درگیری روز گذشته مرزی بین نیروهای مرزبانی کشورمان با برخی نیروهای طالبان در منطقه مرزی هیرمند خوشبختانه بدون هیچ تلفاتی به پایان رسید.

دیوارهای مرزی اصلاح شود

در این درگیری‌ها نیروهای طالبان گلوله‌هایی به سمت منازل حاشیه شرقی شهر دوست‌محمد شلیک کرده‌ و ‌به گفته رسانه‌های طالبان یکی از نیروهای آن‌ها کشته شده است. به گفته خبرنگاران حاضر در منطقه، این درگیری پس از تلاش برخی نیروهای طالبان برای افراشتن پرچم طالبان در منطقه‌ای که خاک افغانستان نبوده، رخ داده و سپس متوقف شده است. 

مرزبانان افغانستانی توجیه نیستند!
محسن اسلام زاده کارشناس و مستند ساز حوزه افغانستان در گفت‌وگو با قدس با اشاره به مراعات نشدن خط مرزی ایران و افغانستان توسط نیروهای طالبان گفت: نیروهای طالبان به دلیل توجیه نبودن از خط مرزی، تصور می‌کنند دیوار ساخته شده، مرز بین ایران و افغانستان است، حال آنکه چنین نیست و در ماه‌های گذشته نیز مسئولان مرزبانی ایران سعی کرده‌اند آنان را نسبت به موضوع توجیه کنند. با این حال برخی نیروهای طالبان با وارد شدن به همین منطقه سعی می‌کنند روی کپری که در این محدوده (بین دیوارها و رودخانه) قرار دارد، پرچم طالبان را نصب کنند که با واکنش متناسب نیروهای ایرانی مواجه می‌شوند و این مسئله منجر به تبادل آتش میان طرفین می‌شود.

عفو عمومی طالبان در انتظار پناهجویان 
وی بااشاره به اظهارنظر سهیل شاهین از مقامات طالبان مبنی بر شکل گیری ثبات سیاسی در این کشور گفت: در آستانه یک‌سالگی طالبان، شاهد حاکمیت کامل این دولت بر کل افغانستان هستیم. این دولت با اعمال قانون با تخطی‌گران از دستورات دولت مرکزی از جمله مولوی مهدی برخورد کرده است و در سفر اخیر من به شرق افغانستان، همه چیز در امنیت بود و شرایط مدیریت شده است. وی اضافه کرد: بانیان و کابل از شرایط بهتری نسبت به قبل برخوردار بودند و نیروهای طالبان لباس جهاد از تن در آورده و با لباس پلیس، تأمین امنیت اجتماعی این کشور را در دستور کار دارند. دولت طالبان از طریق کمیسیون ویژه‌ای اقدام به اعلام عفو عمومی و دعوت از پناهجویان کرده که می‌توان به بازگشت سردار نظام الدین قیصاری از بزرگان ایل ازبک به افغانستان در روزهای گذشته به این کشور اشاره کرد. امروز تنها چالشی که متوجه طالبان است بحث به رسمیت شناخته شدن از سوی دیگر دولت‌های جهان است. 
 دکتر بهرام زاهدی، مدیر کارگروه مطالعات افغانستان در مؤسسه مطالعات راهبردی اندیشه‌سازان نور نیز با بیان اینکه دولت افغانستان به یک اقتدار نسبی در حوزه حکومت‌داری رسیده است، رشد مراودات خارجی غیر رسمی این دولت را یکی از شواهد ثبات سیاسی در افغانستان دانست.
 وی افزود: در فروردین گذشته وزیر خارجه چین و دستیار ویژه رئیس دولت روسیه و همچنین رئیس بزرگ‌ترین شرکت انرژی چین(سی ان پی سی) به کابل رفته و روابط جدید شکل گرفته است. ایران اسلامی نیز باید با سیاست خردمندانه از ثبات سیاسی افغانستان انتفاع کند. 

تکانه‌های پایان مدیریت ملوک الطوایف در افغانستان
این کارشناس سیاسی خاطرنشان کرد: دیوار ۳۰ کیلومتری بین ایران و افغانستان همواره محل چالش بوده است. البته در اردیبهشت سال جاری نشست تایباد بین مقامات مرزی ایران و مسئول سرحدات افغانستان مثمر ثمر بود، اما بروز چالش‌های کوتاه بین مأموران مرزی ایران عزیز و کشورهای همسایه نیازمند پایش مستمر است. نیروهای طالبان باید نسبت به مناسبات مرزی با ایران توجیه باشند و رفتار صحیح به آن‌ها آموزش داده شود. طالب‌ها به شیوه‌های سنتی مرزبانی می‌کنند، به همین خاطر کنش‌های مستقلانه از آن‌ها سر می‌زند. امروز با پایان حکومت ملوک الطوایفی در افغانستان به مرور شاهد حکم‌فرمایی نظم یکدست بر این کشور خواهیم بود.

خبرنگار: حسین محمدی اصل

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.