«قیام امام حسین(ع) در روز عاشورا»؛ همین یک جمله با تعداد معدودی از کلمات نشان می‌دهد یک قیام هر چند که هزار و ۴۰۰سال از آن گذشته باشد، چقدر حرف برای گفتن و شنیدن دارد.

اصلاح جامعه مهم‌ترین پیام عاشوراست

به گزارش قدس آنلاین، نهضت امام حسین(ع) گنجینه‌ای سرشار از پیام برای جویندگان حق و حقیقت است. آزادگانی که با بازخوانی این قیام درصدد اصلاح جامعه اسلامی و قرار دادن آن در جهت اهداف سیدالشهدا(ع) برمی‌آیند. آیت‌الله محمدحسن اختری مدیرعامل بنیاد بین‌المللی عاشورا در گفت‌وگو با ما از پیام‌های عاشورا می‌گوید؛ از انعکاس آن‌ها در زیارت عاشورا حرف می‌زند و از قصه‌ای سخن می‌گوید که شنیدنش از هر زبانی، حکایت شنیدن قصه‌ای نامکرر است. 

جناب اختری، این همه تأکید بر حب امام حسین(ع) و زیارت ایشان در روایت‌ها از کجا نشأت می‌گیرد؟
خداوند فرمود: هر که امام حسین(ع) را دوست بدارد، مرا دوست داشته است، این موضوع نشان‌دهنده اهمیت ارادت و محبت بندگان خدا نسبت به اباعبدالله(ع) در نزد پروردگار است.
ما با علاقه‌مندی و ارادت به امام حسین(ع) یک عمل صالح و حسنه انجام داده‌ایم و وقتی در محرم و صفر برای ایشان مراسم عزاداری برگزار می‌کنیم یا پرچمی نصب می‌کنیم یا کارهای دیگری را برای عزاداران انجام می‌دهیم در صحیفه اعمال ما، این موضوع به عنوان یک عمل پسندیده ثبت می‌شود، زیرا از طریق امام حسین(ع) به همه ائمه اطهار(ع) متصل می‌شویم، اعلام بیعت کرده، با امام زمان(عج) ارتباط می‌گیریم و آمادگی برای ظهور ایشان را پیدا می‌کنیم.
این نهضت با وجود اینکه هزار و ۴۰۰ سال پیش رخ داده، اما ویژگی‌هایی از جمله زنده و پویا بودن همراه با نقش‌آفرینی در زندگی اجتماعی مردم و یک هدایتگر و روشنگر برای همه ماست را دارد.

انتقال پیام‌های عاشورایی که متعلق به زمان و مکان خاصی نیست، چگونه باید انجام شود؟
اگر همان طور که رهبر معظم انقلاب از مداحان، شاعران، مبلغان، گویندگان و... خواسته‌اند که آن‌ها پیام‌های عاشورا را طوری به مردم منتقل کنند که آن‌ها مضامین عاشورا و قیام امام حسین(ع) را درک کنند، اینجاست که می‌توانیم ادعا کنیم، پیام‌های نهضت امام حسین(ع) در جامعه نمود پیدا می‌کند.
قرار نیست در مراسم عزاداری فقط مردم با شنیدن روضه‌خوانی‌ها و مداحی‌ها گریه کنند، بلکه لازم است آن‌ها این مضامین را درک کرده و در زندگی خود اجرا کنند.

جامعه امروز نیازمند چه پیام‌هایی از نهضت امام حسین(ع) است؟
اینکه علت قیام عاشورا چیست، اطلاع از جزئیات چگونگی این قیام و اطلاع از دستاوردهای آن از جمله موضوعات مهمی است که برای درک آن باید از جزئیاتش مطلع باشیم.
موضوعاتی از جمله شرایط زمانی، مکانی، وضعیت اقتصادی، فرهنگی و سیاسی امام حسین(ع) در کنار اهداف ایشان از قیام روز عاشورا باید برای مردم تبیین شود.

