همزمان با اظهارنظر مقامات غرب و آمریکا درباره توان بازدارنده ایران در حوزه پهپادی و رؤیت پرنده‌های بدون سرنشین جمهوری اسلامی ایران، کنگره ایالات متحده اعتباری معادل ۲۸۰ میلیارد دلار برای حمایت از تولید « قانون تراشه‌های هادی و نیمه هادی و اقدام علمی سال ۲۰۲۲» تصویب کرده است.

هراس کاخ سفید از پرنده‌های انتحاری ایران

در حال حاضر تایوان، تولیدکننده اصلی تولیدات نامبرده با سرمایه آمریکاست. شرکت «تی اس ام سی» Taiwan Semiconductor Manufacturing Co. Ltd، از سال ۱۹۸۷مبادرت به تولید این اقلام نموده است. دولت آمریکا در سال‌های گذشته نیز در اقدامی مشابه مبادرت به تأسیس مجموعه‌ای تحت همین عنوان در ایالت آریزونا نموده که هنوز به بهره‌برداری نرسیده است. این طرح به نوعی بخشی از جنگ چند بعدی آمریکا بر علیه کشورهای غیرهمسو با کاخ سفید از جمله ایران محسوب می‌شود و چشم‌اندازهای انحصار تولید تراشه می‌تواند متاتئوری احتمال حمله آنگلوساکسون‌ها به تایوان تا راه‌اندازی شرکت‌های جایگزین  در اروپا و آمریکا باشد.
دکتر فرشید باقریان مدیر گروه قفقاز انجمن ایرانی مطالعات غرب آسیا در گفت‌وگو با قدس با اشاره به توان صنایع دفاع جمهوری اسلامی ایران در تولید تمامی میکروچیپ‌های امنیتی و تکنولوژیکی گفت: انتظار می‌رود در سال‌های آتی نیاز به 
نیمه هادی‌ها به دلیل نسل پنجم جنگ (هیبرید) و انقلاب چهارم صنعتی، افزایش چشم‌گیری را شاهد باشد. این تحلیلگر سیاسی افزود: به درازا کشیده شدن جنگ اوکراین، نیاز همه بازیگران جهانی به تولید و استفاده از تسلیحات پیشرفته را بالا برده و از اقلام مهم در تغییر نتایج میدانی و یا برتری نظامی استفاده از پهپادها و موشک‌های هوشمند است .
باقریان خاطرنشان کرد: به طور حتم تحریم روسیه به واسطه اتحاد راهبردی با ایران در ابعاد متفاوت از جمله همکاری نظامی و موقعیت سوق الجیشی ایران ، راه را بر مؤلفه‌های تحریم همه‌جانبه بسته و صدالبته روسیه نیز از این مؤلفه در تبیین سیاست خارجی به‌ویژه سیاست ضد تحریمی استفاده ابزاری خواهد کرد. این کارشناس مسائل بین‌الملل تصریح کرد:عمده نگرانی غرب از تولید فراگیر پهپادهای انتحاری از سوی نیروهای مسلح ایران است.  وی اضافه کرد: نشریه اقتصادی «فوربس» چاپ آمریکا در نسخه پانزدهم جولای در قالب مقاله‌ای تحت عنوان  ( چه نوع پهپاد ایرانی در اختیار روسیه قرار می‌گیرد و تأثیر آن در روند جنگ چه خواهد بود ) در خصوص پهپاد‎های انتحاری ایران و تحویل به روسیه که به طور حتم در جنگ اوکراین از آن استفاده خواهد شد، بیشتر تأکید در انتحاری بودن نوع پهپادها دارد . پیشتر مقامات آمریکایی نیز از تحویل پهپادهای ایرانی به روسیه ابراز نگرانی خود را اعلام داشتند. دیوید هامبلینگ نویسنده مقاله که روزنامه نگار حوزه فناوری است، تأکید دارد ایران در حوزه پهپادهای تهاجمی به مرحله تخصص رسیده است . وی با توضیح در خصوص استفاده از این 
جنگ افزار توسط حزب‌الله،  از صادرات پهپادهای ایرانی به کشورهای دوست مانند ونزوئلا و برخی کشورهای آفریقایی اشاراتی دارد.  وی ادامه داد: همان‌طور که پیشتر ایراد شد، تسلیحات ایرانی از دو منظر برای جهان غرب و جبهه انگلوساکسون می‌تواند خطرآفرین باشد . ابتدا ابتکار عمل در ساخت ، تجهیز و مونتاژ به دلیل دوری از بروکراسی جهانی و موانع نهادگرایی ، دوم اشراف ایران به تأمین کالا با ابتکار دور زدن تحریم‌های اعمالی که البته در خصوص قیمت تمام شده تأثیر سالبه خواهد داشت، در نتیجه خلاقیت در موانع‌زدایی در مسیر انتزاع به انضمام از دست و پاگیری‌های کمتری برخوردار است. از سوی دیگر قرار گرفتن در مجاورت بزرگ‌ترین ژئوپلتیک جهان ، اوراسیا، امری نوین نبوده و اهمیت این مؤلفه اقتصادی و امنیتی پس از جنگ اوکراین و صف آرایی جدید، بیش از پیش نمایان گردید. وی در پایان گفت: من اعتقاد دارم ایران ، نقطه تلاقی و یا برخورد دو نظم جهانی است، که به طور حتم تبعات امنیتی و اهمیت‌های استراتژیک را به‌دنبال خواهد داشت. 

خبرنگار: حسین محمدی اصل

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.