یک کارشناس اقتصادی: موجودی طلای طلافروشان در انبارها جزو اموال شخصی آن هاست و دولت با سامانه تجارت نمی تواند در این زمینه ورود کند. تنها کاری که باید انجام شود این است که معاملات شفاف شوند که در سامانه مودیان این کار انجام می شود.

شفافیت معاملات در چارچوب سامانه مؤدیان کاملاً صحیح و منطقی است؛ طلافروشان به سامانه تجارت معترضند

طی سال های اخیر اقداماتی در راستای افزایش شفافیت فضای اقتصادی کشور در دستور کار قرار گرفته است. در همین راستا، اخیراً سامانه مودیان راه اندازی شد. بسیاری از کارشناسان بر این عقیده اند که این سامانه و اتصال دستگاه های کارت خوان به آن زمینه را برای بسیاری از سوءاستفاده ها و فرارهای مالیاتی از بین برده است.

در چارچوب سامانه مودیان تمامی کسب و کارها تحت کنترل قرار گرفته اند و دولت می تواند نظارت بیشتری بر کسب و کارهای زیرزمینی داشته باشد. این روند به نفع کسانی است که در فضای سالم فعالیت می کنند و مجوز دارند. به عبارت دیگر، کسانی که کار قانونی انجام می دهند از این شفاف سازی سود می برند.

 در ادامه سامانه جامع تجارت ایران راه اندازی شده است. طلافروشان مخالفت و اعتراض خود را با این سامانه مطرح کرده اند. آنان معتقدند که قواعد این سامانه مبنی بر شفاف سازی دارایی و موجودی انبار طلافروشان منطقی نیست.

به زعم بسیاری، سرک کشیدن دولت در دارایی شخصی طلافروشان قابل قبول نیست. تنها کاری که دولت باید انجام دهد این است که به شفاف سازی درآمد مشاغل مختلف بپردازد و بر مبنای اطلاعات مستدل به اخذ مالیات بپردازد.

 احمد جانجان، کارشناس اقتصادی در خصوص مخالفت طلافروشان با سامانه جامع تجارت ایران تصریح کرد: برخی از طلافروشان معاملات شان را به صورت استاندارد انجام می دهند، اما عده ای تلاش می کنند به نحوی معاملات شان شفاف نباشد.

وی ادامه داد: در حال حاضر، بسیاری از طلافروشان از کارت خوان استفاده نمی کنند. به طور مثال، یک نفر به عنوان خریدار و یک نفر به  عنوان فروشنده مراجعه می کند، طلافروش کارت ها را جا به جا می کند و درصد خودش را برمی دارد.

این کارشناس اقتصادی خاطرنشان کرد: درصدی که طلافروش برمی دارد نیز به حساب خودش واریز نمی شود. این مبلغ را به حساب بنکدار منتقل می کند. این پولشویی است.

جانجان گفت: طلافروشان نیز باید مانند بقیه اصناف مالیات شان را پرداخت کنند. کارت به کارت کردن وجوه، عدم استفاده از کارتخوان متصل به سامانه مودیان و... راهکارهایی برای فرار از مالیات است که قابل قبول نیست.

وی ادامه داد: شفافیت در فضای اقتصادی کشور در همه زمینه ها و برای تمامی مشاغل لازم است. هیچ کسی نباید از دادن مالیات شانه خالی کند. این روند در نهایت به نفع اقتصاد است و زمینه را برای مالیات ستانی عادلانه فراهم می کند.

این کارشناس اقتصادی توضیح داد: در دنیا این طور مرسوم است که سامانه های فروش بسیار شفافی وجود دارد. این پدیده جدیدی نیست، در همه جای دنیا وجود دارد و برای شفاف سازی معاملات از آن استفاده می شود.

وی ادامه داد: سامانه مودیان به عنوان یک سامانه فروش شفاف قابل قبول است. اما نباید به دنبال این موضوع باشیم که طلافروشان موجودی انبار خودشان را مطرح کنند. زیرا ممکن است به لحاظ امنیتی برایشان مشکل ساز شود.

این کارشناس اقتصادی خاطرنشان کرد: موجودی طلای طلافروشان در انبارها جزو اموال شخصی آن هاست و سامانه تجارت نمی تواند در این زمینه ورود کند. تنها کاری که باید انجام شود این است که معاملات شفاف شوند که در سامانه مودیان این کار انجام می شود. بر اثر این شفافیت و اطلاعاتی که در مورد درآمد افراد به دست می آوریم، باید مالیات اخذ شود و طلافروشان باید سامانه مودیان را اجرایی کنند.

جانجان گفت: همه چیز باید در فضای اقتصادی کشور شفاف سازی شود. در همین ارتباط، لازم است دولت نیز مشخص کند که درآمدهای مالیاتی را در چه جایی هزینه می کند. این شفافیت در نهایت به نفع اقتصاد است و زمینه را برای پیشرفت آماده می کند.

این کارشناس اقتصادی  تأکید کرد: در سایه شفافیت، بستر سوءاستفاده های احتمالی از بین می رود. اما زمانی که معاملات شفاف نیست، زمینه برای فرار مالیاتی سودجویان فراهم می شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.