کارشناس انرژی با اشاره به عدم اجرای مصوبه تولید 30 درصدی خودروهای دوگانه سوز توسط خودروسازان گفت: با زیرساخت موجود که قادر به پشتیبانی 17 میلیون متر مکعب مصرف سوخت CNG است، خودروسازان باید تولید خودروهای دوگانه سوز را افزایش دهند.

‌زیرساخت 17 میلیون مترمکعبی CNG مازاد برای دوگانه سوز کردن خودروها بلا استفاده مانده است

حسین حیدریان کارشناس انرژی در گفت و گو با خبرنگار قدس گفت: ناترازی بنزین موضوعی حیاتی است که چالش های مهمی برای بخش انرژی و منابع ارزی ایران ایجاد می کند. برخلاف سایر مسائل ‌ناترازی انرژی، مانند برق و گاز، که اغلب متناوب و قابل کنترل هستند، کمبود بنزین یک مشکل دائمی با پیامدهای جدی است.

این کارشناس انرژی تاکید می کند: پیش‌بینی می‌شود در سال آینده ایران بین 3 تا 5 میلیارد دلار بنزین وارد کند که ضرورت رفع این ‌ناترازی برای حفظ امنیت انرژی و ثبات اقتصادی کشور را برجسته می‌کند. در حالی که ایران با استفاده کامل از ظرفیت خودروهای دوگانه سوز می تواند  ابستگی خود به بنزین وارداتی  از بین ببرد.

راه حل  کمبود بنزین، تولید خودروهای دوگانه سوز توسط خودروسازان ایرانی

وی ادامه داد: یکی از راه حل های بالقوه مشکل کمبود بنزین، تولید خودروهای دوگانه سوز توسط خودروسازان ایرانی است. خودروهای دوگانه سوز که می توانند با بنزین و CNG کار کنند، رویکردی عملی و پایدار برای کاهش اتکای کشور به بنزین وارداتی ارائه می دهند. ایران با تبدیل خودروهای صنعت حمل و نقل مانند تاکسی، تاکسی اینترنتی و وانت به مدل‌های دوگانه سوز و ایجاد انگیزه در استفاده از CNG، می‌تواند واردات بنزین خود را به میزان قابل توجهی کاهش دهد و بهره‌وری انرژی را افزایش دهد.

حیدریان با اشاره به زیرساخت بیش از 17 میلیون مترمکعبی CNG مازاد برای دوگانه سوز کردن خودرهای فعال در صنعت حمل و نقل و حذف واردات بنزین گفت: با زیرساخت موجود که قادر به پشتیبانی 17 میلیون متر مکعب مصرف سوخت CNG است، خودروسازان باید تولید خودروهای دوگانه سوز را افزایش دهند. یارانه برای خرید خودروهای دوگانه سوز یا تبدیل خودرو بنزینی به خودروی دوگانه سوز و تغییر به سمت اولویت بندی سهمیه های مصرف سوخت CNG برای وسایل نقلیه در حمل و نقل شهری، به ویژه در شهرهای بزرگ مانند تهران، می تواند به کاهش قابل توجهی در واردات بنزین منجر شود. ایران با استفاده کامل از ظرفیت خودروهای دوگانه سوز این پتانسیل را دارد که ضمن کاهش واردات امنیت انرژی خود را با این شیوه تقویت کند.

عدم اجرای مصوبه تولید 30 درصدی خودروهای دوگانه سوز توسط خودروسازان

وی به عدم اجرای مصوبه تولید 30 درصدی خودروهای دوگانه سوز توسط خودروسازان اشاره کرد و گفت: با وجود مصوبه شورای عالی انرژی مبنی بر اختصاص 30 درصد از تولیدات خودروسازان به خودروهای دوگانه سوز، اجرای واقعی این بخشنامه کوتاهی کرده است. فقدان پیشرفت در انتقال به سمت خودروهای دوگانه سوز نشان دهنده شکاف بین اهداف سیاست و اقدامات روی زمین است. در حالی که راه حل مسئله ‌ناترازی بنزین مفهومی شده است، نرخ پایین پذیرش خودروهای دوگانه سوز نیاز به استراتژی های اجرایی قوی تر و همکاری بیشتر بین سهامداران در صنعت خودرو را نشان می دهد.

حیدریان در پایان گفت: مقابله با موضوع ‌ناترازی بنزین از طریق تولید و پذیرش خودروهای دوگانه سوز برای امنیت انرژی و ثبات اقتصادی ایران ضروری است. ایران با اولویت توسعه فناوری دوگانه سوز، ایجاد انگیزه در استفاده از CNG و افزایش تولید و پذیرش خودروهای دوگانه سوز، می تواند اتکای خود به بنزین وارداتی را کاهش داده و خودکفایی انرژی خود را افزایش دهد. تلاش‌ها و همکاری‌های مستمر در صنعت خودروسازی و سازمان‌های دولتی برای رسیدگی به مشکل کمبود بنزین و هموار کردن راه برای بخش انرژی پایدارتر و مطمئن‌تر در ایران بسیار مهم است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.