مرجع تقلید شیعیان با بیان اینکه حجاج ایرانی باید پرچمدار فرهنگ ایران اسلامی باشند، ابراز کرد: حجاج ایرانی باید پرچمدار فرهنگ، ادب، بزرگواری و کرامت ایران اسلامی باشند.

آیت‌الله جوادی آملی: حجاج باید پرچمدار فرهنگ ایران اسلامی باشند

حجت الاسلام والمسلمین سیدعبدالفتاح نواب نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت و سرپرست حجاج ایرانی، با حضور در بیت آیت‌الله جوادی آملی با این مرجع تقلید دیدار و گفتگو کرد.

آیت الله جوادی آملی در این دیدار با بیان اینکه حجاج ایرانی باید پرچمدار فرهنگ ایران اسلامی باشند، ابراز کرد: حجاج ایرانی باید پرچمدار فرهنگ، ادب، بزرگواری و کرامت ایران اسلامی باشند.

این مرجع تقلید افزود: هم زائران و هم مسئولین بعثه ها باید در نشست و برخوردها و در تمامی رفتار و گفتار خود دعوت به وحدت را سرلوحه کار خود و برنامه ها و فعالیت ها داشته باشند تا دیگر زائرین از رفت و آمد و گفتار اینها احساس وحدت نمایند.

وی با بیان اینکه حج برنامه بین المللی اسلام است، بیان کرد: قرآن که کتاب بین المللی هست در سه بخش ملی، منطقه ای و بین المللی سخن دارد، و بیش از خطاب ها به مسلمانان ﴿یا ایها الذین آمنوا﴾، خطاب اصلی قرآن کریم به بشر است: ﴿نَذِیراً لِلْبَشَرِ﴾، ﴿کَافَّةً لِلنَّاسِ﴾، ﴿لِلعالَمینَ نَذیرًا﴾ و توصیه می کند که باید جامعه محلی و منطقه ای و بین المللی آرام باشد و حج برنامه بین المللی اسلام است و باید همگان از فرصت حج که سفری بین المللی است برای نشر معارف استفاده نمایند.

آیت الله جوادی آملی خطاب به روحانیون کاروان ها بیان داشتند: روز فتح خیبر، روز نجات مسلمان ها بود که باعث نشاط فراوانی شد، در همان روز فتح خیبر، جعفر، برادر امیرالمؤمنین، از مهاجرت حبشه برگشت. وجود مبارک رسول گرامی (علیه و علی آله آلاف التّحیة و الثناء) فرمود امروز دو حادثه شیرین و گوارا برای من پیش آمد: یکی اینکه جعفر از حبشه برگشت و یکی اینکه خیبر را فتح کردیم، من نمی‌دانم به کدام یک از این دو خوشحال تر باشم! فتح خیبر و نجات مسلمان ها کجا، آمدنِ جعفر و برگشت او از مسافرت، کجا! چطور رسول خدا فرمود من نمی دانم به کدام یک از اینها خوشحال باشم!؟ سرّش آن است که جعفر کار عالمانه و محققانه و فرهنگی کرد، یعنی یک عالم می تواند کار فرهنگی بکند که به منزله فتح خیبر باشد، لذا روحانیون کاروان ها بدانند وظیفه مهمی دارند و باید به گونه ای رفتار کنند که نمودی از جلال و شکوه اسلام داشته باشند.

منبع: خبرگزاری شبستان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.