوادیه در کنار فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی و ایجاد اشتغال با حمایت از مشاغل خانگی می‌تواند به عنوان یک نقشه راه برای این محلات تعریف شود.
حسین نژاد می‌افزاید: با توجه به اعتبارات اندک کشور برای توسعه محلات کم برخوردار، اگر مشارکت مردمی در این مسیر رخ دهد بدون شک توسعه سریع‌تر انجام می‌شود. وی حضور میدانی افراد دلسوز با اشراف کامل به اطلاعات و تخصص‌های لازم در محلات کم‌برخوردار را قابل تقدیر دانست و اظهار می‌کند: در یک بازه زمانی یک ساله می‌توان بازخورد آن را مشاهده کرد.
گفتنی است دوم تیر ماه سال جاری حجت‌الاسلام و المسلمین ابراهیم رئیسی در سفر خود به خراسان شمالی در محله جوادیه بجنورد حضور یافت و با اشاره به محرومیت‌زدایی و مقابله با آسیب‌های اجتماعی بر ضرورت انجام فریضه امر به معروف و نهی از منکر در جامعه با محوریت تذکر به دستگاه‌های اجرایی برای انجام هر چه بهتر وظایف خود تأکید کرد و گفت: فرهنگ غنی دینی ما به آحاد جامعه متذکر شده که در مقابل تخلفات، کوتاهی‌ها و ترک فعل مسئولان و مدیران جامعه نباید بی‌تفاوت باشند و در اصلاح این مسیر مسئولیت دارند.

خبرنگار: سمانه محمدزاده ثانی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.