۱۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۳:۱۰
کد خبر: 811632

پس از انتشار خبر افزایش خرید نفت ایران توسط دولت ترکیه برای رسیدن به سقف مبادلات ۳۰ میلیارد دلاری، حالا خبر استقبال لبنانی‌ها از نفت ایرانی مطرح شده است.

۱۵ دستاورد صادرات نفت ایران به لبنان

وزیر انرژی دولت پیشبرد امور لبنان روز گذشته، در دیدار با یک مسئول آمریکایی تأکید کرده اگر پیشنهاد ارسال سوخت ایران به بندر بیروت رسمی شود، ما نمی‌توانیم هیچ‌گونه بخششی در این راستا را نپذیریم.
ولید فیاض، وزیر انرژی دولت پیشبرد امور در لبنان به آموس هوکشتاین، میانجی آمریکایی در خصوص بحران سوخت این کشور اعلام کرده است ما از حمایت نفتی ایران استقبال می‌کنیم. پیش‌تر جبران باسیل، رئیس جریان آزاد ملی لبنان در گفت‌وگو با شبکه المنار تأکید کرده بود با وجود امضای قرارداد با مصر و اردن تصمیم سیاسی آمریکا مانع رسیدن برق و گاز به لبنان می‌شود. دولت کویت نیز درخواست دولت لبنان برای خرید ۱۰۰درصد نیاز سوختی این کشور را بی پاسخ گذاشت و این نیز مسبب استمرار بحران  انرژی در لبنان گردید.
در هفته‌های اخیر نیز، رسانه‌های غربی به دنبال برهم زدن میانه‌ جمهوری اسلامی و دولت لبنان بودند، از یک سو ایران را به اهدای نفت رایگان متهم می‌کردند و از سوی دیگر از اینکه دولت لبنان براثر بحران سوخت سقوط نکرده است، سخت نگران بودند. حال آنکه درست است که مبادله نفت بین ایران و لبنان رسمیت ندارد، اما قطعاً رایگان نیست. رسانه یهودی هاآرتص بارها اعلام کرده حضور ایران در بازار انرژی لبنان چالش جدی‌ای بیخ گوش صهیونیست‌هاست که بر مشکلات آن‌ها می‌افزاید. 
بر اساس گزارش‌های منتشر شده از سوی رسانه‌های غربی ، واردات سوخت لبنان از ایران ۱۵ نتیجه مستقیم دارد که در ابعاد تاکتیکی و راهبردی قابل بررسی است. در حوزه داخلی لبنان می‌توان گفت پس از ترسیم معادله سید حسن نصرالله برای کشتی‌های ایرانی که آن‌ها را به‌مثابه حاکمیت لبنان اعلام کرد، حزب‌الله به‌عنوان یک نیروی فعال وارد عرصه بین‌المللی و آب‌های منطقه می‌شود؛ آن هم در حالی که دولت لبنان در حل بحران سوخت این کشور شکست خورده و مهره‌های داخلی واشنگتن کنار سفارت آمریکا برای تشدید محاصره علیه مردم لبنان عمل می‌کنند، همین امر خطر بزرگی برای دولت آمریکا و به‌دنبال آن رژیم صهیونیستی به‌شمار می‌رود.
 در بعد استراتژیک، واردات سوخت از ایران به‌معنای شکستن محاصره غرب ضدلبنان است و بر این نکته تأکید می‌کند کشورهای شرق می‌توانند محاصره آمریکا ضدکشورها را بشکنند و از معادله‌های جدیدی برای سرمایه‌گذاری اقتصادی در لبنان استفاده کنند، علاوه بر ایران کشورهایی همچون چین و روسیه نیز می‌توانند پس از این، نقش فعالی در سطح اقتصادی لبنان ایفا کنند. واردات سوخت از ایران به لبنان اعتبار آمریکا را از دو جهت درهم می‌شکند؛ در وهله نخست بازارهای بیشتری برای سرمایه‌گذاری ایران باز می‌شود که بعد از شکست محاصره ونزوئلا اکنون محاصره لبنان را نیز شکسته است، در وهله بعدی حرکت کشتی‌های ایرانی به‌سمت لبنان به‌معنای آن است که حزب‌الله محاصره آمریکا ضد ایران را نیز شکسته است.
لبنان در حال حاضر با یک بحران مالی عظیم دست و پنجه نرم می‌کند. از ماه اکتبر سال گذشته بدین سو، پوند لبنانی حدود ۸۰درصد ارزش خود را از دست داده است.
این اتفاق معادله جدیدی را به رژیم صهیونیستی تحمیل می‌کند، به‌طوری که آن‌ها دیگر نمی‌توانند حتی به تعرض به کشتی‌های ایرانی که به‌سمت لبنان حرکت می‌کنند فکر کنند. بر این اساس مسئله واردات سوخت از ایران به لبنان تبدیل به یک چالش جدی برای صهیونیست‌ها می‌شود که مدت‌ها محافل امنیتی و سیاسی آن را درگیر خواهد کرد.اگرچه سید حسن نصرالله، دبیر کل حزب الله پیش از این تهدید کرده بود به هرگونه تجاوز به این نفتکش‌ها پاسخ خواهد داد، اما بدون تردید، اسرائیل و مصر در حال بررسی چگونی اقدام علیه روابط نفتی تهران و بیروت هستند.
واردات سوخت از ایران توسط حزب‌الله یا دولت لبنان یک تصمیم تاریخی و سرنوشت‌سازاست، نه‌تنها برای لبنان بلکه برای کل منطقه  که نتایج اخلاقی و مادی آن در آینده نزدیک روشن می‌شود. 

خبرنگار: حسین محمدی اصل

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.