رئیس سازمان فنی و حرفه‌ای کشور گفت: تعداد مجوزهایی که برای تاسیس آموزشگاه در سال گذشته صادر شده ۱۷ هزار و ۶۵۰ مجوز است.

صدور بیش از ۱۷ هزار مجوز برای تاسیس آموزشگاه فنی و حرفه‌ای در سال گذشته

مهرداد عظیمی رئیس سازمان فنی و حرفه‌ای کشور صبح امروز (سه‌شنبه) در نشست خبری گفت: ماموریت اصلی سازمان فنی و حرفه‌ای کشور در بخش‌های مختلف است که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به تدوین استانداردهای آموزش، شایستگی و ارزشیابی، سنجش مهارت صلاحیت حرفه‌ای و صدور گواهینامه مهارت و ارائه مهارت‌های فنی و نرم از طریق مراکز دولتی و آزاد اشاره کرد.

رئیس سازمان فنی و حرفه‌ای با اعلام اینکه ۳۶ هزار مجوز برای آموزشگاه صادر شده و اکنون ۲۲ هزار آموزشگاه در حال فعالیت هستند، افزود: در دولت سیزدهم مجموع آموزش‌های دولتی و غیردولتی به ۴ میلیون و ۶۹۹ هزار نفر/دوره بوده است که نسبت به دولت گذشته ۳۲ درصد رشد را شاهد بودیم؛ از این تعداد ۲.۲۸ میلیون نفر/دوره در سال ۱۴۰۲ آموزش دیده‌اند.

وی تاکید کرد: تعداد مجوزهایی که برای تاسیس آموزشگاه در سال ۱۴۰۲ صادر شده ۱۷ هزار و ۶۵۰ مجوز بوده است. تعداد مجوزهای صادر یا تمدید شده برای تاسیس آموزشگاه در دولت سیزدهم تا کنون به ۴۱ هزار و ۷۹۳ مجوز رسیده که این عدد در دولت دوازدهم صرفاً ۳۵ مجوز بوده که درصد رشد آن نسبت به دوره گذشته به ۱۱۹۴ رسیده است.

عظیمی تصریح کرد: یکی از موضوعاتی که در کشورهای مختلف دنیا دنبال می‌شود و ما نیز در آن فعال هستیم، مربوط به توسعه واحدهای پذیرنده آموزش در محیط واقعی است که اکنون ما بیش از ۷۷ هزار واحد پذیرنده را در کشور داریم و در سال ۱۴۰۲ رشد ۱۲ درصدی و نسبت به دولت دوازدهم رشد ۹۲ درصدی داشته است.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی خاطرنشان کرد: در کنار مهارت آموزشی، سنجش مهارت و صلاحیت حرفه‌ای نیز مورد تاکید قرار گرفته است. در دولت سیزدهم ۴ میلیون و ۹۷ هزار نفر مورد سنجش مهارت و صلاحیت قرار گرفته‌اند که نسبت به دولت گذشته ۴۲ درصد رشد را تجربه کرده است.

وی گفت: در سال ۱۴۰۲ تعداد یک میلیون و ۵۸۶ هزار گواهینامه مهارت صادر شده که در دولت سیزدهم این عدد بیش از ۳ میلیون و ۵۰ هزار گواهینامه بوده است. درآمدهای اختصاصی سازمان فنی و حرفه‌ای نیز ۲۱۰ رصد رشد داشته است.

عظیمی اشاره کرد: برنامه‌های تحولی سازمان فنی و حرفه‌ای کشور در سه‌ماهه چهارم سال ۱۴۰۲ به میزان ۹۹.۶۶ درصد محقق شد. این عدد در سه‌ماهه سوم ۹۸.۳۶ درصد، در سه‌ماهه دوم ۹۷ درصد و در سه ماه نخست ۵۰ درصد محقق شده است.

رئیس سازمان فنی و حرفه‌ای درباره تصویب اساسنامه این سازمان، گفت: این اتفاق در گذشته یک آرزو بود که سال ۱۴۰۲ محقق شد. این اتفاق تصویب اساسنامه سازمان فنی و حرفه‌ای کشور پس از ۵۰ سال بود که تا سال گذشته اساسنامه‌ای نداشت. با پیگیری و حضور در جلسات مجمع تشخیص مصلحت نظام و اخذ موافقت سازمان اداری و استخدامی کشور به تصویب رسید و با ۱۸ بند مهم و کلیدی به دستگاه‌ها ابلاغ شد.

معاون وزیر کار افزود: اگر بندهای این اساسنامه دنبال شود می‌تواند به توسعه مهارت‌آموزی در کشور کمک کند. در سال ۱۴۰۲ توافقنامه‌های همکاری با بنگاه‌های بزرگ اقتصادی کشور از جمله گروه‌های خودروسازی و هلدینگ‌های پتروشیمی به منظور مهارت‌آموزی منجر به شغل و تامین نیروی کار بنگاه‌های بزرگ کشور از طریق سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور منعقد شده است.

عظیمی درباره برنامه‌های پیش روی سازمان فنی و حرفه‌ای، بیان کرد: آموزش مربیان آموزشگاه‌های آزاد، ۱۸ عنوان فعالیت آموزشی به گروه‌های هدف خاص، برگزاری دوره‌های آموزشی توسعه کارآفرینی و کسب و کار، صدور و تمدید مجوز مراکز کارآموزی در جوار کارگاهی و بین کارگاهی، رتبه‌بندی مربیان بخش دولتی، اجرای مرحله اول پیاده‌سازی پلتفرم مهارت‌آموزی، ارتقاء و به‌روزرسانی مرکز داده و زیرساخت، بهینه‌سازی و ارتقای سطح بلوغ امنیت اطلاعات از جمله اهدافی است که این سازمان در سال جاری دنبال خواهد کرد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.