مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی گفت: به دلیل مصرف بالای خودروها در کشور، روزانه ۴۰ میلیون لیتر بنزین و ۶۰ میلیون لیتز گازوئیل هدر می‌رود.

روزانه ۱۰۰ میلیون لیتر گازوئیل و بنزین در کشور هدر می‌رود

به گزارش قدس آنلاین «جلیل سالاری» افزود: اگر حدود ۱۸ میلیون خودروی شخصی، مصرف سوخت ۶ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر داشته باشند، می‌توانیم ۴۰ میلیون لیتر در روز صادرات بنزین داشته باشیم. این نشان می‌دهد خودروهای ما استانداردهای لازم را ندارد و مصرف سوخت بسیار بالاست. البته مساله در بخش‌های دیگر هم وجود دارد. به عنوان مثال چرخه حمل‌ونقل ما دچار اشکال است.

به گفته معاون وزیر نفت، در حوزه خودروهای گازوئیلی نیز همین مشکلات وجود دارد. مصرف سوخت خودروهای سنگین دیزلی در کشور که حدود یک میلیون دستگاه است، در ۱۰۰ کیلومتر حدود ۶۵ لیتر است؛ در حالی که در دنیا، استاندارد مصرف حدود ۳۰ لیتر است. این اختلاف باعث می‌شود روزانه حدود ۶۰ میلیون لیتر گازوئیل هدر رود.

وی با بیان اینکه روند افزایش مصرف سوخت در همه انواع سوخت وجود دارد، تصریح کرد: ناوگان حمل‌ونقل باید نوسازی شود؛ همچنین خودروهای تولیدی باید به‌گونه‌ای طراحی شود که مصرف آنها کمتر باشد زیرا قرار نیست همه فرآورده تولیدی نفت در شبکه حمل‌ونقل مصرف شود.

سالاری گفت: امروز مصرف ۱۲۰ میلیون لیتر بنزین با وجود حدود ۲۴ میلیون خودرو و ۵ میلیون موتورسیکلت بسیار بالاست که با هیچ استاندارد جهانی تطبیق ندارد.

«اکنون گازوئیل در داخل کشور لیتری ۳۰۰ تومان فروخته می‌شود که این رقم حتی هزینه حمل هر لیتر گازوئیل را هم پوشش نمی‌دهد. لازم است یک سامانه پایشی ایجاد شود که به طور مثال بارنامه‌های جعلی که بسیار زیاد صادر می‌شود را شناسایی و با آن مقابله کند.

وی اظهار داشت: همچنین دستگاه‌هایی که متولی تعیین سهمیه سوخت برای بخش‌های مختلف اعم از فعالان اقتصادی هستند، کار پایش را به خوبی انجام دهند. بیش از ۱۶ دستگاه متولی تعیین سهمیه سوخت هستند که از جمله آنها می‌توان به وزارتخانه‌های سمت کشاورزی و کشور اشاره کرد.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی گفت: صنایعی که در شهرک‌های صنعتی به شبکه گاز متصل نیستند و سهمیه سوخت می‌گیرند، باید پایش شوند تا مشخص شود که آیا سوخت تحویلی به آنها صرف فعالیت اقتصادی و تولید می‌شود یا به سمت قاچاق منحرف می‌شود؟

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.