عضو شورای مرکزی سازمان نظام روان‌شناسی ایران ضمن بیان چگونگی نام‌گذاری روز روان‌شناس، بخشی از تفاوت‌های میان روان‌شناسی در ایران و برخی کشورها را تشریح کرد.

روز جهانی روان‌شناس نداریم/ شورای فرهنگ عمومی روز روان‌شناس را به رسمیت بشناسد

روز جهانی روانشناس نداریم

دکتر حسین زارع در گفت‌وگو با قدس آنلاین اظهار داشت: وجه تسمیه نهم اردیبهشت به عنوان روز روان‌شناس آن این است که در این روز قانون روان‌شناسی و مشاوره کشور در سال ۱۳۸۲ توسط شورای نگهبان تأیید شد و از آن پس این روز از سوی شورای مرکزی سازمان نظام روان‌شناسی به‌عنوان روز روان‌شناس اعلام شد.

روز جهانی روانشناس نداریم/ شورای فرهنگ عمومی روز روان شناس را به رسمیت بشناسد
دکتر حسین زارع، عضو شورای مرکزی سازمان نظام روانشناسی ایران

وی در ادامه افزود: سازمان ملل متحد هر سال در ماه آوریل یک روز را به‌عنوان روز روانشناس نامگذاری می‌کند و در سال ۲۰۱۶ روز تکریم روان‌شناسی با روز ۹ اردیبهشت همزمان شد و به همین دلیل برخی تصور می‌کنند روز جهانی روان‌شناس داریم که این تصور اشتباه است.

این استاد تمام دانشگاه گفت: پس از سازمان روان‌شناسی آمریکا، سازمان روان‌شناسی و مشاوره ایران بیشترین عضو را دارد. سازمان روان‌شناسی آمریکا ۱۵۷ هزار عضو و سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره ایران ۶۲ هزار عضو دارد که ۱۸ درصد آن از رشته مشاوره و بقیه از رشته روان‌شناسی هستند. البته در آمریکا عضویت برای افراد مختلف حتی دانشجویان نیز تعریف شده است؛ اما در ایران این‌گونه نیست. در برخی از کشورها فقط محققان و استادان دانشگاه عضو سازمان روان‌شناسی هستند.

نخستین سازمان روان شناسی و مهمترین مدیران این سازمان ها

دکتر زارع ادامه داد: نخستین سازمان روان‌شناسی در روسیه تاسیس شد و امروزه در بیشتر کشورها چنین تشکیلات صنفی وجود دارد. در کشورهای دیگر از جمله آمریکا، روسای سازمان روان‌شناسی معمولاً از برجستگان علمی آن کشور بودند. نخستین رئیس سازمان روان‌شناسی آمریکا، گرانویل استانلی هال (G. Stanley Hall )بوده است و از افراد دیگر می‌توان مارتین سلیگمن و ایوانز را نام برد.

شورای فرهنگ عمومی روز روانشناس را به رسمیت بشناسد

وی افزود: هر چند سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره ایران دیر شکل گرفت ولی اعضای زیادی دارد. متاسفانه در کشور ما مدیریت سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره به شدت تحت تاثیر فضای سیاسی کشور است به همین دلیل از یک جمع نخبگانی، در برخی از دوره‌های گذشته فاصله گرفته است.

وی با بیان اینکه روز نهم اردیبهشت که به‌عنوان روز تکریم روان‌شناسان و مشاوران شناخته می‌شود، اظهار امیدواری کرد این روز در شورای فرهنگ عمومی کشور نیز به رسمیت شناخته شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.