کارشناس اقتصادی مالی با اشاره به لزوم بهره گیری از قدرت بازار سرمایه برای مشارکت سرمایه مردم به سمت جهش تولید گفت: بازار سرمایه راه حلی مناسب برای بازگشایی پتانسیل سرمایه های کوچک مردم و هدایت سرمایه گذاری ها به سمت بخش های مولد اقتصاد ارائه می دهد.

افزایش مشارکت مردم در ابرپروژه‌های توسعه‌ای از طریق استراتژی‌های نوآورانه بازار سرمایه

حسین نجف دولابی کارشناس اقتصاد مالی در رابطه با محوریت تحقق پتانسیل جذب سرمایه‌های مردمی گفت: در مسیر حرکت به سمت توسعه و رشد اقتصادی، مشارکت فعال مردم نقش اساسی در پیشبرد پیشرفت و شکوفایی دارد. با این حال، یک مانع مهم برای مشارکت مردم در پروژه‌های توسعه، عدم جذابیت این طرح‌ها، همراه با ریسک کم سرمایه‌گذاری در فعالیت‌های غیرمولد است. علاوه بر این، فقدان بستر مناسب برای جذب مشارکت خرد مردم و سرمایه‌گذاری‌های مستقیم به سمت اقتصاد مولد، چالش بزرگی در تحقق پتانسیل کامل سرمایه‌های مردمی برای توسعه ملی است.

وی ادامه داد: جذب افراد برای سرمایه‌گذاری در پروژه‌های توسعه با عوامل متعددی از جمله جذاب نبودن چنین پروژه‌هایی، اطلاعات محدود در مورد فرصت‌های سرمایه‌گذاری، و تصور رایج از ریسک پایین مرتبط با فعالیت‌های غیرمولد، مانع می‌شود. این امر سرمایه گذاران بالقوه را از هدایت وجوه خود به سمت سرمایه گذاری های مولد که می تواند به رشد اقتصادی و پیشرفت اجتماعی کمک کند، منصرف می کند.

این کارشناس اقتصادی مالی با اشاره به لزوم بهره گیری از قدرت بازار سرمایه برای مشارکت سرمایه مردم به سمت جهش تولید گفت: بازار سرمایه راه حلی مناسب برای بازگشایی پتانسیل سرمایه های کوچک مردم و هدایت سرمایه گذاری ها به سمت بخش های مولد اقتصاد ارائه می دهد. دولت با به کارگیری طیف متنوعی از ابزارهای مالی و ابزارهای نوآورانه، می‌تواند محیطی را ایجاد کند که سرمایه‌های خرد را جذب کرده و مشارکت مردم را در پروژه‌های توسعه تقویت کند. ایجاد یک اکوسیستم قوی بازار سرمایه که پاسخگوی نیازها و ترجیحات سرمایه گذاران فردی باشد برای بسیج منابع، تحریک رشد اقتصادی و تحقق چشم انداز اقتصاد مشارکتی ضروری است.

نجف دولابی با معرفی ابزارها و مسیرهای جدید در بازار سرمایه برای تحقق هدف جلب مشارکت مردم گفت: برای ایجاد انگیزه برای مشارکت مردم در طرح‌های عمرانی و ترویج سرمایه‌گذاری در تلاش‌های مولد، رویکردی جدید با ابزارها و مسیرهای نوآورانه در بازار سرمایه مورد نیاز است. دولت می تواند با معرفی مدل های نوین تامین مالی مانند چارچوب شرکت سهامی با حاکمیت کامل ریالی، تامین مالی پروژه های بلندپروازانه ملی را تسهیل کند و در عین حال فرصت خرید سهام ممتاز با حداقل ریسک و بازده تضمین شده را برای افراد فراهم کند. این مکانیسم نوآورانه تامین مالی نه تنها عدم قطعیت های سرمایه گذاری را کاهش می دهد، بلکه تضمین می کند که سرمایه گذاران بدون توجه به شرایط اقتصادی حاکم می توانند از مزایای سرمایه خود بهره ببرند.

این کارشناس اقتصادی مالی گفت: همگرایی یک محیط سرمایه گذاری جذاب، استراتژی های نوآورانه بازار سرمایه و مسیرهای تعریف شده برای مشارکت مردم برای بهره برداری از پتانسیل سرمایه گذاری های خرد و هدایت رشد اقتصادی از طریق پروژه های توسعه ضروری است. با به کارگیری ابزار سهام ممتاز ذیل مدل تامین مالی شرکت سهام عام پروژه به عنوان کاتالیزوری برای هدایت منابع مردم، دولت می تواند اکوسیستمی پویا ایجاد کند که افراد را تشویق به سرمایه گذاری در سرمایه گذاری های مولد، تحقق بازده قابل توجه و کمک به پیشرفت اقتصادی کشور کند. از طریق اتخاذ ابزارهای جدید، مدل‌های سرمایه‌گذاری مطلوب و تعهد به جذابیت پروژه، ایران می‌تواند پایه‌های یک اقتصاد پر رونق را با مشارکت فعال مردم خود و تحقق دستور کار رشد تولیدمحور پایه‌ریزی کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.