بهترین منبع برای دریافت پیام قیام سیدالشهدا(ع) و علت آن چیست؟
بهترین دلیل، منبع و اساسی‌ترین سند؛ سخنان ایشان در شرایطی از جمله اینکه وقتی از امام حسین(ع) خواسته شد با یزید بیعت کنند، زمانی که ایشان از مدینه خارج شدند، هنگامی که ایشان مجبور به ترک مدینه شدند، پاسخ‌های امام حسین(ع) به افرادی که در مسیر از علت قیام ایشان سؤال می‌پرسیدند و حتی زمانی که ایشان در مسیر مدینه به عراق برای جماعتی که همراهشان بودند، سخنرانی داشتند.

مهم‌ترین پیام قیام عاشورا را چه می‌دانید؟
اصلاح جامعه مهم‌ترین پیام قیام عاشوراست، امام حسین(ع) در جملات و بیانات مختلف فرمودند، حرکت و قیام من به خاطر این است که جامعه در نگرانی عمومی قرار دارد، اختلافات و مشکلات در جامعه موجب ایجاد فضایی شده که از مسیر حق به مسیر باطل رفته‌ایم، بنابراین با قیام خود می‌خواهم این انحراف مسیر را اصلاح کنم.
در واقع امام حسین(ع) می‌خواستند، جامعه‌ای که پیامبر(ص) برای ساختنش تلاش و زحمت بسیاری کشیده‌اند و در آن زمان به انحراف کشیده شده بود را اصلاح کنند.
ایشان بارها تأکید کردند که می‌خواهند جامعه امت اسلامی را اصلاح کنند تا مشکلات و انحرافات ایجاد شده را رفع کنند و برای اجرای این موضوع باید جامعه را صالح می‌کردند.
در واقع پیام امام حسین(ع) این است که افراد خداخواه، دیندار، مؤمن و... به افرادی که زیر ظلم و ستم قرار گرفته‌اند، کمک کنند و آن‌هایی که در ظلمت قرار گرفته‌اند به روشنایی و نور 
برگردانده شوند. 

چگونه می‌توان جامعه را بر اساس قیام امام حسین(ع) و پیام آن اصلاح کرد؟
در جامعه ما حاکمیت، قوانین و اجرای آن اسلامی است، اما انحرافاتی نیز مانند خلاف، اختلاس، ناشایستگی، ناهنجاری‌ها، دروغ، گران‌فروشی و... وجود دارد، راهکار رفع این ناهنجاری‌ها و اصلاح جامعه این است که به ترویج امر به معروف و نهی از منکر در جامعه بپردازیم، پیام‌های نهضت عاشورا و امام حسین (ع) را درک کرده و در زندگی اجتماعی خود اجرایی کنیم.

در پایان چرا امام زمان(عج) به قرائت زیارت عاشورا تأکید بسیار داشته‌اند؟
آنچه اهمیت دارد اصل زیارت است، اینکه چگونه زیارت کنیم و در مرحله بعد چه صحبت‌هایی در این دیدار با ائمه اطهار(ع) و پروردگار داشته باشیم، از جمله مهم‌ترین نکاتی است که باید در زیارت به آن توجه کنیم.
از سوی دیگر سیره و حرکت امام حسین(ع) بزرگ، تاریخی و سرشار از پیام‌هایی است که باید به هر نسلی منتقل شود، قیام ایشان باید به عنوان یک الگو مورد توجه همه مردم قرار بگیرد، زیرا در این قیام ما با دفاع از مظلومان، فداکاری، اسوه شهادت در راه خدا و... بیشتر آشنا می‌شویم.
در زیارت‌ها علاوه بر آشنایی با اهل بیت(ع) و نفرین و لعنت بر جنایتکارانی که ائمه اطهار(ع) را به شهادت رساندند، با امام حسین(ع) و سایر ائمه اطهار(ع) اعلام بیعت می‌کنیم و معرفت پیدا کرده، شهادت می‌دهیم که اهل بیت(ع) پسران پیغمبر(ص) هستند، شهادت می‌دهیم که آن‌ها را قبول داشته و نسبت به ائمه اطهار(ع) عرض ارادت و علاقه می‌کنیم، همه این موارد در زیارت عاشورا نیز وجود دارد، فضائل زیارت به تنهایی زیاد است، اما فواید و فضائل قرائت زیارت عاشورا نیز بسیار بوده که باید با مطالعه آن به ویژه در محرم و صفر از این فضائل 
بهره‌مند شویم. 

خبرنگار: مهدیه قمری

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.