شهید مطهری بر آن است که هدف کل نظام اخلاقی در اسلام، ایجاد عزت است و این‌گونه اخلاق را بر مبنای عزت و کرامت بنا می‌کند و همچنان است که در جامعه اسلامی و محور مقاومت شاهد آن هستیم که با آگاهی و ایمان به عزت بر این باور هستند که با اراده خود صاحب وطن و سرزمین باشند.

مقاومت در اندیشه شهید مطهری زاییده اصل اخلاقی عزت است

وبینار بین‌المللی «فلسطین در اندیشه شهید مطهری» امروز چهارشنبه، ۱۲ اردیبهشت ماه ساعت ۱۰:۳۰ به صورت برخط برگزار شد.

علی مطهری؛ فرزند شهید مطهری و عضو هیئت علمی دانشگاه تهران، طلال عتریسی؛ استاد دانشگاه لبنان، ستار قاسم عبدالله؛ استاد دانشگاه ذی‌قار عراق، یاسین فضل الموسوی؛ اندیشمند بحرینی و حجت‌الاسلام شفیق جرادی، مدیر پژوهشکده مطالعات دینی و فلسفی لبنان در این وبینار سخنرانی کردند.

شفیق جرادی، مدیر پژوهشکده مطالعات دینی و فلسفی لبنان طی سخنانی تصریح کرد: شهید مطهری بر آن است که هدف کل نظام اخلاقی در اسلام، ایجاد عزت است و این‌گونه اخلاق را بر مبنای عزت و کرامت بنا می‌کند و همچنان است که در جامعه اسلامی و محور مقاومت با تمامی گروه‌ها و بخش‌های خود شاهد آن هستیم که با آگاهی و ایمان به عزت بر این باور هستند که با اراده خود صاحب وطن و سرزمین باشند.

مشروح سخنرانی شفیق جرادی از این قرار است:

به نام خداوند و درود بر برترین آفریدگان خداوند و سرور فرستادگان او حضرت محمد(ص) و بر خاندان پاک او باد.

شهید بزرگ و متفکر عظیم و انقلابی استثنایی مرتضی مطهری، از گوهرهایی است که توانست انقلاب اسلامی را در عصر کنونی ما بر مبانی مختلفی بنا نهد. او همچنین سهم بسیاری در ایجاد و توسعه حکومت مبارک اسلامی در ایران داشته و ثمره‌ای از ثمرات عمر امام خمینی رحمت‌الله بود. این شهید پربرکت امور مختلفی را بنا نهاد که می‌توان آن را مجموعه‌ای از اندیشه‌ها انگاشت و از این امور منظومه فکری راستینی ایجاد کرد که به مسئله انقلاب و جهاد مبتنی بر طرح اسلامی بزرگی که امام خمینی(ره) برپا ساخت، می‌پرداخت.

در این زمینه مثالی می‌زنم: عادت بر این است که علم اخلاق را مجموعه‌ای از مفاهیم مانند صبر، توکل، رضا و بخشش فرض می‌کنند. شهید مرتضی مطهری این پرسش را مطرح می‌کند: بنیان و اساسی که نظام اخلاق اسلامی بر آن بنا می‌شود چیست؟ به گفته او نظام اخلاق اسلامی بر دو منبع استوار است که از طریق این دو می‌توان نظام اخلاقی بنا نهاد به شکلی که در روحیه، آرمان و اندیشه فرد و سیر او به سوی کمال بازتاب یابد و همچنین بر جامعه به شکلی که جامعه به حدی برسد که شایسته آن است.

اصل اول عزت است؛ شهید مرتضی بر آن است که هدف کل نظام اخلاقی در اسلام ایجاد عزت است. عزت فردی انسان، عزت جامعه و عزت کشور. عزت، اساس نظام اقتداری است که امام خمینی مطرح می‌کند و همچنان امام خامنه‌ای بر آن تأکید دارد. از این‌ رو طرح نظام اخلاقی بر موضوع عزت بنا نهاده می‌شود با این هدف که انسان، جامعه و کشور عزتمند شود. این امر چه تأثیری دارد؟ این تأثیر را دارد که هر فرد که می‌خواهد به اخلاق اسلام آراسته شود نمی‌تواند تنها برای این امر به چند مفهوم بسنده کند. بلکه اخلاق اسلامی عبارت است از قوه روحانی مؤثری که هرچه را مانع میان انسان و عزت اوست نابود می‌کند چه از کید شیاطین باشد و چه کید طاغوت در جهان.

فرد باید با این جهان مستبد مبارزه کند تا اینکه عزت خود، خود آیینی و معنویتی را بنا نهد که او را به دیدار خداوند سبحان رهنمون خواهد بود و این‌گونه اخلاق را بر مبنای عزت و کرامت بنا می‌کند و همچنان است که جامعه اسلامی و محور مقاومت با تمامی گروه‌ها و بخش‌های خود شاهد آن هستیم. این واقعیتی که امروز در جنگ با غزه شاهد آن هستیم؛ چه چیزی مسلمانی را که هر روز خونش ریخته می‌شود و هر روز آوارگی و قتل را شاهد است بر آن داشته تا مقاومت کند؟ جز آگاهی و ایمان او به عزت، این امر که باید برای تحقق آن آزاد بوده و صاحب آزادی اراده باشد، صاحب وطن، سرزمین و خانواده حقیقی باشد.

اصل دوم بندگی خداوند است. اخلاق بر مبنای بندگی خداوند است. نظام عبادت به این معناست که زندگی دنیا بر مبنای آنچه استوار شود که خداوند برای انسان خواسته تا به آخرتی منتهی شود که شایسته است. سرنوشت و تعیین سرنوشت در دنیا و آخرت مرتبط به ارتباط فرد با خداوند و رویکرد توحیدی به خداوند است به شکلی که با خواسته‌های انسان تناسب دارد.

 الحمدالله رب‌العالمین و درود خداوند بر شما باد.

منبع: ایکنا (خبرگزاری بین‌المللی قرآن)

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.